• Anonym (?)

    Vad göra åt en tråkig sambo som aldrig vill hitta på något med övriga familjen?

    Min sambo måste vara en av de tristaste familjefäderna som har existerat. Han vill aldrig hitta på något med oss övriga familjemedlemmar utan ägnar dig bara åt sitt och avskärmar sig när han inte är på jobb. Hemma sitter han inne på kontoret framför datorn hela helgerna och kvällarna. Föreslår jag att vi ska hitta på något allesammans så får jag bara till svar att jag och barnen kan åka iväg utan honom. Såhär är det VARJE gång.

    Han har inte alltid varit sån, men han blev sån efter att vi fick barn. Innan dess var han kanske inte världens mest utåtriktade person men han ville ändå göra saker ihop med mig. Jag känner mig som en ensamstående förälder för det mesta.

    Vill helst inte separera då han är en godhjärtad person som jag vet älskar både mig och sönerna, men något måste väl kunna göras? Vad?

  • Svar på tråden Vad göra åt en tråkig sambo som aldrig vill hitta på något med övriga familjen?
  • Anonym (Anna)

    Föreslå inte aktiviteter, säg bara att han ska med på det du bokat in för familjen. Och så ringer du en vän som tar med dig ut på en helkväll till helgen. Jag tror Pappa behöver vara pappa och mommy needs a cocktail <3

  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-18 20:37:03 följande:

    Föreslå inte aktiviteter, säg bara att han ska med på det du bokat in för familjen. Och så ringer du en vän som tar med dig ut på en helkväll till helgen. Jag tror Pappa behöver vara pappa och mommy needs a cocktail <3


    Jag har gjort så också och då följer han väl med nån enstaka gång och klagar över det konstant, eller så hittar han på ursäkter för att slippa. Oavsett vad så är det inte kul att ha med nån som bara klagar hela tiden.
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2019-08-18 20:38:38 följande:

    Hitta nåt även han kan tycka är roligt? Vad brukar dugöra med barnen som han säger nej tiil?


    Allt möjligt! Ibland har vi bara picknick, åker till stranden, åker till nån shoppinggalleria, lekland, olika aktiviteter. Oavsett vad det är så säger han att han stannar hemma. Jag tror det bottnar i att han tycker att det är påfrestande att ta sig iväg med barn då det är krävande. Han vill inte ens åka och handla med dem med. De är 3 och 4 år.
  • Studentpappa

    Vad har han för ursäkt att inte vara pappa till sina barn?

    Finns inte på kartan att jag hade accepterat det där av min partner. Vad har du för nytta av honom förutom att han kanske betalar räkningarna?


    Ride it like you stole it
  • Anonym (pp)

    Låter som han är sönderstressad och utbränd.
    Men ni måste hitta en lösning. Ni kan inte vara hans sophink

  • Anonym (pp)
    Anonym (pp) skrev 2019-08-18 22:14:22 följande:

    Låter som han är sönderstressad och utbränd.
    Men ni måste hitta en lösning. Ni kan inte vara hans sophink


    Oj det var fel tråd. glöm mitt svar
  • Anonym (ddd)

    Börja med att låta honom själv ta med ett av barnen på något skoj. Något som båda skulle uppskatta och inte är sååå jobbigt. Typ ta en glass i parken och kanske mata fåglarna.

  • Missermajser
    Anonym (?) skrev 2019-08-18 20:24:39 följande:

    Min sambo måste vara en av de tristaste familjefäderna som har existerat. Han vill aldrig hitta på något med oss övriga familjemedlemmar utan ägnar dig bara åt sitt och avskärmar sig när han inte är på jobb. Hemma sitter han inne på kontoret framför datorn hela helgerna och kvällarna. Föreslår jag att vi ska hitta på något allesammans så får jag bara till svar att jag och barnen kan åka iväg utan honom. Såhär är det VARJE gång.

    Han har inte alltid varit sån, men han blev sån efter att vi fick barn. Innan dess var han kanske inte världens mest utåtriktade person men han ville ändå göra saker ihop med mig. Jag känner mig som en ensamstående förälder för det mesta.

    Vill helst inte separera då han är en godhjärtad person som jag vet älskar både mig och sönerna, men något måste väl kunna göras? Vad?


    Jag skulle nog frågat honom om han har någon ide om hur ofta han kan tänka sig att göra och vad de skulle vara i så fall. Efter det så får du fråga hur långt han klarar av i längden att kompromissa med dig utan att balla ur och klaga. Sen får ni försöka hitta en nivå som ni båda får acceptera fullt ut. Kan ni inte acceptera varandras behov av att vara ensam respektive sociala så kommer ni nog ingen vart ihop.
  • Anonym (Oj)

    Känner nästan igen mig hos din man, förutom att jag faktiskt tvingar ut mig själv med dem, finns nämligen inget skönare att kunna fördjupa sig i nånting intressant/underhållande efter en jobbig vecka och detta är nånting varken hon eller barnen kan ge.. eller snarare, fram till nu, ungarna har kommit till åldern där vi faktiskt börjar ha gemensamma intressen.

  • Studentpappa
    Anonym (Oj) skrev 2019-08-18 23:26:46 följande:

    Känner nästan igen mig hos din man, förutom att jag faktiskt tvingar ut mig själv med dem, finns nämligen inget skönare att kunna fördjupa sig i nånting intressant/underhållande efter en jobbig vecka och detta är nånting varken hon eller barnen kan ge.. eller snarare, fram till nu, ungarna har kommit till åldern där vi faktiskt börjar ha gemensamma intressen.


    Har man satt ett par ungar till världen får man väl se till att ta hand om dom också. Inte bara checka ut för att något annat är roligare, då hade en undulat varit ett bättre alternativ.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Oj)
    Studentpappa skrev 2019-08-19 14:08:09 följande:

    Har man satt ett par ungar till världen får man väl se till att ta hand om dom också. Inte bara checka ut för att något annat är roligare, då hade en undulat varit ett bättre alternativ.


    Sa väl inget annat?
  • Studentpappa
    Anonym (Oj) skrev 2019-08-19 14:14:40 följande:

    Sa väl inget annat?


    Nä jag tänkte mer på ts man, han verkar ju inte ta sig i kragen och göra det trots att han inte vill som du säger dig göra.

    Ibland går det lite fort på mobilen..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (?) skrev 2019-08-18 20:24:39 följande:

    Min sambo måste vara en av de tristaste familjefäderna som har existerat. Han vill aldrig hitta på något med oss övriga familjemedlemmar utan ägnar dig bara åt sitt och avskärmar sig när han inte är på jobb. Hemma sitter han inne på kontoret framför datorn hela helgerna och kvällarna. Föreslår jag att vi ska hitta på något allesammans så får jag bara till svar att jag och barnen kan åka iväg utan honom. Såhär är det VARJE gång.

    Han har inte alltid varit sån, men han blev sån efter att vi fick barn. Innan dess var han kanske inte världens mest utåtriktade person men han ville ändå göra saker ihop med mig. Jag känner mig som en ensamstående förälder för det mesta.

    Vill helst inte separera då han är en godhjärtad person som jag vet älskar både mig och sönerna, men något måste väl kunna göras? Vad?


    Jag skulle prata med honom i lugn och ro om hur jag kände det och försöka hitta lösningar som funkar för er båda. Jag tycker också du ska förklara ordentligt hur du känner, att du tom tänker på skiljsmässa trots att du älskar honom och tycker att han är en bra pappa. Och inte bara föreslå att han ska med utan tydligt uttrycka att du VILL att han ska följa med.

    Ni borde ju turas om att vara med barnen tillsammans, ha barnen själva, ha egen tid och /eller vara med varsitt barn. Då kan ju han också hitta på saker med dem som han tycker om eller som han känner att han klarar av.
Svar på tråden Vad göra åt en tråkig sambo som aldrig vill hitta på något med övriga familjen?