• Doftljus77

    Depression, hur kom ni ur den ??

    Hejsan

    Skulle vilja ha en tråd om ni som haft depression hur har ni kommit ur den på bästa möjliga sätt ?? Vad har ni för tips när ens vardag känns tråkig, när livsgnistan försvunnit. Jobbigt med tvångstankar, som om hjärnan ständigt frågar om livet verkligen är roligt. Ni som haft liknande, hur klippte ni bandet till dem overkliga tankarna??

    Har läkartid imorgon för att se om jag kan få tid till en psykolog.

    Kram från en som vill se lite mer glädje i livet.

  • Svar på tråden Depression, hur kom ni ur den ??
  • Anonym (Anonym)

    Det finns jättebra terapimetoder för dina tvångstankar men mitt första tips är att arbeta med acceptans. Uppmärksamma att du får sådana tankar men lägg inte någon som helst värdering på det, se på dem mer som något som passerar eller flyter förbi (ett moln eller ett löv t ex), konstatera att "jaha, nu hade jag en sådan tanke igen", ingen värdering, låt den passera, fortsätt med vilken aktivitet du nu hade för dig.

    För depressionens del kan jag säga att det viktigaste är tid. Det måste få ta den tid det tar. Saker som är viktigt under den tiden är mänsklig kontakt i den mån och på det sätt du orkar. Försök, i den mån du kan och orkar, att aktivera dig om dagarna, om det så bara är en daglig dusch. Gå på promenader, sätt dig i naturen, ta in naturen med dina sinnen, både dofter, synintryck och ljud. Sätt dig någonstans, känn på underlaget, bara ta in omvärlden. S.k. skogsbad är något som faktiskt också ordineras av läkare numera, naturen helar mer än man tror!

    Önskar dig lycka till med allt!

  • Busfrö

    Jag har återkommande depressiva perioder och har haft det under större delen av mitt vuxna liv. Har framförallt problem med ångest och trötthet som kommer som ett brev på posten när det varit en extra stressig period. Jag har lärt mig att det är okej att inte prestera hela tiden - jag slänger mig på soffan trots ett massivt diskberg i köket - och det gör ingenting.

    Samtal har varit väldigt nyttiga för mig. Att få kräka av sig saker inför en opartisk människa som faktiskt lyssnar.

    Stort lycka till!

Svar på tråden Depression, hur kom ni ur den ??