• Ellsinore

    HJÄLP vad gör jag åt värken i mina knäa?!

    Jag behöver tips och råd.

    För några veckor sedan började jag så smått powerwalka för att komma igång efter graviditet.

    Gick super bra och för 2 veckor kände jag att jag var redo att intervall träna. Det gick också bra veckan ut.

    Men när jag skulle ut och springa förra måndagen var jag så stel och hade fruktansvärt ont i knäna. Och det har inte gått över än.

    Frågan är nu, hur gör jag nu? Går jag ?igenom? smärtan för de kommer förmodligen ge med sig.

    Eller vilar jag bort smärtan?

  • Svar på tråden HJÄLP vad gör jag åt värken i mina knäa?!
  • Litorina

    Det kan vara en inflammation. Då kör jag en iprenkur och vilar. Hör med 1177 så kan de hjälpa dig.

    Mina leder har aldrig riktigt hämtat sig efter graviditeten. Jag får vara försiktigare med belastning. Känner fler som också fått ömtåliga leder efter de fått barn.

  • Ellsinore

    Ahaa det visste jag inte. Då ska jag ta det lite lugnare när väl värken är borta. Du vet inte hur lång tid de kan ta? Känner att motivationen är som bort blåst..

    Nej de är efter graviditet-träning som ställt till de, är inte gravid nu :)

  • Elviram

    Jag hade problem med knäna innan och de kan fortfarande lätt göra ont i dem om jag överbelastat för fort. För mig började det för ca 3 år sen då jag sprang för långt för snabbt i början av säsongen. Jag vilade inte heller utan körde på vilket gjorde det hela värre. Var hos en sjukgymnast som sa att det är viktigt att bygga upp musklerna runt och och stärka senor/ligamenten. Det tar längre tid att bygga upp det än konditionen så kanske det som hänt dig. Hon sa även att det är ett vanligt problem hos oss kvinnor då vi springer med knäna i en inåt riktning. Så försök bredda dina steg och håll ut knäna lite. Skorna är också viktigt. Har dem inte rätt passform eller tillräcklig stötdämpning så kan det ge problem i hela kroppen.

    Kör men en sträng vila nu. Gå kan du göra men inga raska eller allt för långa promenader. När knäna är bättre så börja springa lite smått men tänk på att värma upp knäna med ex knäböj och utfallssteg så att du får blod till lederna. Att börja med styrketräning har verkligen hjälpt mig så det kan jag verkligen rekommendera. Sen jag började med det har knäna inte varit några problem. Dock kan jag känna av om jag har ätit något dålig som socker eller mat som innehåller mycket vitt mjöl. Det finns vissa matvaror som kan framkalla inflammationer i lederna, kanske du är känslig för det.

  • Ellsinore

    Intressant. Jag hade ?fuskat? lite extra den helgen med kosten. Äter inget socker och inte för mkt kolhydrater i veckorna.

    Jag hade även lagt på mig ca 3 kg vattenvikt den måndagen när knäna la av.

    Hoppas de går över snabbt så jag kan börja om - men göra rätt :)

  • RebeckaM

    Låter som att du har kört på för hårt. Msm är ju bra för leder. Kanske värt att kolla om du får ta detta...


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
Svar på tråden HJÄLP vad gör jag åt värken i mina knäa?!