Stenbocken93 skrev 2020-12-05 10:52:29 följande:
Sonen ligger och balanserar på för hård i magen tycker jag sedan några veckor tillbaka. Han bajsar 2-3 gånger per dag och ibland är det så fast att det är en boll/kula i blöjan vid bytte. Det beror säkert på att han får lite mer komplex föda, han får typ det vi äter fast i puréform. Tänka göra lite enklare måltider framöver. Kyckling, potatis, grönsak, vitlök, oregano är ju gott. Banan har vi börjat med nu men då är den så brun att kassörskan i affärn gav mig halva priset när hon såg vilken klase jag valt ut. Jag svarade: nej men det här blir helt perfekt, sonen ska ha så bruna bananer som det går för magen!. Hehe, hon gav mig rabatt ändå. Jag gör fruktpuré med 50/50 mogen banan och apelsin. Gott och enkelt att göra, krävs ingen upphettning.
Vid 4,5 månad började vi ge barngröt och ökade på 0,5 msk pulver i veckan. Nästan samtidigt började vi med lunch, också där 0,5 msk per vecka. Det fick fart på sonens mage och då var konsistensen lösare än vad den är nu. Nu äter han vid 6,5 månad:
06: Flaska med 50/50 välling/ersättning
08:30: Barngröt med nötsmör och en iskub katrinplommonpuré
11:30: Lunch 150 ml (inkl fruktpuré)
14:30 Flaska ersättning
17:00 Middag 150 ml (inkl fruktpuré)
18:30 Mindre flaska ersättning precis innan läggdags
Han kryper/ålar nu också. Fram med skyddet runt kaminen! Dessutom vaknade jag till att han hade tagit sig upp i spjälsängen så att han hängde med överkanten i armhålorna och huvudet utanför. Dags att sänka botten!!!!
Så bra med lite roliga mattips! :)
Vår grabb är precis 6 mån så vi började med en smakportion/dag i torsdags (potatis/morot). Efter det har han bara bajsat varannan dag så pausade maten igår. Innan dess har han fått smaka det vi ätit. Lax, älgkött och mango är några av vår lille gourmets favoriter, och även bearnaisesås, hihi.
Här kryps/ålas det också för fullt! Och ja spjälsängen behöver sänkas strax...
Från förra veckan så sätter han sig även upp själv, vilket oftast går bra men när han är trött blir det att han tippar över lite...