• Anonym (Anonym)

    Oengagerad partner och känner mig oälskad

    *behöver skriva av mig* Gravid med 3:e i v 30 nu och upplever att min man är helt frånvarande. Han frågar inte hur jag mår, följer inte med på läkarbesök/bm, han har börjat sova i annat rum, vill inte ha sex sedan månader tillbaka (han hittar på ursäkter varje gång). Kan inte minnas sist han gav mig en kram, öm blick eller visat ngn form av kärlek överhuvudtaget. Upplever att han undviker fysisk kontakt, har fram till nu enbart velat känna på magen 1 gång, !! Han har även påpekat min viktuppgång, pekpinnar ifall jag äter ngt onyttigt (har totat gått upp 10kg nu i v.30 och väger 70kg). Detta har nu lett till att jag försöker äta mina måltider i "ensamhet/smyg". Han är även ganska kort i ton, blir snabbt irriterad på mig ifall glömmer ngt (vilket händer ofta nu pga gravidhjärna), upplever att han är snabb med att "trycka ner mig" påpeka mina brister,. Minsta fel från min sida leder till storbråk och där han i flera dagar sen kan ignorera mig fullständigt, tilltalar mig inte. Jag mår så dåligt, har knappt ork att ta hand om barn och hem - men måste eftersom inget alternativ finns (tyvärr påverkas barnen av detta, orkar knappt trösta dom ifall de är ledsna, sällan jag skrattar/leker med dom). Jobbet har blivit min räddning, får andrum från allt och kan tillfälligt tränga bort känslan av otillräcklighet/oduglighet, gräver mig i arbete, spelar sorglös/glad på jobbet . Är så orolig ifall jag får tidig sjukskrivning och måste stanna hemma, vågar knapp berätta till min BM om mina fysiska besvär - håller skenet uppe under besöken, att allt är bara toppen. Men jag mår piss, vet inte hur detta ska sluta. Vet inte vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Oengagerad partner och känner mig oälskad
  • BurningDiamond

    Var han likadan under era första två graviditeter?
    Vad säger han när du berättar om hur hans beteende påverkar dig och även barnen?

  • Anonym (Anonym)

    Vid tidigare graviditeter har han varit mer stöttande och delaktig. Dom 2 första graviditeterna var planerade, denna graviditet var oplanerad men det var främst han som ville behålla. Jag upplever att min fysiska närvaro är påfrestande för honom, han vill knappt titta på min kropp och när han gör det kommer ofta en sårande kommentar eller reaktion. Jag har påpekat detta för honom, men han avfärdar det med att jag är "känslig och överdriver".

    När det lommer till hans beteende för övrigt, när vi väl pratar om det (han försöker i möjligaste mån undvika att prata om detta) så ber han oftast om ursäkt och är ångerfull, men sen så gör han om det - är nedlåtande, pikar, ignorerar mig efter dispyter etc. Detta beteende är också nytt och har inte förekommit i våran relation innan denna graviditet.

  • BurningDiamond

    Tror du att det går att övertyga honom om att få en samtalskontakt eller ännu bättre familjeterapi? Jag ursäktar inte hans beteende, det är helt oacceptabelt, men jag tänker att om han/ni vill rädda er relation så behöver ni ta hjälp utifrån.

    Faktiskt kan BVC/MVC vara till hjälp, jag kan nästan garantera att ni inte är det första paret som har hamnat i ett dåligt mönster och behöver hjälp att bryta det. Dock är ju kravet att mannen i fråga faktiskt vill ta hjälp.

Svar på tråden Oengagerad partner och känner mig oälskad