• Laulau

    Tidigt UL ist för KUB? Örebro

    Hej!

    Väntar mitt andra barn och är osäker på om jag vill göra KUB. Vet inte vad jag skulle göra med svaret och är rädd att dåliga siffror bara ger mig massa oro och beslutsångest för hur jag ska gå vidare. Bor i Örebro och här erbjuds ju alla kub och sen vanligt RUL. Men om man inte vill göra KUB, erbjuds man något tidigt UL då åndå? Läste att det erbjöds på Karlskoga lasarett i v 13-15 om man ville. Tänkte om det gällde även oss i Örebro eftersom vi tillhör samma region? Ngn som är/varit gravid nyligen som vet? Med mitt första barn var det inte så, men det kan ju ha ändrats

  • Svar på tråden Tidigt UL ist för KUB? Örebro
  • Anonym (Joh)

    Du får hoppa över Kub och bara göra vanlig ultraljud så det gäller också i örebro. Nyligen varit gravid o gjorde endast vanlig ult i vecka 14. Berätta för din barnmorska så meddelar hon de på USÖ sen får du en kallelse när det är dags:)

  • Anonym (Ettan)

    Ja säg att du bara vill göra förtidig ul om du inte vill göra ett kub..

    Har själv vart till Örebro och kollat å gjort ett förtidigt ultraljud för 7v sedan..

  • Anonym (Lisa)

    Ja det är ganska nytt att man kan välja bort själva KUB testet men ändå göra ett ultraljud. Fick barn 2017 och då var det inte så, men när jag fick barn 2018 kunde man göra så.

  • Querty

    Du kommer få ett samtal med din BM ang fosterdiagnostik och där så bokar hon in de typ av ultraljud du vill göra (kub v 12-13 eller tidigt UL (v14-15ish) att det blir Karlskoga handlar bara om resursfördelning. Alla remisser går till USÖ som sen fördelar ut det (alla sjukhus i länet:USÖ, Kga, Linde) sitter ihop och fördelar resurser emellan. Tex opereras höfter i Linde och axlar i Kga.

  • Laulau

    Tack snälla för era svar! Känner en lättnad att det alternativet finns, även om vi inte bestämt oss till 100 procent än. Ville inte vänta ända till RUL för att få se om det finns en levande bebis där inne och hade isf känt mig ?tvingad? att göra kub. Ni som gjort ett sådant tidigt UL, vad kan de se då? Kan de se om det skulle vara några missbildningar etc? Och ni som valde det och valde bort Kub, hur resonerade ni? Känner flera som fått kassa siffror och fått gå vidare med fvp där det visat sig att det inte fanns någon kromosomavvikelse. Vet inte om mitt psyke klarar av den oron, samtidigt som det såklart vore jätteskönt att få höra att det är låg risk. Senaste graviditeten fick vi låg risk men då var jag nästan 4 år yngre (är snart 35 nu), så jag tänker att siffrorna säkert är sämre nu. Önskar att det här valet inte fanns känner jag..

  • mallalala
    Laulau skrev 2019-08-20 12:07:26 följande:

    Tack snälla för era svar! Känner en lättnad att det alternativet finns, även om vi inte bestämt oss till 100 procent än. Ville inte vänta ända till RUL för att få se om det finns en levande bebis där inne och hade isf känt mig ?tvingad? att göra kub. Ni som gjort ett sådant tidigt UL, vad kan de se då? Kan de se om det skulle vara några missbildningar etc? Och ni som valde det och valde bort Kub, hur resonerade ni? Känner flera som fått kassa siffror och fått gå vidare med fvp där det visat sig att det inte fanns någon kromosomavvikelse. Vet inte om mitt psyke klarar av den oron, samtidigt som det såklart vore jätteskönt att få höra att det är låg risk. Senaste graviditeten fick vi låg risk men då var jag nästan 4 år yngre (är snart 35 nu), så jag tänker att siffrorna säkert är sämre nu. Önskar att det här valet inte fanns känner jag..


    Vi valde bort kub i vår andra graviditet just för vi fick så dåliga siffror i den första graviditeten och var tvungna att leva med den oron hela graviditeten. Istället gjorde vi NIPT i v 10. Kanske kan vara något om du ändå vill göra någon typ av fosterdiagnostik?
  • Querty
    Laulau skrev 2019-08-20 12:07:26 följande:

    Tack snälla för era svar! Känner en lättnad att det alternativet finns, även om vi inte bestämt oss till 100 procent än. Ville inte vänta ända till RUL för att få se om det finns en levande bebis där inne och hade isf känt mig ?tvingad? att göra kub. Ni som gjort ett sådant tidigt UL, vad kan de se då? Kan de se om det skulle vara några missbildningar etc? Och ni som valde det och valde bort Kub, hur resonerade ni? Känner flera som fått kassa siffror och fått gå vidare med fvp där det visat sig att det inte fanns någon kromosomavvikelse. Vet inte om mitt psyke klarar av den oron, samtidigt som det såklart vore jätteskönt att få höra att det är låg risk. Senaste graviditeten fick vi låg risk men då var jag nästan 4 år yngre (är snart 35 nu), så jag tänker att siffrorna säkert är sämre nu. Önskar att det här valet inte fanns känner jag..


    Nu valde vi just Kub, men vet många som valt bort det. Om jag förstått rätt så kollar man att det finns ett levande foster, att det finns dom anatomiska märken man kan de i de veckorna och att storleken verkar stämma med den vecka man är i. Jag tyckte vi fick jättebra info av vår BM på det samtalet vi hade (tror det var v 8-10) om våra alternativ och hur man gick vidare vid ev dåliga siffror vid kub. Tycker det är toppen att Örebro har ett tidigt UL och kub som alt. Vet flera regioner där man måste vänta till RUL, känns så sent
Svar på tråden Tidigt UL ist för KUB? Örebro