• Gullego

    Vul 7+0 minskad missfallsrisk

    Jag va på vul idag i 7+0 och allt såg bra ut och hjärtat pickade på och läkaren sa till mig att deras fertilitetsläkare menar att om man sett att allt ser bra ut i v 7 och hjärtat slår så är det 95% chans att allt kommer gå vägen så det kändes ju väldigt bra! BF 7/4 :)

  • Svar på tråden Vul 7+0 minskad missfallsrisk
  • Aamon

    Grattis!

    Är inget mirakulöst som sker just en specifik vecka eller bara för att man sett hjärtat slå dock. Missfallsrisken sjunker snarare successivt för varje dag. Kan tipsa om en bra sida där du kan räkna ut din missfallsrisk dag för dag.

    Njut av din graviditet <3

    datayze.com/miscarriage-chart.php

  • Pimpinellan
    Aamon skrev 2019-08-20 16:08:20 följande:
    Grattis!

    Är inget mirakulöst som sker just en specifik vecka eller bara för att man sett hjärtat slå dock. Missfallsrisken sjunker snarare successivt för varje dag. Kan tipsa om en bra sida där du kan räkna ut din missfallsrisk dag för dag.

    Njut av din graviditet <3

    datayze.com/miscarriage-chart.php
    Av de som gjort VUL och sett hjärtat slå vet man enligt statistik att risken är väldigt låg. I v.8 just 5%, v.13 som jag gjorde VUL är den nere i 0,5%. Har man inte gjort VUL kan man bara räkna med den risk som hänger ihop med ens ålder.
  • Anonym (Q)

    Ja såklart! Lita på din läkare. Jag har hört detsamma. Det är såklart för att de faktiskt har sett hjärtat slå som de vet att risken för missfall är mindre.

    Utan VUL så kan man ju inte veta om fostret har fortsatt att utvecklas eller om det stannat av, vid många missfall ligger ju fostret kvar i magen några veckor innan det kommer ut.

  • Anonym (Hm)

    Fick höra samma sak och jag fick missfall i vecka 9.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Hm) skrev 2019-08-21 09:00:41 följande:

    Fick höra samma sak och jag fick missfall i vecka 9.


    Jag det är ju statistiskt sett mindre risk- mindre risk betyder ju inte att det omöjligt kan ske.
  • Anonym (Hm)

    Det vet jag. Många gravida tror att man har kommit över en magisk gräns för att man sett ett pickande hjärta.

  • Anonym (-)

    Det stämmer tyvärr inte. Jag har sett hjärtat slå två gånger men fick ändå missfall båda gångerna. Pratade med två barnmorskor och en läkare och alla tre sa att det där inte stämmer. Det finns ett gäng kritiska moment som man ska passera. Har man sett ett hjärta slå så har man passerat det kritiska momentet där det börjar slå men det är fortfarande mycket som fortfarande kan gå fel, det är därför dom säger att dom 12 första veckorna är riskfulla. Det är inte så att det är bevisat att om hjärtat börjar slå eller inte står för 95% av missfallen och övriga saker står för 5%.. Väldigt många missfall sker ju senare än den veckan..
    Men risken minskar ju ju längre man går och det är inte bra att oroa sig för mycket i onödan (men bra att veta om hur riskerna faktiskt ser ut)

  • Pimpinellan
    Anonym (-) skrev 2019-08-21 13:18:02 följande:
    Det stämmer tyvärr inte. Jag har sett hjärtat slå två gånger men fick ändå missfall båda gångerna. Pratade med två barnmorskor och en läkare och alla tre sa att det där inte stämmer. Det finns ett gäng kritiska moment som man ska passera. Har man sett ett hjärta slå så har man passerat det kritiska momentet där det börjar slå men det är fortfarande mycket som fortfarande kan gå fel, det är därför dom säger att dom 12 första veckorna är riskfulla. Det är inte så att det är bevisat att om hjärtat börjar slå eller inte står för 95% av missfallen och övriga saker står för 5%.. Väldigt många missfall sker ju senare än den veckan..
    Men risken minskar ju ju längre man går och det är inte bra att oroa sig för mycket i onödan (men bra att veta om hur riskerna faktiskt ser ut)
    Jo, det stämmer för de som gjort VUL. Självklart finns det de som får m.f/MA fast de sett hjärtat slå, men risken är jätteliten överlag. Skulle man göra VUL runt v.9 på alla gravida skulle många MA upptäckas för i regel har fostren dött före den veckan oavsett om missfallet sker v.10 eller 15.
  • Marstös

    Jag har hört att om man ser hjärtat slå kring v 7 så minskar risken markant.

    Jag är/var gravid (v10) och hade mitt första VUL idag (9+3). Det visade sig vara tvillingar men den ena var avstannad och syntes knappt och nummer två såg mer ut som en 6-7 veckors men utan hjärtslag. Inga blödningar och jag mår bra. Antingen har jag fått 2st MA el 1 MA plus ett sent utvecklat embryo/senare befruktning (mkt osannolikt men dom hade varit med om det tidigare sa dom.) Gynekolog och BM bad mig återkomma om en vecka för att se om någon förändring skett med den ?största?. Mkt bisarrt! Någon som hört om ett liknande fall? Inte jättekul att vänta ut men vi kan ju inte riskera ta bort något som kanske lever ???????????

  • Anonym (Q)
    Marstös skrev 2019-08-21 16:33:47 följande:

    Jag har hört att om man ser hjärtat slå kring v 7 så minskar risken markant.

    Jag är/var gravid (v10) och hade mitt första VUL idag (9+3). Det visade sig vara tvillingar men den ena var avstannad och syntes knappt och nummer två såg mer ut som en 6-7 veckors men utan hjärtslag. Inga blödningar och jag mår bra. Antingen har jag fått 2st MA el 1 MA plus ett sent utvecklat embryo/senare befruktning (mkt osannolikt men dom hade varit med om det tidigare sa dom.) Gynekolog och BM bad mig återkomma om en vecka för att se om någon förändring skett med den ?största?. Mkt bisarrt! Någon som hört om ett liknande fall? Inte jättekul att vänta ut men vi kan ju inte riskera ta bort något som kanske lever ???????????


    Jag har läst i en annan tråd om en tjej som hade liknande. Gjorde ul fostret var mycket mindre än förväntat och utan hjärtslag. Någon vecka senare fanns det hjärtslag. Hon var helt enkelt inte så långt gången som hon trodde att hon var. Håller tummarna för dig att det finns hjärtslag nästa gång! Och är det inte det så är det ju Bättre att vara 100% säker på att det inte lever om du ska sätta igång det.
  • Marstös

    Supertacksam för svaren.

    Tyvärr så hade båda tvillingarna stannat till vid v 6-7 och i v11 så fick jag cytotec för att bli av med dem. En vecka senare nu och jag blöder fortfarande men smärtan var värst (dag 4-6) och det blev akuten en av dagarna.

    Nu hoppas jag på ÄL snart och nya tag. Pust och stön. Hoppas hoppas hoppas att någon fäster ordentligt någon gång snart. Alla tips är välkomna.

    Funderar på blodförtunnande, fragmin osv?

    Tack igen

Svar på tråden Vul 7+0 minskad missfallsrisk