• Psyksyster

    Uppskjuten skolstart?

    Hej!

    Jag har en son som är 4,5 år. Han har alltid varit sen med talet, nu fått hjälp av logoped men ligger nog runt 6 månader efter övriga. Inga problem med språkförståelse eller ordförråd, ligger snarare högt där. Han är även född i december. Min fråga är om det finns någon (pedagog, lärare, förälder) som kan råda i att skjuta upp förskolestarten. Han kommer ju vara yngst och dessutom ligga efter uttalsmässigt. Vill inte skynda något som kommer drabba honom.

    Mentalt är han lite blyg i nya miljöer men har lätt att få kompisar. Kan koncentrera sig och känns ganska mogen på andra plan. Är mindre än barn födda tidigare på året. Leker både med jämnåriga och yngre barn, men andra barn har ibland svårt att förstå precis vad han säger. (Saknar R och byter ibland ut några andra bokstäver).

    Vi har funderat på att skjuta upp skolstarten till nästa höst. Man måste bestämma sig i januari så börjar tänka på detta nu. Har någon några råd att ge?

  • Svar på tråden Uppskjuten skolstart?
  • Mortiscia80

    Har han alltså gått hemma ända fram till nu? Jag skulle snarare sätta honom i fsk ögonaböj! Varför skulle man vänta??

  • Alexi

    Kan bara säga att min dotter var jättesen med talet, gick hos logoped som fyraåring och fick superbra hjälp då och också född i december. Vi tänkte aldrig tanken på att hon skulle börja senare och hon har alltid varit bland de bättre i klassen, börjar femman nu.

  • Psyksyster

    Tack för svar! Vad skönt att höra att allt gått bra. Generellt har ju sent födda pojkar sämre förutsättningar, och med uttalsproblem kanske ännu svårare. Det var så vi började fundera på det.


    Alexi skrev 2019-08-20 21:15:53 följande:

    Kan bara säga att min dotter var jättesen med talet, gick hos logoped som fyraåring och fick superbra hjälp då och också född i december. Vi tänkte aldrig tanken på att hon skulle börja senare och hon har alltid varit bland de bättre i klassen, börjar femman nu.


  • Orkide

    Men han ska ju inte börja förrän näst höst? Tror du han börjar nu till våren eller jag förstår inte.

  • Blomman1215
    Psyksyster skrev 2019-08-20 21:16:34 följande:

    Nej alltså förskoleklass! ????


    Förstår inte riktigt.. Du pratar om att skjuta på starten till nästa höst. Men det är ju då han ska börja?
  • Alexi
    Psyksyster skrev 2019-08-20 21:19:05 följande:
    Tack för svar! Vad skönt att höra att allt gått bra. Generellt har ju sent födda pojkar sämre förutsättningar, och med uttalsproblem kanske ännu svårare. Det var så vi började fundera på det.
    Det kan också hända oerhört mycket på ett år i den åldern.

    Men det vi faktiskt satsade på lite var att uppmuntra intresse för bokstäver och sånt, för att kompensera lite för att hon var född sent på året.
  • Psyksyster

    Ja men man måste ansöka i januari. Det är ett barn med höga krav på sig själv att klara saker/uppgifter och han blir ledsen när han inte blir förstådd. Därför vill jag inte göra honom en otjänst. Men svårt att veta vad som är en otjänst och inte.

    Ville mest ha input från föräldrar i liknande situation och höra hur andra tänkt.


    Orkide skrev 2019-08-20 21:19:34 följande:

    Men han ska ju inte börja förrän näst höst? Tror du han börjar nu till våren eller jag förstår inte.


  • Psyksyster

    Ja det händer ju jättemycket förstås. Han är intresserad av bokstäver, kan skriva sitt namn och så. Det är mest talet som är ett hinder för honom själv, eftersom han socialt blir väldigt hindrad av att inte kunna uttrycka sig ordentligt. Men tack för att du delade med dig, det är bra att få lite olika perspektiv ????


    Alexi skrev 2019-08-20 21:23:07 följande:

    Det kan också hända oerhört mycket på ett år i den åldern.

    Men det vi faktiskt satsade på lite var att uppmuntra intresse för bokstäver och sånt, för att kompensera lite för att hon var född sent på året.


  • Psyksyster

    Var nog otydlig i trådstarten: han ska börja nästa höst, man måste ansöka i januari om uppskjuten start och det skulle isåfall bli hösten 2021 istället för 2020.


    Orkide skrev 2019-08-20 21:19:34 följande:

    Men han ska ju inte börja förrän näst höst? Tror du han börjar nu till våren eller jag förstår inte.


Svar på tråden Uppskjuten skolstart?