• Anonym (Ledsen mamma)

    Blygt barn - ensam i skolan

    Min 8-årige dotter är så ensam och ledsen.

    På dagis hade hon en bästis, men de flyttade utomlands. Sen i förskoleklass gick det ok, hon kände några men umgicks väl mest i skolan.

    Sen splittrades klasserna i 1:an och hon hamnade helt utanför i sin nya klass där hon inte kände nån. Vi kämpade och bjöd hem barn och tjatade, men det blev ingen förbättring. I sommar har hon inte lekt med nån förutom sin syster.

    Nu har skolan börjat i måndags, och hon är så ledsen för hon hamnade helt utanför direkt. Har gått själv på rasterna hela veckan och är helt knäckt på kvällarna. Har frågat om de andra är dumma, men det är de nog inte. Hon säger att hon inte vågar fråga om hon får vara med. Och de andra är så självklara med varandra, så hennes blyghet slår till med full kraft.

    Är det nån som har några råd eller tips? Har pratar med fritids förra året flera gånger, men det hjälper inte riktigt. Hon får vara med en fröken när hon är som ensammast förra året, men det blir ju inte bra...

  • Svar på tråden Blygt barn - ensam i skolan
  • Anonym (Fia)

    Prata med personalen på skolan, det är inte OK att hon lämnas utanför. Personalen får se till att barnen är inkluderande och att det leks lekar där alla får vara med.

  • Anonym (Ledsen mamma)

    Åh, igår hade en annan tjej frågat om hon ville leka! Vi fick hem en helt ny, glad liten tjej igår kväll. Tänk att en sån liten sak kan förändra (kanske ropar hej förtidigt, men men).

    Jag ska också försöka få att hon kan få prata med kuratorn om sin blyghet. Det kanske underlättar i längden. För även om hon byter klass så ligger ju mycket hos henne. 

    Tack till er som svarat! Kram!

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-24 07:36:36 följande:

    Åh, igår hade en annan tjej frågat om hon ville leka! Vi fick hem en helt ny, glad liten tjej igår kväll. Tänk att en sån liten sak kan förändra (kanske ropar hej förtidigt, men men).

    Jag ska också försöka få att hon kan få prata med kuratorn om sin blyghet. Det kanske underlättar i längden. För även om hon byter klass så ligger ju mycket hos henne. 

    Tack till er som svarat! Kram!


    Vad skönt! Bjud hem den där flickan som frågat nästa helg eller om du har någon tidig dag nästa vecka! Jag tror det löser sig, det tar bara lite längre tid när man är blyg, men ett blygt barn är ofta att föredra framför ett barn som tar en massa plats (som de flesta barn gör idag), när kompisarna väl har fått upp ögonen för att det blyga barnet finns i gruppen. 

    Men mejla rektor om problemen kvarstår, att du vill att fallet ska tas upp i elevvårdsteamet. Kanske fritids kan få lite hjälp av skolans stödpersoner att komma på ideér för hur de ska bryta hennes isolering. 
  • Anonym (Hank)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-24 07:36:36 följande:

    Åh, igår hade en annan tjej frågat om hon ville leka! Vi fick hem en helt ny, glad liten tjej igår kväll. Tänk att en sån liten sak kan förändra (kanske ropar hej förtidigt, men men).

    Jag ska också försöka få att hon kan få prata med kuratorn om sin blyghet. Det kanske underlättar i längden. För även om hon byter klass så ligger ju mycket hos henne. 

    Tack till er som svarat! Kram!


    Vad roligt att höra! Nu blev jag glad Glad Kram till dig och din dotter.
Svar på tråden Blygt barn - ensam i skolan