• Anonym (Deppig)

    Fråga om depression och känslor

    Jag har under detta året kämpat med en svår depression och fick nyligen ett tillägg av medicin. Innan så kände jag verkligen ingenting, för någon, inte ens för min familj (jag vet att jag är fruktansvärd). Med den nya medicinen har jag börjat få tillbaka lite av krafterna och har också börjat känna känslor. Tyvärr är det mest negativa känslor som ledsenhet, ilska och även en hel del ångest.

    Är det ett framsteg, eller har jag blivit sämre? Jag kan alltså i stort sett endast känna "dåliga" känslor, inget positivt.

  • Svar på tråden Fråga om depression och känslor
  • Anonym (Deppig)

    Cymbalta, Mirtazapin och Voxra.

  • Anonym (Zxc)
    Anonym (Deppig) skrev 2019-08-23 21:09:15 följande:

    Cymbalta, Mirtazapin och Voxra.


    Vilken är det senast tillagda?
  • Anonym (Zxc)
    Anonym (Deppig) skrev 2019-08-23 21:20:38 följande:

    Voxra


    Den kan man ju få ångest av....
  • Anonym (psykiatri)

    Hänger inte riktigt med här.

    Du inleder med att beskriva att du har en svår depression. Är du sjukskriven? Vilken vårdenhet har isåfall sjukskrivit dig?

    Sedan skriver du att du inte kunnat känna någonting alls och därför fått Voxra som tillägg till Mirtazapin och Cymbalta.

    Utifrån den informationen som delges här skulle jag påstå att du är felmedicinerad. Inte ovanligt inom psykiatriska sjukdomar. Särskilt om det inte är en psykiatriker som sjukskriven dig och skriver ut medicin till dig.

    För mig låter det som att du saknar tillräcklig effekt av cymbalta och mirtazapin. Att fortsätta lägga till ytterligare mediciner kommer inte göra det bättre.

    Du borde överväga att trappa ner samtliga mediciner MEN TILLSAMMANS MED BEHANDLANDE LÄKARE! Mycket viktigt ! Gör INGENTING på egen hand.

    Därefter kan du försöka börja hitta medicin som fungerar igen.

    Jag är innerligt trött på läkare som skriver ut diverse antidepressiva mediciner och bara lägger till nya hela tiden vid utebliven effekt.

  • Anonym (Deppig)
    Anonym (psykiatri) skrev 2019-08-23 23:12:41 följande:

    Hänger inte riktigt med här.

    Du inleder med att beskriva att du har en svår depression. Är du sjukskriven? Vilken vårdenhet har isåfall sjukskrivit dig?

    Sedan skriver du att du inte kunnat känna någonting alls och därför fått Voxra som tillägg till Mirtazapin och Cymbalta.

    Utifrån den informationen som delges här skulle jag påstå att du är felmedicinerad. Inte ovanligt inom psykiatriska sjukdomar. Särskilt om det inte är en psykiatriker som sjukskriven dig och skriver ut medicin till dig.

    För mig låter det som att du saknar tillräcklig effekt av cymbalta och mirtazapin. Att fortsätta lägga till ytterligare mediciner kommer inte göra det bättre.

    Du borde överväga att trappa ner samtliga mediciner MEN TILLSAMMANS MED BEHANDLANDE LÄKARE! Mycket viktigt ! Gör INGENTING på egen hand.

    Därefter kan du försöka börja hitta medicin som fungerar igen.

    Jag är innerligt trött på läkare som skriver ut diverse antidepressiva mediciner och bara lägger till nya hela tiden vid utebliven effekt.


    Jag har kontakt med en psykiater på en öppenvårdsmottagning. Blev remitterad dit efter en tids slutenvård med bl.a ect-behandling.

    Cymbalta och Mirtazapin har använts för att bibehålla effekten från ect, men har dalat i måendet och då sattes även voxra in.

    Varför tror du att jag är felmedicinerad?
  • Anonym (Kronisk depression)

    Blir det inte bättre inom kort är risken stor att medicinen inte passar dig. Det brukar vara några veckors insättningstid innan medicinen ger önskvärd effekt, och under denna tid kan man må väldigt mycket sämre än innan medicinering om man har en svår depression. Är du osäker kan du be din läkare om råd.

    Lider själv av kronisk depression och äter Mirtazapin sedan några år. Fick samma insättningssymptom på den som du har. Det gav dock med sig efter några veckor och idag är depressionerna inte lika kraftiga som innan. Förut var jag helt apatisk vid depression och sa knappt ett ord. Stirrade ut i tomma intet och satt och väntade på att få dö. Mår fortfarande väldigt dåligt vid depression men fungerar som människa även fast alla känslor utom ångest, nedstämdhet och mentalt illamående är borta. Provade flera olika mediciner innan men dessa fungerade inte. Fick självmordstankar och kraftigt självskadebeteende av de mediciner jag provat tidigare. Avslutade då på läkarens inrådan.

    Tycker du kan ge medicinen en chans om du känner att du orkar stå ut en tid ännu. Känns det fullkomligt omöjligt är det bättre att avbryta och prova något annat.

Svar på tråden Fråga om depression och känslor