• Anonym (kompis)

    Min vän sköter inte hygien eller hem. Hur ska jag hjälpa så att han inte blir vräkt eller uppsagd?

    Min kompis sköter inte hem eller hygien och riskerar att bli vräkt och bli av med jobbet på grund av bristande hygien. Hur kan jag hjälpa?
     
    Jag har en kompis sedan 15 år tillbaka som alltid har mått mer eller mindre dåligt. Han har en aspergerdiagnos och har haft en tuff uppväxt. Han har arbetat i ena förälderns familjeföretag "hela livet" och när föräldern gick i pension så blev han arbetslös och kraschade psykiskt. Den andra föräldern bekostade då psykolog, men psykologen ville inte ta i problemet eftersom min kompis hade börjat dricka på daglig basis. Räddningen blev praktikplatser via arbetsförmedlingen, eftersom han inte dricker om han ska jobba dagen efter. 
     
    Det blev svårt att få jobb eftersom han inte har gått ut grundskolan (!) samt inte kan hantera smartphone eller dator, så han gick ner sig psykiskt och drack i perioder när han inte hade en praktikplats. Efter några år blev han till slut anställd efter en praktikperiod via någon lösning där arbetsförmedlingen betalar en del av anställningen, men min kompis ordnade jobbet själv utan deras hjälp via avlägsna kontakter. Plötsligt verkade han glad igen. Han sköter jobbet som han ska och han verkar stolt över det han uträttar där. Han verkar också ha bra kontroll över alkoholen och dricker inte i närheten så mycket som förr och om han dricker så är det enbart under helgerna.
    Jag tyckte att han verkade "frisk", men så kom bakslaget i våras, då han fick en varning av hyresvärden om att hans lägenhet var en sanitär olägenhet och att han var tvungen att åtgärda det om han inte skulle bli vräkt. Jag erbjöd mig att hjälpa till, men han fixade det själv och fick bo kvar. Hyresvärden sa dock att de kommer att göra ett oanmält besök innan sommaren för att se så att allt är okej. Jag vet att han höll det fint i flera månader, men sedan har något hänt igen: Jag var där för en månad sedan och lägenheten hade börjat förfalla igen. 
     
    De senaste gångerna jag har bjudit hem honom, så har jag dessutom varit tvungen att vädra i timmar innan lukten försvinner, eftersom han stinker så förfärligt (av smuts, inte av alkohol.) Hans händer är svarta (han skyller på att han precis har kommit från jobbet och då har jag sagt att ja, så kan det ju bli när man har ett fysiskt arbete: ta en handduk och tvål. Han spolar mycket vatten men är bara liiite renare om händerna när han kommer ut igen.) 
     
    Den senaste gången han var hemma hos mig så sa han att han kände sig svettig eftersom han hade gått så långt (och eftersom min 5-åring påpekade att det var något som luktade.) Det stank avskyvärt och det såg ut som att han inte hade tvättat håret på flera veckor. Jag gav honom då ett badlakan, schampo och duschtvål (eftersom han påtalade att han var så svettig) och sa att han kunde låna min dusch eftersom han skulle sova över. Han sa att han inte kunde duscha eftersom han inte hade rena kläder. Jag ordnade i alla fall en ren herrtröja och gav honom den. Han var inne i badrummet länge, spolade lite vatten och kom ut med de rena kläderna på, men utan att ha använt varken dusch, tvål eller handfat.
     
    Vad ska jag göra? Hur hjälper man en vuxen människa som inte kan ta hand om sig själv? Han har stor skepsis till myndigheter över lag, så att ta hjälp utifrån är svårt utan att ha med honom på tåget. Hur ska jag hjälpa honom för att han inte ska bli vräkt?
    Han har stark ovilja/okunskap kring att använda dator, vilket innebär att han inte kan ställa sig i bostadskö (som att det skulle hjälpa eftersom kötiden är 7+ år.) Jag är också fruktansvärt rädd att han ska bli av med sitt arbete på grund av hygienbristen (ett pytteföretag med 5 anställda.)
  • Svar på tråden Min vän sköter inte hygien eller hem. Hur ska jag hjälpa så att han inte blir vräkt eller uppsagd?
  • BurningDiamond

    Vill han inte förändra sin situation eller ta emot hjälp finns det inte mycket du kan göra.
    Kontakta soc och försök få dem att koppla in bosocial ansvarig, försök få tag på boendestöd, men om han inte vill samarbeta så...

  • Anonym (kompis)
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 01:22:49 följande:

    Vill han inte förändra sin situation eller ta emot hjälp finns det inte mycket du kan göra.
    Kontakta soc och försök få dem att koppla in bosocial ansvarig, försök få tag på boendestöd, men om han inte vill samarbeta så...


    Vad innebär bosocial ansvarig och boendestöd? 


    I grund och botten så tror jag inte att han förnekar sin situation eller inte vill ta emot hjälp, utan jag tror snarare att han aldrig har fått hjälp förr och därför inte riktigt vet vart han ska söka sig. Jag har känt honom i väldigt många år och han klarade sig hyfsat så länge som han arbetade i familjeföretaget som han har varit heltidsanställd i sedan han var 14 år gammal typ, innan företaget lades ner. Att han ens hamnade hos arbetsförmedlingen efter det, var för att jag och andra sa att så måste man göra när man blir av med jobbet.  

  • Anonym (Blä)

    Blä jag hade gjort slut med den vännen. Han är en äckelpotta och varför ska han sova hos er och pregnera ert hem med sin kroppsodör? Är inte ditt barn och hens välmående viktigare? Din vän är äcklig och nonchalant. Dumpa!!

  • Anonym (Alexandra)

    Först.. vilken vän du är! Hoppas du förstår det.

    En del diagnoser gör att vatten gör ont på huden. Det skulle ju kunna vara något sådant gör att han inte kan tvätta sig.

    Han behöver ju verkligen hjälp skulle kontakta socialförvaltningen och kolla vad de har för hjälp och hur de går till. Man får ju förklara att läget är akut.

  • BurningDiamond
    Anonym (kompis) skrev 2019-08-24 02:12:59 följande:

    Vad innebär bosocial ansvarig och boendestöd? 


    I grund och botten så tror jag inte att han förnekar sin situation eller inte vill ta emot hjälp, utan jag tror snarare att han aldrig har fått hjälp förr och därför inte riktigt vet vart han ska söka sig. Jag har känt honom i väldigt många år och han klarade sig hyfsat så länge som han arbetade i familjeföretaget som han har varit heltidsanställd i sedan han var 14 år gammal typ, innan företaget lades ner. Att han ens hamnade hos arbetsförmedlingen efter det, var för att jag och andra sa att så måste man göra när man blir av med jobbet.  


    Boendestöd kan vara en för "mild" åtgärd i nuläget, deras roll är att stötta individen i deras dagliga liv, de kommer med överenskommen frekvens (varje dag, varannan vecka, osv). De kan hjälpa till med veckomenyer, handla, laga mat, ta ut sopor, städa, tvätta, diska osv. Deras uppdrag är inte att utföra uppgifterna utan att stötta individen i att utföra dem själva (även om de oftast hjälper till i stil med "du diskar, jag torkar").

    Det kan faktiskt vara så att din vän är såpass funktionshindrad att han behöver ett LSS-boende. Det finns olika varianter, från gruppboende till satellit-boende.

    Bosocial person finns både hos soc och ofta bland de stora kommunala hyresvärdarna, de är till för att försöka jobba med utsatta personer för att undvika att de hamnar på gatan.

    Har han en psykiatriker eller psykolog? Det kan vara en bra utgångspunkt, de har ofta kontakt med kuratorer som kan hjälpa  till att kontakta/ansöka om bosoc och boendestöd, eller andra instanser som finns tillgängliga.
  • Anonym (Helle)
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 07:38:30 följande:
    Boendestöd kan vara en för "mild" åtgärd i nuläget, deras roll är att stötta individen i deras dagliga liv, de kommer med överenskommen frekvens (varje dag, varannan vecka, osv). De kan hjälpa till med veckomenyer, handla, laga mat, ta ut sopor, städa, tvätta, diska osv. Deras uppdrag är inte att utföra uppgifterna utan att stötta individen i att utföra dem själva (även om de oftast hjälper till i stil med "du diskar, jag torkar").

    Det kan faktiskt vara så att din vän är såpass funktionshindrad att han behöver ett LSS-boende. Det finns olika varianter, från gruppboende till satellit-boende.

    Bosocial person finns både hos soc och ofta bland de stora kommunala hyresvärdarna, de är till för att försöka jobba med utsatta personer för att undvika att de hamnar på gatan.

    Har han en psykiatriker eller psykolog? Det kan vara en bra utgångspunkt, de har ofta kontakt med kuratorer som kan hjälpa  till att kontakta/ansöka om bosoc och boendestöd, eller andra instanser som finns tillgängliga.
    Kan TS göra en orosanmälan i det här läget? Vad går fortast ? Det låter ju som det brådskar och mycket som står på spel, både arbete och bostad.
  • Anonym (Habiliteringen)

    Personer med diagnoser som asperger och autism kan också få hjälp via vuxenhabiliteringen. Du kanske kan kontakta vuxenhabiliteringen i ditt landsting och be att få prata med en kurator där, för att be om råd hur du ska gå vidare.

    Vilken fantastisk kompis du är!

  • Anonym (C)

    Han står alltså i valet mellan att ta emot hjälp och att bli uteliggare (av den där sorten de flesta tänker på när de hör ordet). Förstår han det? Går det att prata med honom om det och övertala honom att välja det minst dåliga av två (i hans ögon) dåliga alternativ?

  • Anonym (Lilla My)

    Måste bara säga att vilken fantastisk vän du är TS som vill hjälpa din vän !

    Guld person!

    Kommunen kan bistå med hjälp, ringa till en biståndsbedömare? Kolla din kommuns hemsida eller ringa växelkontoret och fråga !

  • Anonym (----------------------------)
    Anonym (C) skrev 2019-08-24 10:02:02 följande:

    Han står alltså i valet mellan att ta emot hjälp och att bli uteliggare (av den där sorten de flesta tänker på när de hör ordet). Förstår han det? Går det att prata med honom om det och övertala honom att välja det minst dåliga av två (i hans ögon) dåliga alternativ?


    Bra skrivet, du har fångat själva kärnan i problemet! 

    F ö har den här personen fått "hållas" så länge enbart för att andra liksom försökt skydda honom (fastän dom nog trott att dom hjälper honom..). Om inte Ts o andra tidigare sagt att han måste gå till Arbetsförmedlingen, vad hade hänt då??!  En person som står helt handfallen o inte ens fattar vad man ska göra vid arbetslöshet har GRAVA problem. Betala hyra, få nytt jobb, A-kassa etc.

    Och som nån annan skrev tycker jag absolut det låter som att han behöver ett LSS-boende, nån sorts. O mer hjälp från psykiatrin förstås.

    Du Ts kan säga till honom att om han vägrar ringa biståndsbedömare etc själv, så kommer du att ringa dom över huvudet på honom tyvärr. Risken är att han blir arg på dig, men vad är alternativet??? Att han blir arg eller att han får rätt hjälp, vad är viktigast?
Svar på tråden Min vän sköter inte hygien eller hem. Hur ska jag hjälpa så att han inte blir vräkt eller uppsagd?