• Anonym (Konstigt)

    Kan låg kroppstemperatur kännas som feber?

    Min standardtemp är 37,3. Det har någon gång inträffat att jag har fått feber så hög som nästan 41 grader när jag har varit riktigt sjuk, men det märkligaste är att jag några gånger per år - som de senaste dagarna - då jag är ordentligt förkyld och dimmig i huvudet och svettats (då jag trots att jag bara har en t-shirt på mig har fått svetthalvmånar under bröst, armhålor och rygg och fått byta kläder flera gånger på en kväll) och därmed varit övertygad om att jag har haft hög feber, istället har haft enbart 36,3 i temp!


    I kroppen känns det som feber, men det är inte feber. Jag blir lika chockad varje gång jag blir så här dunderförkyld, svettig och dimmig och är övertygad om feber, men så visar termometern en hel grad mindre än alla andra normala dagar. Det är så konstigt, för de gånger då jag har haft 40 grader eller mer, så har jag upplevt exakt samma symptom, vilket gör det helt förvirrande.


    Därför undrar jag om låg temp kan ge samma symptom som hög temp?


    (Jag är född med en odiagnostiserad lungproblematik på grund av prematur födsel, vilken jag regelbundet kollar på lungkliniken, men de vet inte mycket. Andra symptom är att jag har något förhöjd sänka, när man kollar den.)


     


     

  • Svar på tråden Kan låg kroppstemperatur kännas som feber?
  • Anonym (K)

    Kan inte svara på det, men kan det inte vara så att din termometer är dålig eller att du tar på fel sätt? Jag har en örontermometer som först kanske visar 37 grader. Tar man tempen igen kan den visa 38 och ja, helt olika trots att jag tar på samma sätt.

Svar på tråden Kan låg kroppstemperatur kännas som feber?