• Blöivande Barnmorska

    Barnmorskeutbildning Borås Distans

    Hej
    Efter mina två barns födslar bestämde jag mig för att läsa till barnmorska (sådär unik). Nu är jag inne på mitt sista år för att bli sjuksköterska och vill gärna läsa direkt till barnmorska. Fick tips när jag jobbade som undersköterska på en förlossning att Borås högskola harutbildningen på distans utan krav på arbetslivserfarenhet. Någon som har erfarenhet?

    Bor i Skåne och som sagt två barn så behövs hemma. Hur mycket är det på skolan? 

    Stod nått om att man kan fixa VFU närmre där man bor. Erfarenhet?

    Hur fixar man boende när man är i Borås?

    Har inte möjlighet till CSN så tips på hur man kan finansiera?

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Barnmorskeutbildning Borås Distans
  • Anonym (SSK)

    Ja, det stämmer att Borås har möjlighet att söka barnmorska direkt efter utbildningen. På gott och ont.

    Har en kollega som läste i Borås, dock annan specialitet men hon sa att det var svårt att hitta boende i närheten, så om jag var du skulle jag nog satsa på att bo på vandrarhem eller hos någon klasskamrat de dagar du är där.

    Hur mycket du behöver vara där är nog enklast att läsa sig till här:
    www.hb.se/Student/Mina-studier/Kurs-och-programtorget/Programtorget/Antagen-HT-2019/Barnmorskeutbildning/

    Klicka på välkomstbrevet.

    Det brukar vara svårt att få VFU-placering hemmavid, särskilt eftersom Lund utbildar en ganska stor kull. Men det kan gå, räkna dock inte med det.

    Hur man finansierar det är ju en annan fråga. Ett tips vore ju att jobba som sjuksköterska.

  • Blöivande Barnmorska

    Tack för svar. Om än inte superpeppande så kanske realistiskt. Har också funderat på "gott och ont". Vad tänker du?

    Och med "finansieringen" menar du att jag ska jobba som sjuksköterska samtidigt som jag studerar eller att jag ska jobba innan och spara?

  • Anonym (Sskstudent)

    I min region har de utbildningstjänster med bibehållen lön om man har en tillsvidareanställning i två år (med vissa reservationer för detaljerna ). Det kan inte vara ett alternativ om ni har något sånt i er region? Läser tredje terminen på ssk-programmet och har själv tänkt mig att det kan va bra att få lite kött på benen innan man hoppar på en vub, speciellt om man inte har CSN kvar

  • Anonym (SSK)
    Blöivande Barnmorska skrev 2019-08-30 08:04:05 följande:

    Tack för svar. Om än inte superpeppande så kanske realistiskt. Har också funderat på "gott och ont". Vad tänker du?

    Och med "finansieringen" menar du att jag ska jobba som sjuksköterska samtidigt som jag studerar eller att jag ska jobba innan och spara?


    Vilket som fungerar ju.

    Men om du inte har lätt för dig i skolan så lär det bli komplicerat om du gör det samtidigt.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Sskstudent) skrev 2019-08-30 08:11:37 följande:

    I min region har de utbildningstjänster med bibehållen lön om man har en tillsvidareanställning i två år (med vissa reservationer för detaljerna ). Det kan inte vara ett alternativ om ni har något sånt i er region? Läser tredje terminen på ssk-programmet och har själv tänkt mig att det kan va bra att få lite kött på benen innan man hoppar på en vub, speciellt om man inte har CSN kvar


    Det är nog det klokaste. Det kräver dock att TS jobbar som sjuksköterska ett tag, förmodligen minst ett par år då det är ganska högt tryck på dessa platser.

    Ingen kommer anställa en helt nyexad sjuksköterska på en utbildningstjänst. Av mycket goda skäl.

    Anser personligen att borttaget krav på att ha jobbat en viss tid är fånigt, barnmorska är visserligen ett annat yrke men mycket av grunden  är samma som allmänsjuksköterska vilket gör att erfarenheten knappast är bortkastad. Ett års tjänst som allmänsjuksköterska är full rimligt.
Svar på tråden Barnmorskeutbildning Borås Distans