• Aejvg

    MISSFALL

    Ni som fått missfall.. i vilken vecka var det? Vilken vecka är vanligast att få det i? Jag oroar mig hela tiden fast jag inte alls kan påverka det..

    Är vecka 6 (5+1) nu och tiden går sååå sakta.. ? vill bara komma till vecka 12 så man kan känna sig stabil typ. Varit gravid en gång tidigare dock för 7 år sedan. Skulle göra abort då men dom hittade inget hjärtslag så är jätte nojjig.????

  • Svar på tråden MISSFALL
  • naanoo

    Har inte fått något själv men känner många som fått det... Detta är inget du kan påverka vännen, oftast om det blir missfall så är det med största sannolik något fel på fostret så kroppen stöter ut det. Försök bara att ta det lugnt och inte ha dessa stressande tankar. Stress kan definitivt påverka graviditeten... Sen är man aldrig säker efter v12, det är bara vanligast att få MF under första trimestern! Men visst känns de lite som en trygghet att passera v12! Absolut, gjort det tre gånger! Är också gravid i V5-6 nu??

  • Idaa86

    Hej! Jag har hört att om man har sett ett pickande hjärta i v. 9 så minskar risken ganska mycket för tidiga missfall. Jag har haft två tidiga missfall i v. 6 och ett MA. Då upptäckte de att fostret dött i v. 8-9 när jag började blöda i v. 13. Nu är jag gravid i v. 22 och har verkligen försökt att ta en dag i taget och lyssnat på kroppen. Men herregud vilken noja allt har varit och jag kan inte påstå att jag har njutit av graviditeten so far. Hoppas att du kan göra det i fortsättningen så går så småningom veckorna ganska fort!

    Lycka till! Kram!

  • Aejvg
    viljaa skrev 2019-09-01 20:13:18 följande:

    Är också i 5+1 och nojar massa jag med:(


    Har kikat på den. Och enligt den är drt 83% chans att det går bra nu. Men oron äter upp mig1?
  • Aejvg
    Idaa86 skrev 2019-09-01 20:26:00 följande:

    Hej! Jag har hört att om man har sett ett pickande hjärta i v. 9 så minskar risken ganska mycket för tidiga missfall. Jag har haft två tidiga missfall i v. 6 och ett MA. Då upptäckte de att fostret dött i v. 8-9 när jag började blöda i v. 13. Nu är jag gravid i v. 22 och har verkligen försökt att ta en dag i taget och lyssnat på kroppen. Men herregud vilken noja allt har varit och jag kan inte påstå att jag har njutit av graviditeten so far. Hoppas att du kan göra det i fortsättningen så går så småningom veckorna ganska fort!

    Lycka till! Kram!


    Har läst att hjärtat tickar v6-7 är det minimal risk för missfall. Men vet inte vad som krävs för att få ett vul?? Ska på hälsosamtal på torsdag så ska fråga då. Just för att min tidigsre graviditet så fanns inga hjärtslag i v10 så jag vill se att allt ser bra ut :(
  • Aejvg
    naanoo skrev 2019-09-01 20:15:12 följande:

    Har inte fått något själv men känner många som fått det... Detta är inget du kan påverka vännen, oftast om det blir missfall så är det med största sannolik något fel på fostret så kroppen stöter ut det. Försök bara att ta det lugnt och inte ha dessa stressande tankar. Stress kan definitivt påverka graviditeten... Sen är man aldrig säker efter v12, det är bara vanligast att få MF under första trimestern! Men visst känns de lite som en trygghet att passera v12! Absolut, gjort det tre gånger! Är också gravid i V5-6 nu??


    Jaaa.. tiden går så himla sakta också.. :(
  • Idaa86

    Det brukar vara ?lättare? att få vul om man haft missfall tidigare. Jag fick komma på ett i v.9 pga mina tidigare missfall. Det är säkert olika, men om du säger att du är oroar dig så hoppas jag de tar dig på allvar. Jag köpte även en angelsound i v. 15-16 där nångång och har lyssnat en eller två gånger sen dess. Det har lugnat ner mig.

  • Aejvg
    Idaa86 skrev 2019-09-01 21:12:39 följande:

    Det brukar vara ?lättare? att få vul om man haft missfall tidigare. Jag fick komma på ett i v.9 pga mina tidigare missfall. Det är säkert olika, men om du säger att du är oroar dig så hoppas jag de tar dig på allvar. Jag köpte även en angelsound i v. 15-16 där nångång och har lyssnat en eller två gånger sen dess. Det har lugnat ner mig.


    Ja jag ska prova! Just för att det inte fanna hjärtslag sist jag va gravid.. trots att jag då velade göra abort få oroar det mig idag. Har skrovit till gyn via 1177 lvh borde svar i veckan. Annars har jag hört att man ska kunna göra det privat dock kostar det då, men det är det värt!
  • naanoo
    Aejvg skrev 2019-09-01 21:27:43 följande:

    Ja jag ska prova! Just för att det inte fanna hjärtslag sist jag va gravid.. trots att jag då velade göra abort få oroar det mig idag. Har skrovit till gyn via 1177 lvh borde svar i veckan. Annars har jag hört att man ska kunna göra det privat dock kostar det då, men det är det värt!


    ka du kan göra de provat, är oftast mycket bättre också.! Kostar mellan 3-400kr, bara sök på vaginalt ultraljud och den stad du bor i.!
  • MammaPolly

    Jag har två mf i bagaget... båda i v 5-6...

    Jag skulle rekommendera dig att vänta någon vecka med ul för att det ska ge ett säkrare resultat.

    Jag blev nästa grav remitterad till ul i ca v.8 för att kolla pga tidigare mf och för att datera graviditeten

  • Aejvg
    MammaPolly skrev 2019-09-01 21:52:32 följande:

    Jag har två mf i bagaget... båda i v 5-6...

    Jag skulle rekommendera dig att vänta någon vecka med ul för att det ska ge ett säkrare resultat.

    Jag blev nästa grav remitterad till ul i ca v.8 för att kolla pga tidigare mf och för att datera graviditeten


    Beklagar! :( kontaktade gyn via 1177, men fick till svar att läkare vill avvakta och inte kolla något sålänge jag inte blöder. Sjukt tycker jag att man ska vända enda rill v18 för att se om allt ser bra ut??
  • Idaa86

    Får du gå hela vägen fram till RUL? Annars brukar man bli erbjuden ett KUB test i vecka 12-14. Kanske inte är så i ditt landsting. Då tycker jag du ska boka på en privat klinik för att lugna dina nerver.

  • Aejvg
    Idaa86 skrev 2019-09-02 19:22:20 följande:

    Får du gå hela vägen fram till RUL? Annars brukar man bli erbjuden ett KUB test i vecka 12-14. Kanske inte är så i ditt landsting. Då tycker jag du ska boka på en privat klinik för att lugna dina nerver.


    Kmr föemodligen få gå enda till RUL.. Ska på hälsomöte på toesdag, ska fråga då. Hsr varit i kontakt med gyn men.läkare nekar vul så länge jag inte har blödning trots att jsg poängterat att i tidigare graviditet har drt inte funnits hjärt slag.. :(
Svar på tråden MISSFALL