• Revar

    Mitt barn vill leva på idrotten!!

    Hej alla! detta handlar om min barns framtid, en framtid som jag kanske inte ser. Barnet är en 18 årig kille som precis har börjat studera på universitet. Redan i gymnasiet ville mitt barn inte studera och spenderade därför sin tid i gymmet. Trots det så har killen gått ut naturprogrammet med bra omdömen.

    Nu är han dock trött på riktigt och sånt har jag aldrig sett honom förut. Han är så deprimerad för att han började studera på universitet. Han uttryckte redan tidigare att han inte var intresserad av att läsa vidare. Han ville leva på idrott och bli en stor idrottstjärna i styrketräning (bodybuilder).

    Faktum är att det var jag som förälder som övertygade honom att studera (både gymnasiet och universitet) trots att han inte önskade. Det jag ville var bara att försäkra hans framtid. Nu vill jag inte bära skulden av att förstöra killens framtid därför vill jag hjälpa honom med att hitta rätt. Så mina frågor till er är:

    kan man starta en karriär och leva bara genom att idrotta? Vilken/vilka förbund mm. (Eller finns de ens) Kan tänkas försörja killen då hans tid spenderas i gymmet? Han är främst intresserad av att styrketräna men just nu så uttrycker han att han bara vill bli av med studierna och därför kan tänka sig syssla med vilken idrott som helst, bara att den ska kräva mycket fysisk aktivitet. Tacksam för snabba svar och råd eftersom jag inte vill se honom kollapsa mer än så.

  • Svar på tråden Mitt barn vill leva på idrotten!!
  • mammatill6

    Men varför tvinga han studera? Jan kan väl börja jobba? Finns nog ingen som vill försörja honom för att träna. Han kan ju söka jobb på gym?

  • AniieeHär

    Nja, riktigt så fungerar inte (idrotts)världen. 

    Han behöver inte studera om han inte vill. Han kan börja jobba istället, om han hittar jobb, Gymma får han göra på fritiden.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Knappast nu

    Han kan plugga senare i livet. Låt han testa annat nu.

  • Vildbi

    Ja, är man bra så går det. Eller, bra och bra. Man måste vara bäst - annars är det kört.

    Skriver som en annan i tråden; han kan börja jobba på en gång. Man behöver inte plugga vidare för att få ett jobb.

    Han kan läsa KY annars? Mestadels praktiskt.

  • Revar

    Saken är att killen gymmar i 4-6 timmar dagligen, vilket skulle kunna betraktas som jobb enligt honom. Han är helt övertygad om att det finns sponsorer och förbund som stödjer såna personer.

  • Vildbi
    Revar skrev 2019-09-02 12:37:00 följande:

    Saken är att killen gymmar i 4-6 timmar dagligen, vilket skulle kunna betraktas som jobb enligt honom. Han är helt övertygad om att det finns sponsorer och förbund som stödjer såna personer.


    Jag gymmar 6 ggr i veckan och arbetar 100%.

    Han måste bli ett namn först; vinna något, synas utåt i tävlanden.

    Ingen sponsrar en nobody.
  • Anonym (kanske)
    Revar skrev 2019-09-02 12:37:00 följande:

    Saken är att killen gymmar i 4-6 timmar dagligen, vilket skulle kunna betraktas som jobb enligt honom. Han är helt övertygad om att det finns sponsorer och förbund som stödjer såna personer.


    Det gör det inte.

    Eller ja, det gör det om man är bäst inom en specifik gren och tävlingar går bra. Men han måste ju komma dit också, vilket ofta kräver åratal av träning och tävling "ur egen ficka". Om han tror att det faktum att han älskar gymmet innebär att han är en bra body builder har han nog en skev bild av vad den sporten innebär.

    Att hålla på med en hobby 4-6 timmar om dagen är det ingen som betalar något för. Inser han inte det så kommer han få ett mycket bryskt uppvaknande.

    Som sagt, han kan ju börja jobba med något och använda fritiden till gymmet och försöka satsa på sporten.
  • Bananböjaren

    Varför kallar du bodybuilding för idrott? Det är en kroppsfixering som närmast tål att jämföras med sjukdomar som bulimi och anorexi. Ta bort steroiderna av pojken och hjälp honom reda upp livet istället.

  • Vildbi

    Ps. Inga förbund försörjer folk.

    Alltså kolla på typ Klüft och dom - som får VINSTPENGAR för sina medaljer, plus spons i form av typ träningskläder, skor, osv.

    Men de har också vanliga jobb vid sidan av.

  • AniieeHär
    Revar skrev 2019-09-02 12:37:00 följande:

    Saken är att killen gymmar i 4-6 timmar dagligen, vilket skulle kunna betraktas som jobb enligt honom. Han är helt övertygad om att det finns sponsorer och förbund som stödjer såna personer.


    Det kan inte "ses som ett jobb" innan det ÄR ett jobb. Han får ta ett riktigt jobb, gymma och jaga sponsorer på fritiden. Vill han ha pengar att leva för så är det så han får göra. Du bör inte sponsra hans liv när han har sånna villfarelser, ställ lite ekonomiska krav på grabben om han bor hemma.

    Tills han HAR ett jobb så får han gå på soc och aktivitetsstöd.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Mitt barn vill leva på idrotten!!