Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

    Är det inte märkligt att svenska män blir så oerhört provocerade Greta Thunberg?

    Tycker det är märkligare att göra det till en könsfråga. Det spelar nog ingen roll vad Greta har för kön, ifrågasätter man storkapital så kommer man alltid få skit i en mängd olika former. De har pengarna och makten att sabba livet för alla som hotar dem och statuera ett exempel så att ingen annan vågar gå emot dem. Om smutskastning och ekonomisk morot/piska funkar så råkar man snart ut för en "olycka".

    Förvånansvärt många verkar vara naiva och allt bara sköts rent och snyggt.

  • Anonym (man)
    Kermit1561 skrev 2019-09-04 17:28:36 följande:
    Forskare vill i allmänhet göra sig ett namn i forskarvärlden och då fungerar inte tv-soffor så bra, om någonting så är det snarare så att det är brist på riktiga forskare i tv-sofforna, oftast är det nån proffstyckare eller i bästa fall påläst amatör som får sprida budskapen (Det är ju Greta ett bra exempel på).

    Självklart har miljöorganisationer en agenda! Den agendan är ju hela deras existensberättigande! Och den agendan är ju ingen hemlighet, tvärtom är det ju den de hela tiden pratar om och marknadsför och det är ju skillnaden mot bolagen, miljörörelsen är öppen med vad den vill och hur den försöker påverka, bolagen däremot har inget intresse av att skylta med vilka aktiviteter de håller på med för att kunna fortsätta sälja sina skadliga produkter, deras lobbying pågår i det tysta.. 
    Fast samtidigt så är det många ggr inte budskapet som säljer utan VEM som säljer in det. Forskare har ju i decennier varnat för klimatfrågan i tonvis med materia och det har ju inte hjälpt ett skit, istället har vi ökat våra utsläpp. Och ärligt talat hur smart är gemene man om man tar det i en global skala? Folk ser ju förfan hellre på sporten eller en docksåpa än tittar på nyheter eller ser dokumentärer om klimatet. Om en gullig tjej står och pratar på FN så kan de kanske tänka sig se på det. DET är den verkliga anledningen till Gretas popularitet
  • Anonym (man)
    Anonym (Klimathysterin inte G) skrev 2019-09-04 18:56:22 följande:
    Vad är det som du har svårt att förstå?
    Oavsett till vilken procentandel som forskningen kan anses vara överens eller har rätt i sak, även om det så skulle vara 100%, så råder det för mig ingen tvekan om att väldigt många inslag i klimatdebatten med fog kan anses vara hysteriska.

    Uppmärksamheten och dess följder, och följare, runt Greta kan också anses i vissa delar vara hysterisk. Detta oavsett om hennes budskap skulle vara 100% korrekt i sak, vilket det ju faktabaserat självfallet inte är.
    Den hysterin kan jag tycka är en aning provocerande.
    Men för den sakens skull har jag ju inte kommenterat henne som person och jag tycker absolut inte att hon som person är ens en gnutta provocerande!

    T ex har väl både Al Gore och flera andra självutnämnda hypade sanningsförmedlare sagt att jorden skulle gå under och att vi flera gånger om har passerat the tipping point och att det därmed skulle varit ute med oss redan sedan en tid tillbaka.
    Senare har det visat sig finnas flera faktafel.
    Och jorden har ännu inte gått under och inga fakta visar på att vi ännu skulle ha nått the tipping point.
    Då tycker jag man kan kalla det hysteriskt och klimathysteri.

    Att framföra fakta och saklighet är dock helt ok. Om det är så som du påstår att 95% av forskningen skulle vara överens så litar jag självfallet på fakta och de forskningsresultat som presenteras.
    Men det finns ingen motsättning i att jag samtidigt kan tycka att det finns inslag av hysteri i klimatdebatten.
    Nu delar jag inte din uppfattning att 95% av alla forskning skulle vara entydig och överens. Ärligt så tror jag inte heller du inbillar dig att det förhåller sig på det sättet?
    Jag tycker det är mer provocerande att det finns folk som tycker att kritik mot vår idiotiska hantering av klimatfrågan är hysterisk och att det är provocerande när människor försöker hitta alternativa sätt att få makthavarna att vakna, alla tonvis fakta och saklighet som forskarna har tagit fram i decennier verkar ju inte ha hjälpt ett skit.

    Det kan möjligen finnas oenighet kring detaljer, men ATT vårt klimat är på väg åt helvete och ATT vi behöver göra något åt det (annat än att snacka om mer fakta och saklighet) är nog alla ganska överens om utom möjligen några få tomtar som tex herr Trump som jag förmodar kommer köpa eget syre på burk och rent vatten i flaska när den sista regnskogen är borta och den sista glaciären smält.

    Ditt inlägg får mig att tänka på den där gammal stofilen i filmen Titanic iklädd i sin bästa frack som tycker folk är hysteriska som springer runt och försöker hitta livbåtar Drömmer
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-05 10:08:43 följande:
    Nä, man är inte överens om att klimatet är på väg "åt helvete". Sysremen är för komplexa för att man säkert ska kunna säga hur mycket klimatet kommer att ändras hur fort och vilka konsekvenser det får.
    Precis, man är inte överens om detaljer som hur snabbt och vilka konsekvenser men ATT det är på väg åt fel håll (helvete) är man definitivt överens om. 
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-05 10:17:33 följande:
    Hon har fått miljontaljs följare som lyssnar (ofta okritiskt) på vad hon säger. Hon reser jorden runt och och kan tala med och påverka presidenter och statsminstrar, religiösa ledare och företagsledare. Hon har givits en position som oberörbar "sanningssägare".

    Influencer kallas det med ett modernt ord och ja hon är en makthavare.

    Och makten måste kunna få hånas.
    Absolut, men man borde fråga sig varför man hånar någon och i vilket syfte. Är det normalt ifrågasättande eller är hånet en medveten strategi från de som ser sina ekonomiska intressen hotade?
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-05 11:59:11 följande:

    Nej. Ordet helvete är en subjektiv term som ingen seriös forskning använder. Klimatförändringen går åt samma håll som den gjort sedan toppen av senaste istiden. Riktningen är vare sig rätt eller fel. Vårt problem är att gissa hur mycket klimatet kommer att förändras på rimlig sikt, säg 100-200 år, och anpassa vårt samhälle till detta.
    Nej, vårt problem är att människan påverkat klimatet i väldigt hög grad, och därmed stört naturliga cykler. Så det handlar inte enbart om att det är på väg i en viss riktning och alltid varit det, cykler har alltid funnit, men det har störts av vår inblandning. Massutrotning av arter är till exempel ingen naturlig förekomst, det sker av extern påverkan, som meteoriter, vulkanisk aktivitet eller nu människan. 

    Och vår påverkan är liksom ganska bevisat och störtlöjligt att förneka. 
  • Anonym (man)
    sextiotalist skrev 2019-09-05 14:15:05 följande:
    Och då är det inte bara genom fossila utsläpp etc. Utan även avverkningar som skapar öken. Exploateringar som gör att även naturliga katastrofer får skadar mera. t.ex vid den stora tsunamin i Thailand så var de områden där de orörda träsken fanns kvar som det var mindre skador på än de exploaterade områdena av människan.
    Sedan finns det många små saker vi kan göra. T.ex behålla våra gräsmattor, buskar och lite träd i våra trädgårdar kan ge mikroklimat och bidra till ett bättre klimat
    Ja, vår påverkan på klimatet är ju så bevisad den kan bli, jäkla märkligt att det fortfarande finns folk som vill förneka det.
  • Anonym (man)
    Kermit1561 skrev 2019-09-05 16:41:24 följande:
    Det spelar stor roll om människor hellre lyssnar på de som är högljudda och provocerande eller bara kändisar hellre än på de som faktiskt är experter. Inte bara är risken stor att man lyssnar på fel människor det skapar också ett debattklimat som blir allt sämre. Och det handlar ju inte om Greta i första hand (tror jag, har inte så stor koll på henne), finns ju mycket värre exempel i form av tex Trump som är ett exempel på vart det leder när man lyssnar av fel anledning.
    Jag tror faktiskt att det som lyssnar på kändisar inte hade brytt sig om experterna ändå. Experter har som sagt tjatat i många år och ingen jävel verkar ha brytt sig om dem. Folk byter till sporten eller någon såpa när det blir för "komplicerat" eller  tråkigt.
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2019-09-08 17:14:13 följande:

    Ja, fossilbränslen är PRIORITET NUMMER ETT.


    Men vi har annars enkla saker vi kan börja med redan idag och i våra hem.


    titta in denna, den berättar vart vi kan spara in co2 genom förbättra och göra saker bättre.
    Även på person nivå och direkt, en av de större är väl slänga mat och fattiga kvinnor(som jag ser i en annan tråd ska vara barnfabriker åt rikare personer).
    www.drawdown.org/solutions

    Och vegetarianer kan bli glada över denna, då man förespråkar en mer planbaserad diet.
    Men slänga mat är nått man kan börja arbeta på idag och minska, en stor här är att väldigt få vet om vad bästföredatum är ens.
    Utan slängar mjölken dagen före detta datum.


     


    Klimatförnekarna vill bara använda svart och vitt, för de vet att det aldrig kommer ske.
    Och använder det som en orsak till inte gör ett skit, utan mer öka utsläppen.
    För co2 är ju bra säger klimatförnekarna.


     


    Det roliga i dessa diskussioner, det är att även om vi gick med på att strunta i klimatet, så har vi fortfarande miljö som är allvarlig nog.


    Men här använder man att det blivit renare, nej det har det verkligen inte, kanske runt hörnet.


    I världen runt omkring oss, tex Ryssland, de har ingen sopsortering alls, och gör folk dödssjuka med sina soptippar.
    En by så de dagar viden låg på, så blödde byinvånarna i näsan flera ggr om dagen.
    SÅ även om dessa klimatförnekare säger klimatet påverkan inte existerar, så finns det redan nog på miljön som gör aldrig kan släppa frågan ens.
    Det roliga är att klimatförnekarna inte ens vet varför de säger det dom gör, utan de bara upprepar agenda som det vore sant.
    Men har alltid fel, då de ignorerar forskningen som är i en ~95% konsensus, lustigt nog var det ~100% före fossilindustrin startade upp sin rökridåer med icke fakta.


    Ja det finns mycket man kan göra, men fortfarande så är det småskit jämfört med  de VERKLIGA bovarna i dramat. Tycker det är rätt löjligt att våra politiker (framför allt mp) försöker lägga allt ansvar på vanliga medborgare för att skyla sin egen oförmåga att få styr på de riktiga problemen. Eftersom man inte kan göra ett skit åt att kinas, indiens och usas utsläpp, så försöker man istället få medborgarna att "ta ansvar".

    Nej, jag tror faktisk mer på Gretas taktik än en massa symboliska gester som har minimal effekt. Det verkliga problemet är att...

    1) Konsumtionssamhället är inte förenligt med miljön, det har alltid varit destruktivt för miljön, redan från första början och det har bara byggts på och byggts på.
    2) Vi har byggt in oss i ett hörn där vi är beroende av att fortsätta konsumera annars faller världsekonomin ihop
    3) Pengar (ekonomin) är viktigare än miljön
    4) Vi är alldeles för många människor för planetens resurser

    Alla dessa problem vet alla, men då de är enorma och kräver globala jätteförändringar i grunden och framförallt riktigt internationellt samarbete (samarbete som i riktigt samarbete inte det vi har idag, kohandel för att se vem som kommer lindrigast undan och får bästa dealen) så blir det övermäktigt och då lägger man det medborgarna istället... som om att gå över till ledlampor och ta cykeln istället för bilen skulle lösa allt.
  • Anonym (man)
    Anonym (Göran) skrev 2019-09-10 22:04:46 följande:
    Vad säger min text om mig?

    Vänstern är feministisk, väldigt feministisk. Men när det kommer till islam är det helt tyst när det gäller kvinnors ställning inom islam. De har inte samma arvsrätt inte samma trovärdighet vid vittnesmål de får inte gifta sig med en man med en annan religion, de får inte ha mer än en make. HBTQ straffas med döden.

    Vänstern skulle aldrig skända islam som de gör med kristendomen. Jesus beskrivs av Jonas Gardell som tandlös och analfabet. Ecohomo där Jesus framställs som homosexuell har ingen motsvarighet gällande muhamedh.

    Det finns ingen äkta forskning om klimathotet. Allt är lögn. Människan har i alla tider skrämts med att jorden ska gå under. Tidigare var det religion. Människor skrämdes till lydnad annars straffar gud dem. Nu är det klimathot.

    Jag vet att sossarna har haft koll på kommunisterna. IB-affären. Ändå har sossarna tagit hjälp av kommunisterna för att sitta kvar vid makten.

    Vänstern idag är verkligen vilse i pannkakan. Hela flyktingvågen till Europa organiserad. Hela klimatdebatten bygger på lögner. Det handlar om pengar makt inflytande. Mångmiljardärer ligger bakom.

    Enskilda miljadärer kan spekulera och mot länders valutor. Hände i Sverige på 90-talet.

    Alla länder ska utplånas och ingå i större unioner.

    Vid varje tillfälle har detta misslyckats. Romarriket kommunismen. Nazityskland osv osv.

    Nu faller snart EU. Snart kommer en lågkonjunktur. Den blir mycket omfattande. Här och nu borde vänstern vakna och protestera. Men det gör den inte. Det har den alltid gjort historiskt. Lustigt nog är det tvärtom. Vänstern går kapitalismen och islams ärenden.

    Att ni inte förstår detta förstår inte jag. Ni har har alltid avskytt religion. Men nu värnar ni om den värsta religionen som finns. Jag anser för övrigt att islam inte är en religion. Det är en politik som styr människor in i minsta detalj. Det är diktatur. Det är som nazism och kommunism.

    Ni vänster svarar aldrig på kritik och ifrågasättande. Ni kallar bara oss

    För nazister främlingsfientliga okunniga.

    Jag tar avstånd från nazism. Jag tar avstånd från obefogade åsikter om det man inte känner till, fördomar är dumt.

    Jag har visserligen inga akademiska studier. Men jag har ändå förstånd att avgöra vad som är rimligt och inte rimligt. Jag följer med vad som händer i världen.

    Jag observerar drar slutsatser utifrån det och vad andra sammanfattar utifrån deras erfarenheter och verklighet .

    Jag ifrågasätter jag analyserar jag utbyter erfarenheter. Jag läser tidningar böcker ser på nätet. Det ger också kunskaper.

    Till sist. Nu har vi ett facit på politiken som SD varnade för. Det blev så som SD varnade för. Vad säger ni vänstern om det?

    Dessutom så är sossarna medskyldiga till den ekonomiska krisen och politiken. Sossarna avreglerade penningpolitiken på 80-90-talen. Novemberrevolutionen.

    Sossarna införde luciabeslutet 13 dec 1989. Det beslutet är väldigt likt SD:s flyktingpolitik. 91 rev alliansen upp luciabeslutet. Det var då denna kris med mord skjutningar grov brottslighet började. Nu följs alla i riksdagen åt iaf mer eller mindre. Utom SD. De skyldiga till dagens utveckling är inte rätt personer att städa upp.

    De måste bytas ut både politiker och tjänstemän.
    Fjantigt att göra klimatfrågan till en höger-vänster fråga. Det liksom just det här urlöjliga kasta sand i sandlådan mentaliteten som gjort att vi är där vi är idag. tror du på allvar att skylla på vänstern kommer förändra något? Faktum är att både höger OCH vänster är precis lika skyldiga till att fucka upp planeten. Och att sitta och skylla på varandra som dagisbarn lär inte lösa något. 

    Inte undra på att yngre generationer som Greta försöker hitta alternativa sätt att få till en förändring, när äldre generationer beter sig som ett gäng grälsjuka idioter som bara skyller på varandra.
  • Anonym (man)
    Anonym (Göran) skrev 2019-09-11 16:31:59 följande:

    Det finns väldigt få människor som kan något om klimatet. Vi måste därför lita på dem dem som uttalar sig.

    Vad vi väljer att tro på beror mycket på erfarenheter av ?experter? samhället och massmedia.

    När man inser att lögner, dölja sanningen manipulera är en del av etablissemangets metoder för att styra människor börjar man ifrågasätta.

    Varför skulle människor ljuga om klimathotet är falskt? Vad finns att vinna på det? Varför utsätta sig för en enorm press riskera sitt jobb och sitt forskningsbidrag?

    Då finns det många anledningar att ljuga om att det FINNS ett klimathot. Makt pengar inflytande kändisskap gemenskap.

    Jag tror på dem som hävdar att det beror på naturliga förändringar. Vi har haft olika klimat på jorden. Det beror på avståndet till solen jordens lutning runt sin egen axel mm. Det går att bevisa dessa klimatförändringar.

    Dessa förändringar kan vi inte kan påverka.

    Klimatmodeller för att simulerar framtidens klimat bygger på felaktiga värden och parametrar. Man får det resultat man vill ha. Så tror jag att det är. Greta vet absolut inget alls om klimat, havsnivåer och orsaken till variationer. Det krävs många års studier och observationer för att förstå och uttala sig. Koldioxid är luktfri och osynlig. Den kan man inte se eller känna. Hennes mamma sa att Greta kan se och känna koldioxid.


    Absolut, Greta är ingen forskare, men det Greta vet är att våra politiker och företag är fast i gamla spår som är sjuka och bevisligen destruktiva, Greta (och alla andra) vet oxå all vetenskap som tagits fram under många år har man totalt skitit i och man kör vidare som man alltid gjort.

    Så Greta kommer inte lösa klimatfrågan, däremot är Greta och andra som henne väldigt nyttiga i att visa exakt hur sjukt och korrupt hela systemet är och påvisa att våra politiker inte kommer lösa det så länge de kör efter samma spelregler som tidigare. 
  • Anonym (man)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-14 12:30:07 följande:
    Ja, det kan det.

    Finns stor risk att det tas ogenomtänkta politiska beslut i politikers iver att vara just PK, och frånvaron av seriös debat gör knappast saken bättre.

    Framförallt på nationell nivå där våra politiker som ofta sysslar med känslobaserad symbolpolitik, kan ta beslut som blir förödande för landet ekonomiskt, men som gör noll nytta globalt.

    Konsekvensanalys är ett rätt okänt begrepp tyvärr idag bland de styrande.
    Eller hur, för politiker gör ju inte alls ogenomtänkta politiska beslut redan som det ärTomte

    Vilken seriös debatt är det du syftar på? Den där debatten som redan förts i 40-50 år men som inte lett till nåt och vi istället ökat våra utsläpp? Ja den har ju verkligen gjort "global nytta"

    Ja konsekvensanalys är ju ett rätt okänt fenomen hos både styrande och företagare. Jag menar gör man sina pengar på att fucka upp miljön bara för att det är tillåtet så har man ju inte heller mycket till konsekvenstänk.... whoohooo vi tjänade x antal miljarder genom att fucka upp naturen... fan va smart.... NOT.
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-15 13:29:04 följande:
    Dessutom så polariserar hon debattklimatet med sin alarmism och my-way-or-the-higway-attityd.
    Tja, den kanske behöver bli polariserad och alarmerad då det fortfarande verkar finnas idioter som inte tror att det är ett problem eller tror på alla larmrapporter från forskare i några decennier.

    Men du kanske tycker det är bättre om alla sitter med tummen i röven och låter hjulen bara snurra på som de alltid gjort så kanske skiten löser sig självt?
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 05:38:22 följande:
    Så du är sur på de ytterligheter som antingen inte tror på klimatförändringarna eller som är alarmister och talar om civilisationens undergång men ändå menar du att ytterligare polarisering kanske inte är en så dum idé ändå?
    Jag tycker mest synd om dem faktiskt, för det visar om inte annat på en rejäl idioti, typ sådär som stackarna som tror att jorden är platt. Det finns lixom ganska gott om gedigen forskning och bevis för att vi står inför stora problem och att läget faktiskt ÄR alarmerande, det har forskare världen runt larmat för i många år utan gehör då beslutsfattare hellre verkar tycka det är bättre att sticka huvudet i sanden och gnälla över alarmism än att göra något åt problemet. 
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 14:39:35 följande:
    Kan du definiera "läget faktiskt ÄR alarmerande"?

    Greta tror att civiliatsionen som vi känner den kommer att upphöra att existera om vi inte agerar inom 10 år. Är du så pass långt ut på alarmism-skalan eller ligger du mer åt det lite mer rimligare hållet när du tänker "alarmerande"? 

    Som du ser i min länk ovan så kritiserar alltså FN:s meterologiska organ alarmismen i frågan.
    Ehm....

    Snabbt smältande glaciärer världen över = brist på dricksvatten och torka i många delar av världen = svält = döda människor och massmigration.

    Smältande havsis = stigande vattennivåer som kommer dränka stora landmassor.

    Massutrotning av arter som vi inte sett dess like sen meteoriten slog ner på jorden och orsakade massutrotning...

    En "ö" av plastavfall på 79 000 ton med en yta av 1,6 miljoner kvadratmeter (3 ggr Sveriges yta) som flyter omkring i havet. 

    etc, etc , etc...

    Om inte det räknas som alarmerande för dig så lever du nog in en låtsasvärld med huvudet långt ner i sanden.

    Japp, Greta har rätt, för vi kommer behöva göra stora förändringar i hur vi lever och hur vi nyttjar jordens resurser. Frågan är inte om vi kommer att göra det utan när vi kommer göra det och hur. Innan det skiter sig totalt och helst på ett ordnat sätt eller efter att det skitit sig totalt och vi blir tvingade att göra det ändå. Och det innebär att civilisationen som vi känner till det idag för att inte tala om att geografin kommer se annorlunda ut när stora landmassor ligger under vattenytan. Det beror ju på hur man definierar "civilisationen som vi känner till den idag"
  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 15:23:51 följande:
    Plastavfall har ju inget med klimatfrågan att göra.

    De övriga tre:

    - Hur mycket torka menar du att det kommer att bli? Hur mycket svält?

    - Hur mycket tror du havsytan kommer att stiga och hur fort?

    - Hur många arter, på ett ungefär, tror du kommer att utrotas pga de pågående klimatförändringarna?

    Om du menar att läget är alarmerande så måste du väl ända ha något hum om storleksordningen på de problem du tar upp, eller hur?

    Saken är den att det finns ingen vetenskaplig samsyn på hur stora konsekvenserna blir. Det är helt enkelt för svårt att räkna ut.

    Men du vet att det är "alarmerande"?

    Det är precis den här typen av alarmism som FN-organet ovan kritiserar.
    Anonym (man) skrev 2019-09-17 15:01:41 följande:
    Japp, Greta har rätt, för vi kommer behöva göra stora förändringar i hur vi lever och hur vi nyttjar jordens resurser. Frågan är inte om vi kommer att göra det utan när vi kommer göra det och hur. Innan det skiter sig totalt och helst på ett ordnat sätt eller efter att det skitit sig totalt och vi blir tvingade att göra det ändå. Och det innebär att civilisationen som vi känner till det idag för att inte tala om att geografin kommer se annorlunda ut när stora landmassor ligger under vattenytan. Det beror ju på hur man definierar "civilisationen som vi känner till den idag"
    Ja, det beror på hur man definierar.

    Och jag tror att de flesta nog definierar vår civilisation som vår kultur, vårt folk, våra städer och länder, våra språk osv.

    Att folk flyttar, städer överges och nya städer kommer till - det är nog inte civilisationens upphörande.
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 15:55:15 följande:

    Inte för att göra mig märkvärdig i onödan men jag jobbar alltså med det koncept som kallas "klimatsmarta städer". En lyckad exportprodukt från svenska företag och myndigheter till stora delar av övriga världen. Framtidens städer anpassade till klimatförändringarna.

    Det här som du ser som alarmerande är sådant som jag hanterar i min vardag. Jag är med och löser de problem du ser framför dig.

    Bara som ett test: I stockholm bygger man just nu Nya Slussen mellan Mälaren och Saltsjön/Östersjön.

    I ett 100-årsperspektiv - hur mycket tror du man planerar för i kommande havsnivåhöjning när man bygger denna?

    Rätt svar: 1m på 100 år i världshaven men bara 0,5m i Stockholm pga landhöjnignen som pågår samtidigt.

    Så där har du en siffra som är realistisk och som bland annat SMHI jobbar med idag.

    1m på 100 år. 1cm om året. Pga klimatförändringens smältande isar.

    Hur mycket av en katastrof är det?



    Allt detta kan nog sammanfattas som konformism och normalisering.
    Vi ska inte göra något åt problemen, vi ska bara låta det vara och anpassa oss till skiten som kommer.... för inte fan ska vi väl sluta konsumera mer än planeten klara, nejdå, vi ska bara vänja oss, 1 cm om året 
  • Anonym (man)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-18 11:18:52 följande:
    Klimatförändringar är ganska normalt faktiskt och har alltid pågått, och inget vi kan påverka. Finns inget normalklimat som är oföränderligt. Att bara helt spontant fastställa att medeltemperaturen 1850 är någon form av Idealklimat och normalbild som ska eftersträvas är ju bara patetiskt.

    Man kan väl lika gärna fastställa att klimat runt år 1000 var det bästa, eller hur?

    Att däremot anpassa oss är betydligt klokare än att tro att vi kan ändra på något som påverkas av jordens bana, jordens lutning, solens aktiviteter mm.
    Absolut, men inte i den takten vi ser idag. Och naturliga klimatförändringar är något forskarna tagit med i beräkningen men kommit fram till att det vi ser idag beror på människan INTE naturliga förändringar.

    Det är väl inte alls klokare att anpassa oss till våran egen idioti, det är väl bättre att vi slutar bete oss som idioter?

    Du blandar ff ihop naturliga förändringar som vi inte kan göra något åt med förändringar som vi orsakat och som vi faktiskt kan ändra på.
Svar på tråden Är det inte märkligt att svenska män blir så oerhört provocerade Greta Thunberg?