Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Skaffa barn om man är 38 år?

    Anonym (H) skrev 2019-09-05 00:15:28 följande:

    Snack! Ny fakta visar att kvinnors fertilitet börjar sjunka sakta redan vid 25 års ålder och drastiskt vid 35, du bör vara källkritisk när du läser om saker på nätet.


    Det är genetiskt. Är man som kvinna född i en släkt där kvinnor får barn sent, så är chansen stor att man kan bli gravid länge. Kommer man från en släkt med en historia med tidigare klimakterie, så är det nog svårare.

    Själv fick jag ett hoppsan när jag var 37.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 07:35:06 följande:
    Jag har inte påstått att det inte är genetiskt. Självklart är det genetiskt men jag skrev bara hur det är i genomsnitt enligt fertilitetsläkare.
    Ändå är det så många som får barn, utan hjälp, långt upp i åldrarna. Det jag funderar på när det gäller sådana frågor är om det är så att t.ex fertilitetsläkare är lite navelskådare. De möter ju de kvinnor och män som har svårt att få barn, de möter ju aldrig de som inte har problem.
    Min gynekolog är lite småirriterad på detta, det förekommer, inte frekvent, men kvinnor som söker för klimakteriebesvär (tror de) och de är gravida, eftersom de slutat använda skydd, för man kan ju inte bli gravid.
    Tyvärr är den borta från SCB, men rent historiskt i Sverige (om man går bak till 1700-talet då man kan se kyrkoböckerna som en säker källa) så började kvinnor föda barn kring 27-28 och fortsatte långt efter de fyllt 40.
    Det är nog den enda källa man kan se som säker från den tiden, eftersom man registrerade då allt som skedde i socken (några enstaka kom nog undan).
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 07:59:16 följande:
    Det förekom men det var inte jättevanligt, det som skrevs ned i kyrkböckerna var ofta speciella händelser som inträffade.

    Det kan uppfattas som väldigt vanligt när man läser men det var det inte, det säger inte mycket om allmänheten i stort.

    Någon i tråden påstod till och med att genomsnittet som det ser ut idag är gammal fakta och om man skulle gå efter hur hon resonerar så skulle kvinnorna hamnat i klimakteriet vid 30 års ålder på 1700-talet vilket är långt ifrån sanningen, genomsnittet för när kvinnor kommer i klimakteriet och genomsnittet för när fertiliteten börjar sjunka har legat på samma nivå hela tiden i historien.

    Att människor svalt förr och hade sämre mat och inga mediciner har inget att göra med hur äggen åldrades utan att kvinnokroppen då precis som idag brukar funka som så att mensen uteblir vid kraftig undernäring eller att det blir svårare att bli gravid av helt andra orsaker som inte har med äggens mognad att göra när man utsätts för yttre faktorer som stress, kraftig undervikt etc.
    Att jag skrev 1700-talet är för att det var först då de var riktigt pålitliga. Nej, det var inte bara de stora händelserna som registrerades, kyrkan hade väldigt bra koll på vad som hände.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 08:27:50 följande:
    Riskerna är inte så stora nej, men chanserna att bli gravid är mindre.

    Vid 40 finns det fortfarande en chans att bli gravid, men vid 45 år ligger chansen på 0,1%. (Observera att det är ett genomsnitt, finns såklart undantag).
    då kan man lugnt säga att undantagen finns i vår släkt (både på min pappas och mammas sida) där kvinnorna i generationer glatt fött barn efter 40, utan hjälp.
    47 var den äldsta (vad jag vet) som fått barn i modern tid.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 08:51:32 följande:
    Precis som i alla andra trådar du skrivit i och hänvisat till din släkt så säger inte din släkt något om allmänheten i stort (befolkningen är ca 10 miljoner invånare i Sverige)

    Och ja, om det du påstår stämmer så är ni ett undantag i mängden.
    Det är ändå rätt intressant att ta del av statistik innan IVF och annat fanns, det fanns uppenbarligen betydligt mer undantag förr

    https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/
  • sextiotalist
    Anonym (Kör på) skrev 2019-09-05 09:29:48 följande:
    Till Anonym (h): du verkar ha problem med att vissa kvinnor skaffar barn (naturligt och utan problem) över 35. Varför stör det dig så mycket undrar jag. Uppenbarligen så funkar det för en stor del oavsett vad din statistik säger. Du kan hänvisa till hur många källor som helst. Det säger ingenting hur det kommer gå i det enskilda fallet.

    I mitt fall (och många andra) gick det hur bra som helst att skaffa barn ?på äldre dar? även om det finns statistik som säger att det är stendött efter 35. Är detta så provocerande för dig? Och det finns även källor på att fertiliteten inte alls minskar i samma utsträckning efter en viss ålder som man tidigare trott.

    Har man god fertilitet så kommer liksom inte den störtdyka över en natt bara för att man passerar någon magisk åldersgräns.
    Fast vi är ju undantagen (är omgiven av undantag, det känns rätt kul). Min erfarenhet är att många som skriver detta är kvinnor som anses att barnafödandet ska vara över vid 30 och anser att det ska gälla alla. Men om man ser till artikeln, så verkar det så att då barnafödandet börjar. Trots allt så föddes det 115 000 barn förra året, av dessa så var väl ungefär 5% av kvinnor över 40, och ungefär 16% av totala antalet barn kom till via IVF och av dessa så var 22% kvinnor över 38, men endast 3 % över 41. Dvs de flesta barn som föds av kvinnor över 40 är på naturlig väg. Långt ifrån 0,1% som H vill påstå
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 09:52:13 följande:

    Jag ska läsa den senare när jag får tid, men såg du statistiken jag skickade? Vad har du att säga om den?


    Det var en skärmdump och ingen källa. Den statistiken jag läste var från aktuella siffror hur barnafödandet såg ut förra året. Hur många barn som föddes, vilka åldrar och hur många som fick hjälp med ivf och vilka åldrar och konstaterat att närmare 2% av de kvinnor som fick barn förra året var över 40 och på naturlig väg
  • sextiotalist
    Anonym (Bra) skrev 2019-09-05 10:36:43 följande:
    I min med.

    Min gammelmormor fick 4 barn mellan ålder 43år-47år och min gammelfarmor fick 5 barn vid 40år-48år.

    Båda är födda på 1890-talet. Min mormor fick också många barn och likaså min farmor i sen ålder med.
    Då är vi ense (vilket vi varit hela tiden). Man bör se bakåt i sin egen släkt. Har man en historia med många sena graviditeter så är det inte otroligt att man har samma möjlighet med att få barn efter 40. Har man istället en historia med att kvinnor gått tidigt i klimakteriet eller haft svårigheter med att få barn, då är det troligen tuffare.
    Jag hade aktiva äggblåsor det året jag fyllde 50, mitt klimakterie kom snabbt på och var över när jag var 53, för min syster dröjde det ännu längre, hon var 55
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 11:14:47 följande:
    Har jag ens påstått något annat? Jag hänvisade till statistik och GENOMSNITT och skrev att det är genetiskt hur länge man kan få barn och när man kommer in i klimakteriet.

    Genomsnitt är just ett genomsnitt och det finns som sagt undantag där ibland din och bras släkt.

    Att ha aktiva äggblåsor vid 50 års ålder är VÄLDIGT OVANLIGT, i GENOMSNITT kommer kvinnor i klimakteriet i den åldern.

    Majoriteten är inte så fertila upp i den åldern som du var, tala för dig själv du kan inte tala för majoriteten av alla kvinnor.
    Och att passerat klimakteriet vid 40 är också väldigt, väldigt ovanligt. Som jag skrev, man ska titta på sin egen släkt hur det ser ut. Men hur som haver, kvinnor fortsätter att bli gravida efter 40 på naturlig väg och uppenbarligen mer än 0,1% av de barn som föds är födda av kvinnor som varit över 40 och blivit gravida utan assistans.
    Och det var 12 ggr vanligare att kvinnor fick barn efter 40 för 150 år sedan än det är idag.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 11:30:32 följande:
    Har jag skrivit att det är vanligt att hamna i klimakteriet vid 40? Jag skrev att vid 45 års ålder är det i genomsnitt 0,1% chans att bli gravid med egna ägg. Det är sällsynt att kvinnor vid 45 års ålder blir gravid med egna ägg och föder ett fullgånget barn. Det har inget med klimakteriet att göra överhuvudtaget, det tyder bara på att det blir svårare att bli gravid med ökad ålder och att ägganlagen börjat ta slut vilket är fullt rimligt med tanke på att kvinnor i genomsnitt hamnar i menopaus vid 50-51 års ålder.

    Att det var vanligare förr betyder fortfarande inte att genomsnittet kunde bli gravid så långt upp i ålder, utan att färre använde preventivmedel och att det FÖREKOM graviditeter i den åldern.
    Sällsynt, det är ungefär 6000 kvinnor som får barn efter 40 och av dessa är det nog minst 1/3 så får det spontant, visserligen är det ungefär 1% av samtliga födslar. Men det beror nog mest på att det är många som mentalt är färdiga med barn vid den åldern. För 150 år sedan var det 12 ggr vanligare, då är det knappast sällsynt.
  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2019-09-05 13:20:38 följande:
    Många 40plussare får barn genom äggdonation eller embryodonation.
    Det vet jag, men jag har tittat på statistik som presenterades av branschen och av de 19000 som får hjälp med detta är 22 % över 35.
    Så fortfarande är det många som får det utan hjälp, så med en snabböverslagsberäkning så födds det minst 2500 barn av kvinnor som är över 40 utan assisterad befruktning.
    För övrigt så fanns varken äggdonation och Ivf för 150 år sedan då det var 12 ggr så vanligare att kvinnor över 40 fick barn.

    Av de 40plusare som jag känner personligen så är det en som tagit hjälp, de andra har fått det naturligt (tre stycken hoppsan, dvs helt oplanerade), och om du läser svaren här så är det flera som har fått barn efter 40 utan assisterad befruktning.


  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 13:38:51 följande:
    Du är ju totalt faktaressistent. ATT DE DU KÄNNER, DIN SLÄKT, OCH FOLK HÄR INNE SÄGER INGENTING OM HUR DET ÄR FÖR MAJORITETEN!

    Du har heller inte länkat till någon statistik som styrker att det du påstår skulle vara sant.

    Jag ger upp nu!
    https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/foraldrars-alder-i-sverige/

    2018 föddes det 5919 barn där mammorna var över 40


    https://www.medscinet.com/qivf/uploads/hemsida/%C3%85rsrapport%20UTAN%20%C3%96PPEN%20J%C3%84MF%C3%96RELSE.pdf

    Jag såg fel på färgfälten. Av de 21 145 som fick IVF så var det 11% som var över 40 (se sidan 10 i rapporten)

    Så av de 5919 barn som föddes av mödrar över 40 så var det ungefär 2325 som föddes där assisterad befruktning varit inblandad.
    Men om du inte litar på SCB, branchorganisationens egna siffror så


  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 13:56:54 följande:
    De var knappast 45+, eller hur? Tidigare i tråden påstod du att det är vanligt att föda fullgångna barn när man är 45-50 år bara för att de i din släkt "gjort det".

    När jag ifrågasatte det så är det tydligen likadant för dina kompisar.
    Nej, jag skrev att det förekom, men sedan har jag endast fokuserat på kvinnor över 40
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2019-09-05 13:56:54 följande:
    De var knappast 45+, eller hur? Tidigare i tråden påstod du att det är vanligt att föda fullgångna barn när man är 45-50 år bara för att de i din släkt "gjort det".

    När jag ifrågasatte det så är det tydligen likadant för dina kompisar.
    Däremot så finns det minst fyra i min krets som fött barn efter 45 som är i min ålder, två inom min släkt och två bekanta. Att jag vet att det var oplanerat är för att de skrev att det verkligen var en överraskning som de inte hade väntat sig
  • sextiotalist
    Litorina skrev 2019-09-07 18:46:00 följande:

    I kyrkböckerna antecknades alla födslar och dödsfall. De funkade som befolkningsregister.


    Har för mig att kyrkan var skyldiga upprätta detta
  • sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2019-09-08 11:41:35 följande:

    Ja, om man har tur. Vi är nog betydligt fler som valt fel partner i 18-20-årsåldern än vad det finns mammor i 40-årsåldern som inte orkar med sina barn.

    Jag är faktiskt inte orolig över att inte orka med mitt barn. Om inte annat har jag lärt mig prioritera bättre än i 20-årsåldern och jag har lyckats skapa bättre förutsättningar för ett barn. Kanhända var jag kliniskt sett piggare i 20-årsåldern men då jag hade varit tvungen att jonglera ett barn med studier och jobb på oregelbundna arbetstider hade jag nog ändå inte haft mer tid och ork än idag. Snarare tvärtom.


    Och egentligen räcker det med att man är tillräckligt pigg. De flesta 40-åringar är tillräckligt vitala och pigga för att fixa både vaknätter och tidiga mornar. De allra flesta 60-åringar klarar tonåringar.

    Alltså folk arbetar inom både barnomsorg, skola och vård. Yngre föräldrar har förväntningar att deras föräldrar ska arbeta heltid och ta hand om barnbarn på sin lediga tid och samtidigt påstår att 40-åringar inte ska orka med barn.
  • sextiotalist
    Anonym (mödrar bör vara unga) skrev 2019-09-11 09:37:29 följande:

    Eller så kan det vara så att samhället inte är familjevänligt och vi uppmanas att leka tonåringar upp i 40-års åldern. Familjevärden är inget som längre lärs ut och vädrrna för dagen är istället flyktiga. Det sätter givetvis spår och påverkar människors val och preferenser.


    Samhället har aldrig varit så familjevänligt som det är idag. Med lång föräldraledighet, möjlighet att arbeta deltid länge, möjlighet till vab.

    Tom föräldrar utan inkomst får ersättning när de är föräldralediga.

    Vi har en lagstiftning som innebär att en ensamstående förälder får hjälp av den andra för att kunna försörja barnet.

    Medelåldern för första barnet ligger kring 28, inget som sticker ut. Det som sticker ut är kring mitten av 1970-talet där snittåldern var strax under 25.

    De som skaffar barn sent har troligen haft otur i valet av partner eller helt enkelt inte velat ha barn.

    Den statistik som finns visar att föräldrar som skaffar barn tidigt har större risk för separationer och de som bildar familj sent separerar mer sällan, så det verkar som att värdera familj högt och skaffa barn lite senare hänger ihop.
Svar på tråden Skaffa barn om man är 38 år?