• klyban

    Hur mycket kan du offra för klimatet?

    Anonym (Fiffi) skrev 2019-09-19 15:03:40 följande:
    Exakt. Och man kan låta bli att köpa så j-a mycket saker.

    Personligen har jag dragit ned konsumtionen på de flesta områden, det enda kvar är dator och mat som får kvalitet och ett fullt engagemang.

    Vad man inser efter ett rätt kort tag, det är att man köper en massa skit man inte vill ha ens från början.
    Rätt befriande faktiskt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-19 23:56:20 följande:
    Menar du kalorier eller protein eller något annat? 

    Skillnaden (med avseende på näringsvärde) mellan nötkött och baljväxter måste vara ganska stor för att kompensera för skillnaden i utsläpp... 

    Dock kvarstår faktumet att kött är överlägset näringsmässigt.
    Om man vill kan man prata om annat ha rätt, dock ändrar det inget i sak.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 11:44:11 följande:
    Nu svarade du inte alls på min fråga. Vilken näring är det du syftar på? 
    Mer protein per vad? Gram produkt? 

    Vad betyder två gånger mindre? Menar du hälften så mycket? För om det är fallet så kompenserar det ju inte för skillnaden mellan nötkött och baljväxter. Dessutom lär det vara långt ifrån alla vegetarianer som äter ekologiska baljväxter. Om man tittar på de vanligaste bönförpackningarna i affären så är de flesta inte ekologiska, och om man kollar upp sojabaserade kött- och mjölksubstitut från de vanligaste svenska märkena så är det mesta icke-ekologiskt. 

    När det gäller biologisk mångfald så är det ju mer en miljöfråga än en klimatfråga (precis som ekomat brukar vara). Och som sagt, naturbeteskött (nöt) bidrar till lika stora utsläpp som annat nötkött. 

    Om du inte redan vet, så får du hjälpa dig själv.
    För det blir rätt konstigt och diskutera nått du inte verkar veta ens.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 12:21:01 följande:
    Men sluta nu. Du kommer med påståendet, bara förtydliga så jag vet vad du menar. Menar du att nötkött innehåller färre kalorier per gram än baljväxter? Syftar du på makro- eller mikronäringsämnen? 

    Men kan du så lite om näringslära, så är det meningslöst för mig att lära dig.
    Läs upp dig återkom med nått som du tror är relevant för nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 14:10:22 följande:
    Eftersom du inte kan förtydliga vad du syftar på när du säger att kött är mer näringsrikt än baljväxter så är det svårt för mig att svara dig. Det finns ingen rimlig anledning för dig att vägra förtydliga dig, utan antingen vill du bara provocera, eller så har du själv glömt bort vad du menade. 

    Så jag får väl försöka ge något slags generellt svar.

    Baljväxter innehåller inte mindre energi än nötkött per gram (utan mer). Så man behöver inte äta mer baljväxter än kött för att få i sig tillräckligt med energi. Om du syftar på protein så är skillnaden mellan baljväxter och nötkött inte stor. 100 gram nötkött innehåller 26 gram protein, 100 gram sojabönor innehåller 36 gram protein, 100 gram kikärtor innehåller 19 gram protein och 100 gram röda linser innehåller 24 gram protein.
     

    LoL, jag säger kött är en överlägsen näringskälla, och sen att du gör en kompartmentalisering.


    Den ändrar inget, utan mer verkar som du vet vad jag pratar om.
    Så du vet, men vill säga tvärtom?

    Dock har du berättat bönor har protein, vad det nu har med nått och göra.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 14:29:14 följande:
    Vad protein har med saken att göra? Det är ett näringsämne. Du påstod att kött är mer näringsrikt än baljväxter, så självklart har protein med saken att göra. Vidare undrade du om jag tagit med det i beräkningen av utsläpp (att kött är mer näringsrikt), och i och med den frågan så antydde du att man behöver producera mer baljväxter per enhet nötkött för att få i sig tillräckligt med näring. 

    Men vet du vad, du är en sådan som är omöjlig att diskutera med, så jag släpper detta nu.

    Jag brukar inte säga till människor vad de ska äta. Den här diskussionen uppstod då någon hävdade att det är bättre för klimatet att äta svenskt nötkött än baljväxter. Vilket det inte är, helt oavsett din mans allergier.



    Har för mig jag skrivit näringskälla, och inte näringsämne.
    Om inte annat så vet du nu.

    Och igen så lägga på saker ändrar inte köttets förträfflighet som näringskälla, vet ingen som överträffar kött.
    Om man nu inte kompartmentalisering läggs på, men vad säger man då?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 15:00:00 följande:
    Du skrev att kött är mer näringsrikt.

    Tolkar jag dig rätt? Du påstår att kött är så överlägset baljväxter som näringskälla att man måste äta en mycket större mängd mat om man byter ut nötköttet mot baljväxter? Kan du argumentera för det påståendet, för det är långt ifrån självklart, särskilt då nötkött inte är mer näringsrikt än baljväxter, generellt sett.

    Om du dessutom kan uttrycka dig på någorlunda korrekt svenska så vore jag mycket tacksam. 

    En näringskälla som är överlägsen är mer näringsrik.
    Nu har du en dubbel förklaring, så nu får vi se om du fortsätter säga nått jag inte säger.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 15:57:26 följande:
    Jo det var ju precis det jag tänkte. Att en livsmedel som är mer näringsrikt är en bättre näringskälla. Men det finns många olika näringsämnen, och man kan mäta per gram, per kalori, per volymenhet... Du vägrar av oklar anledning förtydliga vad du syftar på när du säger att kött är mer näringsrikt.

    Och du undrade vad protein har med saken att göra, men protein är ju ett näringsämne, och ett näringsrikt livsmedel är alltså ett livsmedel som är rikt på näring. Så varför var det korkat av mig att ta upp proteinet? 

    Jag orkar inte med ditt jobbiga sätt att kommunicera på. Det viktiga i sammanhanget är att det är bättre ut klimatsynvinkel att äta baljväxter istället för nötkött. Eventuella skillnader i näringstäthet kompenserar inte för den enorma skillnaden i utsläpp mellan baljväxter och nötkött, inte ens när nötköttet är svenskt, och inte ens när nötköttet är svenskt naturbeteskött. 

    Om du vill argumentera emot och bli tagen på allvar så får du peka ut exakt vilket av mina påståenden som är felaktigt och motivera varför, helt utan påhopp och undanflykter av slaget "förstår du inte så måste du läsa på själv". Men om du inte vill bli tagen på allvar så är det i slutändan ditt eget problem. 

     
    hahahaha
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Kverulant67 skrev 2019-09-20 19:59:37 följande:
    Att kött är en väldigt nyttig produkt kan väl inte ens du tycka oavsett om du själv inte äter det....

    Kött är en överlägsen näringskälla, detta hatar en del att man säger då de vet att det är sant.

    Dock poängen att vi bör äta mindre kött är dock inget vi kan blunda för, men denna sjuka absolutism man ger och alla ska sluta äta kött nu.
    Såna utopiska tankar kommer aldrig leda till nått bra, och absolut inte mer normala köttätarnivåer.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-23 11:34:09 följande:
    Om vi omedelbart skulle sluta importera mat blir det ganska klent med grönsaker från september och fram till maj (lyckos skåningarna som har en ganska lång säsong, värre blir det i norr). Kött kan vi dock producera hela året. Kött, rotfrukter, äpplen och lagrad säd.

    Det går fixa mycket bättre än vad det är nu, det räcker med torka en hel del, frysa in osv...osv...
    Så har man detta på vintern också, men givetvis ett annorlunda sortiment och inte 100% tillgång till allt.
    dvs som vi levde förr.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-23 13:35:11 följande:
    Tror inte många veganer eller klimataktivister endast äter mat som inte flugits lång sträcka för att nå Sverige. Tror få av dem avstår från att köpa importerade produkter från "Kinaföretag" etc. Lätt att sätta sig på sina höga hästar när man bestämt vilka saker det är man ska göra "för klimatet" samtidigt som man bortser från allt annat.

    Så sant att de inte alltid är på och köper det som är närmast.
    Och denna grupp som klagar, de är ofta hycklare också på köpet.
    Även är inte ett mindre misstag samma som det extremhögeragendan försöker göra det till, för ska vi jämföra, så blir det inte alls som man försöker påstå.

    Det är mycket mer än Kinaföretag som man bör överväga att handla ifrån.
    Även Kina lägger enorma summor på miljöteknik, så  köpa Kinesiskt kommer bara bli bättre och bättre.
    Medans USA och det lilla dom tillverkar(företagen skeppade ut dessa jobben till Kina, då CEO och andra högdjur ville ha mer pengar, och mindre till löntagaren, och samtidigt mer eller mindre raderade ut medelklassen.)


     


    Dock när det kommer till mat och dessa veganer som predikar för oss, så komemr de aldrig ha några rätt och de är alltid hycklare.
    (Här brukar någon vegetarian vakna och bli arg, men jag pratar inte om er normala vegetarianer, inte ens överhuvudtaget.)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-23 14:16:51 följande:
    Jag värnar om klimatet på mitt sätt - vilket inte innebär att jag slutar flyga (jag vill kunna hälsa på mina vänner, föräldrar och syskon i andra halvan av landet även fortsättningsvis) och jag är inte vegetarian. Tyvärr har klimataktivisterna bestämt att det är just på detta sätt man ska värna om klimatet. Mitt sätt: rejält minskad konsumtion; närodlat, inga barn mm mm, räknas inte.

    Jag förbereder också, och börja dra ned på sånt som är irrelevant.
    För min del är det inget flyg, men och andra sidan rätt lite av detta med.
    Har även starka funderingar på skaffa en elmoppe.


    Men attacken tillbaka ifrån denna högeragenda är att kompartmentalisera och sen mena på man har rätt för ett minifakta stödjer agendan och resten är fel.


    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-23 14:17:48 följande:
    Bättre att inte skaffa några barn alls då. Bara berget av blöjor för varje barn är enormt.

    Lustigt, då blöjor är för vi är lata och inte lär våra barn och sitta på toa och sköta detta tidigt.
    Det finns miljoner såna att ta tag i, tänk bara all skit vi köper som vi bara slänger sen utan ens använda.
    Eller på sin höjd ett par ggr.

    Men en som dragit i denna handbroms, så är det rätt besvärligt i början, då handla har tom gjort mig beroende av det, och jag handlade rätt lite oavsett innan.(betydligt mer än nu)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-23 14:35:41 följande:
    Var ligger det berget?
    Bakom tampongerna.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-23 15:22:41 följande:
    Precis, och gett varmvatten till glada invånare i stan!

    Förutom vi förstör för framtiden, den glömde du.


     


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 11:35:29 följande:
    uvell.se/2019/09/27/greta-thunberg-har-ratt/

    Läs och begrunda.

    Så fort man diskuterar klimatet blir man beskylld för att vara någon slags klimatförnekare


     


    SÅ blir det samma sekund man struntar i all forskning du inte håller med om,. det blir en parodi av förneka allt som går emot agendan.
    Vi vet redan hur agendor fungerar.


    Det går bara diskutera verkligheten med saklighet, och inte ignorera större delen av forskningen bara för den är jobbig för dig.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 12:30:51 följande:
    Läste du alltihop? Förstod du innebörden?

    Hur öppen är du själv för forskning som inte passar din förutbestämda uppfattning.

    Du menar konsensusen?


    Intressant inga svar eller frågor kommer av det aktuella.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 12:31:48 följande:
    På vilket sätt förstör man framtiden genom att förbränna sopor i ett värmeverk?
    Läs upp dig, och sluta förneka.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 15:25:44 följande:
    Aha, du kastar ue dig ett korkat påstående, och när man ber dig förklara så ska jag ta reda på det själv....

    Moget...

    DU menar alltså du har en diskussion där du frågar en fråga, och sen inte ens vet vad svaret är.
    Det förklarar dina tidigare inlägg ifråga.

    Läs upp dig, det är din enda chans.
    Och svart och vitt kommer aldrig fungera för dig.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 20:06:20 följande:
    Som vanligt inga svar, bara massa skitsnack ifrån dig.

    Tror inte jag läst nått vettigt ifrån dig någonsin, du duckar alltid ifrån att svara på konkreta frågor.
    Jag väntar på svaret, men usch vad det var svårt och ge :D
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 20:08:21 följande:
    Du skrev ett påstående, jag bad dig förklara. Men det kunde du inte, för du sitter bara och kastar ur dig saker utan att ha nått belägg för om det stämmer.

    Vet du inte varför FN-klimatmöte var i New York?


    Den är en tuff att lösa, men om man inte vet, varför diskuterar man ens?
    Just för om man inte vet, så tyder det på att man inget annat vet heller och om man missar den enkla.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Kverulant67 skrev 2019-09-29 03:51:33 följande:
    Som vanligt här på FL så blir folk som säger emot Klyban och andra vänsteraktivister bannade på detta forum. Skrämmande!

    Jag anmäler bara hot, så det förstår jag inte hur det ska gå till.
    Det mest komiska är att jag inte ens är vänster, det är faktiskt en av de mest bisarra sakerna.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?