• Marstös

    Hjälp med tillskott/medicin vid upprepade missfall och MA

    Hej hopp!

    Vi försöker få barn sedan ca ett halvår tillbaka. Vi har blivit gravida vid 2/3 försök(vilket är bra såklart). Först fick vi ett missfall i v 5-6 och sen ett MA med tvillingar i v.11 där fostrena/embryona dog v 6 och 7.

    Jag vet att det är vanligt med missfall och att man kan lyckas efter bara 2 missfall MEN jag är 40 och behöver all hjälp och tips som kan ges.

    Mina värden är bra och allt ser fint ut i livmoder och äggstockar. Läkarna tror att det bara är för oss att vänta ut rätt ägg. Som förhoppningsvis kommer förr el senare.

    Jag vill dock göra ALLT jag kan för att assistera. Tips? Tillskott utöver folsyra, järn osv? Mediciner?

    Funderar på att be om något immunreducerande och kanske blodförtunnande.

    Super tacksam för alla tips, idéer, tankar och frågor :)

  • Svar på tråden Hjälp med tillskott/medicin vid upprepade missfall och MA
  • Pimpinellan

    Trombyl och progesteron brukar man få prova efter 3 missfall i alla fall. Har du tur kan du få det även efter bara 2. Folsyra och järn minskar inte risken och extra järn ska du inte ta om du inte vet vilka värden du har. Håll koffeinet på ett minimum eller sluta helt. I regel är det äggens fel vid 1-2 missfall och först vid 3 eller fler kan man misstänka att felet beror på kvinnans kropp.

  • UndrandeSökare
    Marstös skrev 2019-09-07 15:33:40 följande:

    Hej hopp!

    Vi försöker få barn sedan ca ett halvår tillbaka. Vi har blivit gravida vid 2/3 försök(vilket är bra såklart). Först fick vi ett missfall i v 5-6 och sen ett MA med tvillingar i v.11 där fostrena/embryona dog v 6 och 7.

    Jag vet att det är vanligt med missfall och att man kan lyckas efter bara 2 missfall MEN jag är 40 och behöver all hjälp och tips som kan ges.

    Mina värden är bra och allt ser fint ut i livmoder och äggstockar. Läkarna tror att det bara är för oss att vänta ut rätt ägg. Som förhoppningsvis kommer förr el senare.

    Jag vill dock göra ALLT jag kan för att assistera. Tips? Tillskott utöver folsyra, järn osv? Mediciner?

    Funderar på att be om något immunreducerande och kanske blodförtunnande.

    Super tacksam för alla tips, idéer, tankar och frågor :)


    Jag beklagar dina 2 missfall. Jag har haft 6 missfall själv så kan förstå hur det känns.

    När det gäller vitaminer/mineraler:

    Om du inte redan äter det så börja med dessa dagligen. Omega 3, D-vitamin, folsyra. Min läkare i Grekland rekommenderar dessa 3 till alla kvinnor som försöker bli eller är gravida. Jag äter dessutom Magnesium, Selen, Zink och en hel del annat.

    När det gäller hjälp från svensk sjukvård, så kan man få göra en missfallsutredning efter man fått 3 missfall i rad utan levande födda barn. Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en sådan utredning. Det kan vara flera månaders kö, så man ska inte vänta med att ställa sig i kö.

    När det gäller blodförtunnande (Trombyl och Fragmin) och immunmediciner (kortison och intralipiddropp) så kan du tex kontakta Marie på Fertilitetplus så kan hon hjälpa dig vidare.

    Annars om man inte får tag på recept på Trombyl och Lutinus (progesteron) så vet jag en hel del kvinnor som köper receptfri progesteronkräm på nätet samt receptfria Albyl Minor 250mg och delar varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag (man behöver dela tabletterna för att komma ner i rätt dos under 100mg).

    Om du vill prata mer med andra i samma situation som dig , så är du varmt välkommen till Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Jag är en av dem som finns i den tråden.
  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Jag kan också rekommendera dessa 2 böcker som handlar om missfall och immunutredning och immunbehandling:

    " is your body babyfriendly" av Alan E Beer.

    Samt boken " Längtansresan" av Emelie Ljungberg

    Båda böcker finns att köpa på Bokus och Adlibris.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren - Till de som kommer till Atentråden brukar jag rekommendera dessa saker.

    1. Börja med att göra IvfSerums Mensblodtest. Man kan ha baciller därinne utan symptom, och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de orsaka minus och missfall. Man gör testet hemifrån och skickar till labbet i Aten. Om baciller hittas, så får BÅDE mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt Apotek.

    Båda måste äta varsin antibiotikakur samtidigt, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    Googla på ivfSerum infection screening för mer info ang Mensblodtestet. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Totalt kostar det 300euro.

    2. Immunutredning hos Dr D på Life clinic SAMT hos ivfSerum hysto för kvinnan och Sperm dna fragmentationstest för mannen.

    Sen åker man hem och gör nästa försök med samtidig immunsupport via mail med Dr D. Väldigt många kvinnor i Atentråden har lyckats få barn tack vare detta.

  • Anonymsju
    Marstös skrev 2019-09-07 15:33:40 följande:

    Hej hopp!

    Vi försöker få barn sedan ca ett halvår tillbaka. Vi har blivit gravida vid 2/3 försök(vilket är bra såklart). Först fick vi ett missfall i v 5-6 och sen ett MA med tvillingar i v.11 där fostrena/embryona dog v 6 och 7.

    Jag vet att det är vanligt med missfall och att man kan lyckas efter bara 2 missfall MEN jag är 40 och behöver all hjälp och tips som kan ges.

    Mina värden är bra och allt ser fint ut i livmoder och äggstockar. Läkarna tror att det bara är för oss att vänta ut rätt ägg. Som förhoppningsvis kommer förr el senare.

    Jag vill dock göra ALLT jag kan för att assistera. Tips? Tillskott utöver folsyra, järn osv? Mediciner?

    Funderar på att be om något immunreducerande och kanske blodförtunnande.

    Super tacksam för alla tips, idéer, tankar och frågor :)


    Efter 3 missfall, och 1 utomkvedshavandeskap så fick jag trombyl och progesteron. Då gick jag hela graviditeten och födde en liten son som i november blir 2.

    Jag vet inte hur lätt det är att få det utskrivet. Jag och min sambo gick till en privat gynläkare som innan varit chef på usö kvinnoklinik. Hon hjälpte oss så vi fick genomgå en utredning där inget avvikande visades. Jag tog upp med henne om trombyl, då jag läst mig till det själv. Hon skrev ut det då, och skrev då även ut progesteron.

    Jag vet ju såklart inte om det var det som hjälpte, eller att det var så att min ena äggledare jag opererade bort var dålig och tog emot dåliga spermier.. fick höra från en läkare att en frisk äggledare är bättre än att ha en "dålig" och en frisk.

    Jag ska ha progesteron och trombyl vid nästa graviditet, aldrig att jag chansar utan. Så det kan ju absolut hjälpa dig, fråga om det på kvinnokliniken, eller gå till privat! Jag tror att vissa inte vill skriva ut det, för att dom helt enkelt inte tror på det eller hängt med i den forskningen.
  • Ellendellen

    Hej! Efter mina tre missfall fick jag trombyl och progrestron utskrivet, är nu i vecka 30 :) har även tagit vitaminer såsom b, e, d, omega-3 och folsyra. Lycka till!

  • SweetCA
    Ellendellen skrev 2019-09-08 14:06:45 följande:

    Hej! Efter mina tre missfall fick jag trombyl och progrestron utskrivet, är nu i vecka 30 :) har även tagit vitaminer såsom b, e, d, omega-3 och folsyra. Lycka till!


    Hur lång tid har du använt progesteronet? 
  • Lunne

    Ni som använder progesteron och/eller trombyl, när har ni börjat? Och hur långt in i graviditeten har ni tagit dem? 

  • Ellendellen
    SweetCA skrev 2019-10-15 12:44:37 följande:
    Hur lång tid har du använt progesteronet? 
    Fram till vecka 13-14 nångång. 
  • Ellendellen
    Lunne skrev 2019-10-15 13:32:02 följande:

    Ni som använder progesteron och/eller trombyl, när har ni börjat? Och hur långt in i graviditeten har ni tagit dem? 


    Jag började med både trombyl och progesteron när jag plussade. Progresteronet tog jag fram till vecka 13-14 och trombyl tar jag fortfarande och ska göra fram till vecka 37
  • SweetCA
    Ellendellen skrev 2019-10-17 05:38:02 följande:
    Jag började med både trombyl och progesteron när jag plussade. Progresteronet tog jag fram till vecka 13-14 och trombyl tar jag fortfarande och ska göra fram till vecka 37
    Tack Ellendellen :) 
  • est82

    Jag har samma erfarenhet. Först två friska barn och nu fyra missfall under 18 månader. Har genomgått utredning på Sophiahemmet, men de hittar ingenting och bedömer därför att det beror på låg äggkvalitet. Har amh på 1,3. Så ingen hjälp där. Har fått råd av fertilitetscoach att utesluta gluten, mjölkprotein, socker, koffein och äta en mängd kosttillskott. Samt att jag gör akupunktur. Nu vill jag titta på att göra en utredning utomlands för att få bättre hjälp. Upplever att vi i Sverige ligger så långt efter i den här typen av lägen, så otroligt svårt att få hjälp här. Äggdonation är ett alternativ men vill gärna utesluta allt annat först. Har någon bra tips på bea läkare i Sverige eller utomlands där de är mer hjälpsamma än på Sophiahemmet?

  • UndrandeSökare
    est82 skrev 2019-10-17 19:53:44 följande:

    Jag har samma erfarenhet. Först två friska barn och nu fyra missfall under 18 månader. Har genomgått utredning på Sophiahemmet, men de hittar ingenting och bedömer därför att det beror på låg äggkvalitet. Har amh på 1,3. Så ingen hjälp där. Har fått råd av fertilitetscoach att utesluta gluten, mjölkprotein, socker, koffein och äta en mängd kosttillskott. Samt att jag gör akupunktur. Nu vill jag titta på att göra en utredning utomlands för att få bättre hjälp. Upplever att vi i Sverige ligger så långt efter i den här typen av lägen, så otroligt svårt att få hjälp här. Äggdonation är ett alternativ men vill gärna utesluta allt annat först. Har någon bra tips på bea läkare i Sverige eller utomlands där de är mer hjälpsamma än på Sophiahemmet?


    I Grekland finns det duktiga läkare, och man får bättre hjälp där än i Sverige. Du är välkommen till Atentråden för mer info. Den heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.
Svar på tråden Hjälp med tillskott/medicin vid upprepade missfall och MA