• JohannaSaGo

    Rädd för magsjuka gravid!!

    LÄS INTE OM DU ÄR KÄNSLIG mot kräk osv!


     


    Okej jag har lite smått panik. Jag lämnade sonen på förskolan imorse och där stod en lapp om misstänkt fall om magsjuka. 


     

    Jag har dom två tidigare gångerna sonen blivit smittad också blivit smittad. Hur noga jag än är, så vill sonen liksom bäras och kräks ner mig. Känns oundvikligt. Kräks på natten på mig osv. 


     


    Jag brukar åka på det rätt hårt när jag väl får det. Men i vintras slog rekordet. Jag grät på golvet och ringde 1177 X'D


    Jag började kräkas typ 9 på kvällen med kräkningar/svettningar/kramper både uppifrån och nerifrån från 9 på kvällen till cirka 12 nästa dag. Även fast kroppen var tömd. Jag gick ned ( förmodligen vätska) 5kg.

    Jag bajsade blod. Det sprutade ut klarrött, vilket 1177 menade på kunde vara att kärlen i tarmarna var så irriterade. Jag var livrädd och mådde sedan illa 2 dygn till. och gick totalt ner 7kg.

    Nu är jag gravid i vecka 24 och är livrädd över att det kan påverka tappen OM jag får det. Kan man ens åka in för undersökning när man spyr varannan minut typ? och har diarrier? Får jag inte det nu, är jag rädd att det kommer någon epidemi av vinterkräksjuka sen =( :O  


     


    kan man få sent missfall av magsjuka? Hur har ni ens kunnat åka in till BB mitt i en magsjuka? Vill liksom vara förberedd att ens barn får bra i magen. Och jag vet att vätska osv är viktigt. satt med teskedar vätskeersättning trots kräkningar.

  • Svar på tråden Rädd för magsjuka gravid!!
  • Fjäril kär

    Om du skulle bli smittad så ringer du förlossningen/barnmorskan och berättar hur sjuk du är.

    Jag fick komma in ett dygn för dropp och observation när jag var gravid och fick vinterkräksjukan.

  • Anonym (Knepigt)

    Jag har försvagad livmoderhals och har inte hört att magsjuka i sig påverkar att tappen ska minska eller utplånas. I mitt fall så har det att göra med ansträngningen än själva viruset, men då har jag en svag tapp som krymper av minsta ansträngning, jag kan exempelvis inte ta en promenad utan att riskera att den blir förkortad.

    Jag har vart magsjuk under sena 2a trimestern och det gick bra. Den krympte men det orsakade inte för tidig förlossning.

    Om man kan få sent missfall av magsjuka vet jag inte men många gravida kvinnor kan ju åka på magsjuka så jag tror inte att risken är betydligt stor, då är det nog väldigt mycket otur och andra faktorer inblandade.

    Att åka in till BB spontant får du nog inte men är du orolig så ring så kan du säkert slussas in via någon bakdörr för att få en kontroll och lite dropp, men dom är nog oerhört försiktiga med tanke på smittorisk till nyfödda barn så ring om du blir såpass sjuk

  • Fröken W

    Ring och prata med din barnmorska alt. 1177 och beskriv din oro. Kanske är det möjligt att du kan vara hemma från jobbet och ta hand om ditt barn för att minska smittorisken.

Svar på tråden Rädd för magsjuka gravid!!