• Anonym (v11)

    Hur är det att göra en abort?

    Satte in en spiral i januari 2018. Har haft problem med långvariga och smärtsamma blödningar ganska länge efter det. Satte in den för behandling av Endometrios men det var lite tveksamt till hur den skulle verka på mig som även har PCO. Smärtorna jag har haft har berott på att cystorna ökat i antal och storlek vilket konstaterades med hjälp av VUL och UL. Då såg man även att jag var gravid. Är i vecka 10+5.

    Hur gärna jag än vill så kan jag inte behålla det här barnet så jag måste göra en abort. Läkaren ville vänta till efter v12 och då göra en kirurgisk abort med motiveringen att en medicinsk abort kan bli mer långdragen, smärtsam och komplicerad vid Endometrios. I vissa fall kan den tydligen bli misslyckad och då måste man ändå genomgå en kirurgisk. Jag vet inte hur eller om det stämmer. Jag är bara så himla orolig över hur det kommer att kännas både under och efter ingreppet. Gör det mycket ont? Hur är det efteråt? Blöder man mycket? Hur länge? Kan man fungera normalt med jobb och vardag direkt efteråt. Hur mår man känslomässigt efter en abort? Tänker då främst på de fall man verkligen inte vill egentligen men måste. Fick med mig två informationsblad hem men de är väldigt intetsägande.

  • Svar på tråden Hur är det att göra en abort?
  • Anonym (Anna)

    Varför vill de vänta till vecka 12 för kirurgisk/skrapning? Trodde man gjorde skrapning så tidigt som möjligt. Jag gjorde en skrapning i v.10. Blev nersövd. Ingen smärta varken innan, under eller efter och blödde väldigt lite. Var mer eller mindre som vanligt dagen efter och jobbade utan problem. Gjorde aborten pga ett MA så psykiskt var det tufft såklart men själva aborten gick smärtfritt.

  • Anonym (I)

    Fattar inte heller varför du måste vänta. Jag gjorde kirugisk abort i vecka 8. Kan verkligen rekommendera det! Men ha med dig någon, man kan vara groggy efteråt. Min man fick mata mig med saft och macka och be om hjälp när jag blev vansinnigt illamående.

    Ett par timmar efter aborten åkte vi hem. Direkt efter aborten blödde jag väldigt mycket men den rena bindan jag bytte till när vi lämnade sjukhuset var inte särskilt full när vi kom hem efter en timme. Det var som en vanlig mens i 5-7 dagar. Sen kan blödningen ha berott på att de bytte min spiral i samband med aborten, jag vet inte.

    Ingen smärta förutom när vi kom fram till sjukhuset och jag skulle byta om. Min man fick hjälpa mig av med skorna, jag hade ju tagit tabletter så livmodern var öm, vilket gjorde ont när jag böjde mig ner.

    Det var rena dröm-aborten, om man fick uttrycka sig så. Jag gjorde den på SöS, alla läkare och sköterskor jag träffade var jättefina.

  • Anonym (v11)
    Anonym (Anna) skrev 2019-09-10 12:51:40 följande:

    Varför vill de vänta till vecka 12 för kirurgisk/skrapning? Trodde man gjorde skrapning så tidigt som möjligt. Jag gjorde en skrapning i v.10. Blev nersövd. Ingen smärta varken innan, under eller efter och blödde väldigt lite. Var mer eller mindre som vanligt dagen efter och jobbade utan problem. Gjorde aborten pga ett MA så psykiskt var det tufft såklart men själva aborten gick smärtfritt.


    Jag hade tre stora cystor som skilde sig från mängden. De ville vänta en vecka och se om de hade spruckit eller minskat. Om inte skulle man ta bort dem i samband med aborten då de sitter så illa till att de klämmer ihop äggstocken. Därav de smärtor jag haft som jag sökt vård för då man upptäckte graviditeten. Jag vill göra aborten så snabbt som möjligt men blev rådd att vänta så att jag skulle slippa göra två ingrepp utan då gör de allt på samma gång.

    Brukar du blöda lite vid mens också? Jag blöder massor och har så även gjort efter mina förlossningar. Är rädd att jag ska blöda lika mycket efter en abort då jag redan har järnbrist.
  • Fjäril kär

    Gjorde kirurgisk abort i vecka 11 och jag blev sövd. Blödde nästan ingenting efteråt. På uppvaket fick man bra smärtlindring. Fick gå hem när jag inte längre var groggy och yr. Total tid på sjukhuset var ca 5 timmar. Fortsatte med Alvedon hemma. Dagen efter hade jag mest bara lite lätt diffus molande i livmodern.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2019-09-10 12:51:40 följande:
    Varför vill de vänta till vecka 12 för kirurgisk/skrapning? Trodde man gjorde skrapning så tidigt som möjligt. Jag gjorde en skrapning i v.10. Blev nersövd. Ingen smärta varken innan, under eller efter och blödde väldigt lite. Var mer eller mindre som vanligt dagen efter och jobbade utan problem. Gjorde aborten pga ett MA så psykiskt var det tufft såklart men själva aborten gick smärtfritt.
    Samma här
  • Anonym (Anna)
    Anonym (v11) skrev 2019-09-10 13:03:15 följande:

    Jag hade tre stora cystor som skilde sig från mängden. De ville vänta en vecka och se om de hade spruckit eller minskat. Om inte skulle man ta bort dem i samband med aborten då de sitter så illa till att de klämmer ihop äggstocken. Därav de smärtor jag haft som jag sökt vård för då man upptäckte graviditeten. Jag vill göra aborten så snabbt som möjligt men blev rådd att vänta så att jag skulle slippa göra två ingrepp utan då gör de allt på samma gång.

    Brukar du blöda lite vid mens också? Jag blöder massor och har så även gjort efter mina förlossningar. Är rädd att jag ska blöda lika mycket efter en abort då jag redan har järnbrist.


    Ok, hoppas allt går bra för dig, det tror jag alldeles säkert. Jag blödde mindre än när jag har mens, och betydligt mindre än efter mina två förlossningar. Jag hoppas verkligen du får en lika ?bra upplevelse? (så bra som den kan i sammanhanget) som många av oss andra i tråden haft. Skulle jag behöva göra en kirurgisk abort igen skulle jag vara lugn och trygg med det.
  • Anonym (.)

    Vad märkligt att vilja vänta? Vi brukar vilja göra aborten så snabbt som möjligt.

    Du kommer få cytoteck som man för upp i underlivet innan operationen. Den kan göra att man får mensvärk liknande smärta. Sen sövs du och vaknar upp på uppvaket. I sällsynta fall så kan man blöda riktigt och då kan operationen ta ett tag annars tar de runt 5-10 minuter.

Svar på tråden Hur är det att göra en abort?