• Guldpäron

    Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?

    Mår så sjukt dåligt på grund av min hud ser ut just nu. Började precis med Rosal P-piller (samma sammansättning som Yasmine) som ska vara bra mot acne.

    Jag har haft jobbig hormonell acne i två år och kände att jag behöver hjälp för att läka acnen. Nu har jag ätit mina p-piller i precis 7 dagar, men har nu fått en rejäl uppblossning med flera stora bölder. Jag ser alltså långt värre ut än innan jag började med p-piller.

    Vad skulle ni gjort om ni var jag? Inväntat bättre resultat? Slutat med tabletterna nu direkt? Bytt p-piller-sort? 

    Har någon varit med om samma sak, men blivit bättre efter uppblossningen med finnar?

    Snälla, berätta hur ni hade gjort! Har panik och vill bara gömma mig inomhus på grund av hur illa min hud ser ut just nu. 

  • Svar på tråden Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?
  • Anonym (Eve)

    Acne står som biverkning på FASS. Och i övrigt så är den biverkningslistan helt horribel. Kan ju vara bra att du läser igenom om du tar de pillren. Själv tar jag inte p-piller alls pga biverkningarna de har men det får man ju själv avgöra vad man är beredd att uthärda och riskera.

    www.fass.se/m/produkt/20100408000047/public/tabproduct


    Guldpäron skrev 2019-09-14 13:36:45 följande:

    Mår så sjukt dåligt på grund av min hud ser ut just nu. Började precis med Rosal P-piller (samma sammansättning som Yasmine) som ska vara bra mot acne.

    Jag har haft jobbig hormonell acne i två år och kände att jag behöver hjälp för att läka acnen. Nu har jag ätit mina p-piller i precis 7 dagar, men har nu fått en rejäl uppblossning med flera stora bölder. Jag ser alltså långt värre ut än innan jag började med p-piller.

    Vad skulle ni gjort om ni var jag? Inväntat bättre resultat? Slutat med tabletterna nu direkt? Bytt p-piller-sort? 

    Har någon varit med om samma sak, men blivit bättre efter uppblossningen med finnar?

    Snälla, berätta hur ni hade gjort! Har panik och vill bara gömma mig inomhus på grund av hur illa min hud ser ut just nu. 


  • Anonym (Eve)

    Kanske går det över. Svårt att avgöra efter sju dagar. De brukar ju alltid säga att man ska vänta 6 månader innan kroppen stabiliserat sig på hormonerna.

Svar på tråden Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?