• Katten346

    Använde Veet i ansiktet, fick hemska problem!

    För ett par veckor sedan använde jag Veet Sensitive på överläppen. Efteråt fick jag en svidande rodnad. Jag gick till apoteket som rekommenderade Zoclavir som inte hjälpte. Därefter prövade jag kortisonsalva som inte heller hjälpte. Därefter Idomin, Locobase Repair, Vaselin...you name it.

    Ingenting hjälper. Jag har inga blåsor eller utslag, utan en konstant rodnad som ger en lätt brännande känsla. Jag tycker att jag ser ut som en clown

    Om ingenting hjälper, kan jag räkna med att hudirritationen försvinner när ny hud växer ut? 

    Jag förstår om frågan verkar löjlig, men det verkar faktiskt inte som om någonting hjälper. De vanligaste orsakerna verkar vara herpes (och då hjälper Zoclavir) eller eksem (och då brukar kortisonkräm hjälpa). Men ingenting jag prövat mot dessa åkommor har hjälpt.

    Jag vill också passa på att varna andra för att använda Veet i ansiktet, även om den sägs vara för känslig hud!

  • Svar på tråden Använde Veet i ansiktet, fick hemska problem!
  • Lisa112

    Du har troligen fått en mindre brännskada av medlet från Veet och det sista du ska ha på då är hydrokortison eller kortisonsalva! Troligen kommer det ge med sig vartefter huden byts ut, ja, men under tiden måste du se till att du håller mjukgörande i alla fall på natten. Köp den här underbara salvan, den gör underverk och doftar dessutom otroligt gott (du ska ju ha den under näsan).  Smörj i den i en vecka och jag vågar lova att du kommer märka snabbt läkande!
    Använde själv Veet en gång på benen och det var som att bli skinnflådd och fick röda flammor, otroligt att det ens får säljas över huvud taget.

  • BurningDiamond

    Du har frätskador i ansiktet. Du ska låta ansiktet ara helt naket (inga krämer, salvor eller annat, bara luft och ev vatten) i några veckor. Om rodnaden och ömheten inte försvunnit efter några veckor/en månad så går du till en hudläkare.

  • Katten346

    Tack till er båda för tips och råd, det blev mycket riktigt värre med kortisonsalva!
    Bisalvan från apoteket hjälpte däremot så den är från och med nu en självklar favorit i badrumsskåpet!
    Nu har skadan äntligen läkt. Det tog sin tid men jag har iaf lärt mig en läxa.
    Veet är verkligen ingenting jag kommer att använda någonstans igen på kroppen!

Svar på tråden Använde Veet i ansiktet, fick hemska problem!