• Phantomen1982

    Oerhörd trötthet i 7 månader

    Hej,

    Har känt mig oerhört trött i 7 månader nu. Hoppas att någon känner igen något och kan komma med lite input.

    Är man 37 år gammal.

    Debutsymptom: Hårt hjärtslag som kom ibland, känns i halsen och får snabb andnöd/kvävningskänsla som går över, varar bara någon sekund, kan komma både i vila och mitt i samtal (känns som hjärtat slår till upp emot halsen)

    Samma vid insomning, det var så det började.

    Även vid vila på soffan på eftermiddagen.

    Konstig andning vid insomning sen efter nyår 2018/2019. Ingen märkbar dagtrötthet.

    Trött sen 23/2 då det kom över en natt, var tvungen att sova hela nästkommande dag i princip.

    Väldigt olika varierande symptom, feberkänsla utan feber, huvudvärk, trött i ögonen, kunde sova hur mycket som helst.

    Svår trötthet och energilöshet under hela mars-april, var i princip omöjligt att göra någonting.

    Darrig inombords

    Kunde inte snusa och dricka kaffe knappt utan att må sämre av det.

    Alkohol funkade inte att dricka heller, drack ett glas vin vid en middag och var tvungen att gå och lägga mig då jag mådde riktigt konstigt.

    Mådde i våras bättre någon dag och trodde det höll på att läka ut men sen kom det tillbaka, var bättre vissa dagar.

    Testat: De flesta vanliga blodprover normala inkl sköldköttel mm. EKG liggandes, CT hjärna, Sömnapnéutredning hade tendens dvs mild form som inte borde ge trötthet, kört med cpap i 1 dryg månad utan förbättring. Borrelia med IgG antikroppar endast. Vanlig läkarundersökning utan någon konstighet.

    Har sett över min sömn och sover minst 8h per natt nu (slarvade tidigare 5-7 Tim) och sett över min kost och motionerar men förbättras ej.

    Kan känna pulsslagen i ryggslut/bak när jag sitter. (Noterades 2/9 och någon gång tidigare)

    Ljuskänslighet får ofta ha solglasögon, även vid mulet vid bilkörning.

    Extra darrig vid adrenalin påslag och vid ansträngning.

    2/9 och några dagar tidigare isar till o bröstet vid insomning istället för kvävningskänslan.

    5/9 trött hela dagen, isande känsla i bröstet vid insomning längre än vanligt och fler gånger, lätt yrsel och ringande i öronen.

    Om jag dricker måttlig mängd alkohol kan denna effekten mildras eller försvinna och insomnandet går smidigt.

    Ilningar/sug i bröstet vid insomning, van vid att detta händer ibland, ingen pulsstegrande längre.

    Svårt med fysisk ansträngning, orkar mindre, snabbare mjölksyra, darrig.

    Kan tillägga att jag annars är mycket nöjd och glad över min tillvaro och har alltid varit.

    13/9 fortsatt trötthet och klumpkänsla i halsen

  • Svar på tråden Oerhörd trötthet i 7 månader
  • Perab

    Hejj, du skriver att du hade endast IgG svar på borrelia, vilket innebär att du har haft (eller har) borrelia infektion. Har du varit fästingbiten? Har du fått antibiotika för borrelia? Mkt svårt att läka ut själv. Jag har haft liknande problem i flera år med mkt skumma neurologiska symptom som kom och gick. En kirurg hittade tex av en slump borrelia i hud-biopsi då jag endast hade IgG svar. Vården avfärdar borrelia ganska lätt.

  • Phantomen1982

    Hej, antikropparna IgG var svagt positiv. Jag har inte sett någon fästing eller märke efter den, det har jag förstått att ca 50% av de som får borrelia gör.

    Kan tillägga att jag haft Borrelia 2012 och då fick jag den klassiska röda ringen. Den gången gick jag kanske 2 veckor med det pga en utlandsresa innan jag direkt fick antibiotika för det.

    Undra om det kan vara detta igen, läkaren skrev remiss till infektionskliniken men de avfärdade den som att det förmodligen är en gammal infektion.

  • Perab

    Svenska vården har en restriktiv syn på borrelia samt övriga infektioner som fästingar kan sprida (bartonella, babesia, mycoplasma), det finns många läkare i Europa/USA som har en annan syn. Det är dessutom ett relativt nytt område och testerna är otillräckliga. Det är inte säkert att det är detta du har, men det är intressant att du faktiskt har haft borrelia, och det kan ge en rad konstiga symptom. 2v behandling med antibiotika är inte mycket för att komma åt en bakterie som kan invadera tex dåligt blodförsedd bindväv, och man har gjort försök på tex apor och visat kvavarande infektion i nervsystem efter 2v behandling. Jag föreslår att du googlar svensk borrelia o Tbe förening, och letar dig vidare där.

  • Phantomen1982

    Hej, lurigt... mina symptom började efter nyår dvs mitt i vintern och det var att jag tappade andan precis när jag skulle till att somna.... sen över en natt 23/2 kom tröttheten och de andra luriga symptomen... idag känner jag mig framförallt väldigt trött, darrningar inombords då och då samt yrsel då och då... kan komma dagar då jag är sjukt trött ibland också! Känner mig aldrig utvilad även om jag sover 8-10 timmar! Tidigare har jag varit så pigg att jag studsade ur sängen när jag sovit så länge. Känns lite so

    Att gå runt ständigt bakfull nästan.

    Hur menar du att det är intressant attrahera haft Borrelia tidigare? Tror du den inte läkte ut? Det är 7 år sen?

  • Perab

    Ja, i princip, menar att borrelian ev inte var helt borta och ligger mer eller mindre vilande, ditt immunförsvar håller den i shack under flera år, men till slut blir det problem, kanske mer sannolikt under vintersäsong när allmänskicket ofta är sämre. Fast har du inte haft några fästingar alls sen 2012, det är väl ett annat alternativ? Dock, som sagt så skulle man i Sverige hävda att det jag säger är fel o vilseledande, så du får själv avgöra om det låter som en möjlighet. Jag blev också dålig precis efter nyår (2016). Skittrött, muskelrycknigar, domningar, andningsmotstånd, noll tolerans för alkohol osv. Jag har förvisso haft väldigt mkt fästingar. Som sagt - kolla borrelia-föreningens hemsida

  • Phantomen1982

    Jag är visserligen mycket ute i skogen och har hund så det är inte heller otroligt att jag kan ha haft någon fästing utan att vara medveten om det.

    Har tidigare varit inne och läst på borrelia-föreningens hemsida.

    Vet inte om jag stirrar mig blind på hur allt började men det var med de här kvävningskänslorna vid insomning. Minns även att jag alltid sov på rygg tidigare men att det någon gång i denna veckan kändes lite tyngre att andas in när jag låg på rygg och började istället någonstans då att sova på sidan/magen istället.

    Alla känner säkert inte likadant men kan du beskriva mer hur dina första symptom var och hur det fortsatte.

    Det enda smått avvikande i blodproverna har varit:

    Precis över det lägre gränsvärdet för d-vitamin (tillräcklig nivå, 52, alltså inte optimal nivå)

    Ferritin 376, dvs precis över övre gränsvärde

    Transferrin 1.8, dvs precis under undre gränsvärdet

    Tibc 44, dvs precis under undre gränsvärdet

    Transferrinmättnad 0.62, dvs precis över övre gränsvärdet

    Magnesium 0.97, dvs precis över det övre gränsvärdet

    Kortisol 635, över det övre gränsvärdet

  • Anonym (R)

    Hur är det med stress eller nedstämdhet? Jag har en vän som blev sjukskriven för utmattningsdepression för honom så började det precis så som du beskriver.

  • Phantomen1982

    Jag upplever mig inte stressad, kanske få som blir utmattade visserligen gör men.

    Just året innan dvs 2017 var ett mycket lugnare år än tidigare men lugnt och fint tempo på arbetet mm.

    Har alltid varit glad och väldigt nöjd med min tillvaro. Är fortfarande glad men jobbigt med denna ständiga trötthet. Jag brukar inte gnälla för småsaker så det är alltså inte bara att jag känner mig lite trött utan kraftigt trött och energilös. Är mer eller mindre bara på jobbet och sen hem och vilar. Gör lite småsaker på fritiden men inte så mycket som tidigare.

  • Anonym (.....)

    Mår du sämre efter ansträngning? Låter likt ME/cfs

  • Phantomen1982

    Svårt att säga men har inte upplevt någon sådan koppling. Fungerar att anstränga sig ibland. Dock så har nog konditionen försämrats lite på de här 7 månaderna för att jag blivit något mer inaktiv.

    Har läst på om me/cfs och känner inte igen mig helt i det heller. Men men det är klart att man inte har alla symptom bara för att de ev kan förekomma. Har inte jätte mycket smärta i leder och muskler, men ibland så, men kan ha endel att göra med den minskade aktivitetsnivån.

  • Anonym (.....)
    Phantomen1982 skrev 2019-09-16 09:59:43 följande:

    Svårt att säga men har inte upplevt någon sådan koppling. Fungerar att anstränga sig ibland. Dock så har nog konditionen försämrats lite på de här 7 månaderna för att jag blivit något mer inaktiv.

    Har läst på om me/cfs och känner inte igen mig helt i det heller. Men men det är klart att man inte har alla symptom bara för att de ev kan förekomma. Har inte jätte mycket smärta i leder och muskler, men ibland så, men kan ha endel att göra med den minskade aktivitetsnivån.


    Jag fick den Me-diagnos för lite mer än ett år sen. Kan inte säga att jag känner igen mig i allt heller. Det finns så många grader av ME. Tycker du kan ta upp det med din läkare iaf.


    Det är ju ingen diagnos man vill ha. Men du lär få göra en massa mer tester, mr på hjärna etc för att utesluta annat

  • Perab

    Mqina mest tydliga symptom började med muskelryckningar i främst ben, trötthet i muskler o domningar i fötter/händer o samma känsla som du att i vissa lägen så var det svårare att andas, som att muskler i bröstkorgen/bålen hade svårt att hålla upp den, jag kände detta främst när jag låg på ena sidan. Hade också haft långvarig rethosta. Detta kom strax efter nyår

    Mina blodvärden var normala, vilket väl även dina verkar vara. Jag gick med detta i 3 år och skickade slutligen prover till Tyskland som bekräftade kvardröjande infektion med borrelia o några andra fästingburna infektioner, (trots att jag behandlat 2 veckor med Doxycyclin strax innan jag fick mina symptom.)

  • Phantomen1982

    Perab: ok! Liknande mina symptom. Men varför åt du Doxycyklin innan du fick dina symptom?

    Idag har jag känt mig väldigt trött och ?borta? i huvudet, svårt att förklara inte huvudvärk riktigt men väldigt konstigt.

    Mina symptom lindras i liggande ställning, då försvinner yrseln bättre och även ringheten i huvudet! Var det något du kände?

    Hur ska jag göra? Har ett läkarbesök på torsdag, ska jag insistera på att få göra ett ryggmärgsprov pga mina svagt possitiva IgG antikroppar?

  • Perab

    Jag hade länge gått och känt mig trött sen sommaren. Eftersom jag haft säkert 30 fästingar på sommaren tog jag en 14dagars Doxy kur i augusti, men kände ingen skillnad. Sen fick jag en halsinfektion i oktober som aldrig gav sig, med djup hosta. Min läkare hade tagit prov för borrelia, med ?halvhögt? IgG, ville först inte skriva ut Doxy eftersom jag redan ätit det, men gjorde det sen i December för att jag inte blev bättre. Dock bröt de här konstiga symptomen ut en vecka efter Doxy- kuren.

    Jag har inte haft ringandet i huvudet . Jag hade nog varit tveksam till ryggmärgsprov - det är trots allt ett ingrepp, och har hört om folk med denna typ av symptom där det inte har gett något alls.

  • Phantomen1982

    Frågan är ju bara hur jag får läkaren att skriva ut Doxycyklin utan att ha borrelia verifierat i blodprov? Kan de provbehandla med det?

    Är det Doxycyklin man skall ha om man gått ett tag med det? Fungerar Kåvepenin? Har en kur Kåvepenin liggande...

  • Phantomen1982

    En annan fråga... när du påbörjade Doxycyklin kuren hur fort kände du någon eventuell bättring?

    Vad fick du för behandling efter den sista kuren Doxycyklin? Du hade symptom efter det?

    Känner du dig helt återställd idag?

  • Perab

    Tror inte det är någon mening att ta Kåvepenin. Min historia är ganska lång, men jag mår bättre, inte helt symptom-fri. har du något emot att lägga ut din mailadress här? Alternativt kan du ta kontakt med kontaktpersoner på borrelia föreningens hemsida

Svar på tråden Oerhörd trötthet i 7 månader