• Anonym (Isabella)

    Första barnet prematurt, hur blir det nu andra gången?

    Fick min första i vecka 35+1, spontan vattenavgång och värkar. Är nu gravid igen, ganska tätt inpå. Första barnet kommer vara runt 1,5 år när andra kommer.

    Är det stor risk att andra också kommer för tidigt? Någon som varit med om att andra Inte kom tidigt fastän första gjorde det?

    Orolig och vill verkligen undvika att föda tidigt igen pga komplikationerna som kan uppstå.

  • Svar på tråden Första barnet prematurt, hur blir det nu andra gången?
  • Anonym (Saga)

    Klart att bebis #2 kan komma prematurt men alla graviditer är olika. Så det behöver inte betyda att det blir prematurt igen.

    Prata med din barnmorska och gå igenom din första graviditet om det finns något att ta i beaktning. Hon har ju din amnes och kanske tom tillgång till de tidigare pappren på bibis #1?

  • Tiina87

    Jag fick mina första barn prematur, i v 35+6 och v 35+2. Fick ytterligare barn (tvillingar) för några månader sedan men de föddes i v 38+2 med planerat KS så inte prematura. Väl själv beredd på att få prematur igen eftersom jag fått det tidigare men blev inte så denna gången.

    Så nej, behöver absolut inte bli prematur med abdra graviditeten även om första var det. Alla graviditeter är olika.

Svar på tråden Första barnet prematurt, hur blir det nu andra gången?