• Anonym (Förtur)

    Problem med föräldrar ?

    Har ni också problem med era föräldrar eller har dom alltid stöttat er ?
    Har personligen aldrig känt någon stöttning från deras sida utan dom har snarare varit dömande i allt jag gör. Typ det där kommer du aldrig klara av, är du säker på att du verkligen vill det ?
    Det är alltid såna frågor istället för att säga vi stöttar dig om du behöver något.
    Min farmor och farfar var helt tvärtom, kunde prata med dom om allt, men tyvärr gick dom bort rätt tidigt.
    Jag känner nu att jag kommit till någon slags brytpunkt med mina föräldrar, antingen stöttar dom MINA beslut eller så behöver dom inte höra av sig. Jag är trött på att hela tiden känna mig misslyckad i deras ögon.
    Varje gång mamma ringer tänker jag inte nu igen, jag blir inte glad när dom ringer eftersom jag vet att jag kommer få tusen utfrågningar.
    När vi umgås har vi heller inga diskussions ämnen att prata om, det blir bara platt och stelt, hatar verkligen att det är så.
    Är dessutom gay och min pappa tål inte det så honom har jag inte att prata med om, han bara dömer mig. Jag bor nu inneboende i Stockholm och funderar på att bryta med mina föräldrar helt.

  • Svar på tråden Problem med föräldrar ?
  • Anonym (J)

    Mina föräldrar är likadana. Har liksom väntat hela livet på att få deras bekräftelse. Tänkt att "nu när jag får det här jobbet kommer dom inse att jag inte är hopplös" osv.

    Jag är över 30 idag och det går bra för mig, tjänar mer än dem osv men det är ändå ingen skillnad. Mamma är för övrigt helt ointresserad av mig och jag tror knappt hon vet vad jag jobbar med.

    När jag har gjort slut med en partner har dom alltid stöttat partnern istället för mig. Jag tror att det handlar om att dom är rädda för hur dom ska ses av andra. Jag tror dom inbillar sig att det är positivt om andra ser att dom minsann är hårda mot sina barn för att dom ska bli väluppfostrade.

    Kolla senaste inlägget på svenska dagbladets instagram, där finner du ett kort klipp och länk vidare till ett reportage jag tror skulle vara nyttigt för dig att se.

    Har du någon annan familjemedlem att prata med?

  • Anonym (Alex)

    Dina föräldrar menar säkert väl. Gammeldags-traditionella föräldrar som inte förstår bättre.

    Ni kanske behöver en paus. Har du förklarat för dig hur du känner?

    Att utesluta sin familj tycker jag inte att man ska göra om det inte är något väldigt allvarligt.. men en paus ett tag så du får andas lite på egen hand. Sen antar jag att du är väldigt ung? Du kommer säkert förstå dina föräldrar mer när du blir äldre.

  • Anonym (Sätt P)

    Jag tycker att du ska testa att bli hårdare emot dem. Nästa gång du pratar med mamma och hon ifrågasätter, ifrågasätt tillbaka: vad har du för rätt att säga som du gör? Förstår du inte att när du säger sådär, så känner jag mig såhär. Är det det du vill att jag ska känna? Varför vill du inte att jag ska känna mig bra? Varför stöttar du mig inte? Kan du förklara?

    Om du inte tror att du skulle fixa det kanske du kan skicka ett långt mejl där du berättar hur du uppfattar henne och hur ledsen du blir av hennes sätt.

    Jag blir bedrövad av att se att du skriver att din far inte tål att du är gay. Det är fruktansvärt att inte kunna acceptera sin barn för vilka de är. Det borde han också få höra. Eller så är han inte värd din uppmärksamhet alls faktiskt.

  • Anonym (Förtur)
    Anonym (Alex) skrev 2019-09-15 15:57:20 följande:

    Dina föräldrar menar säkert väl. Gammeldags-traditionella föräldrar som inte förstår bättre.

    Ni kanske behöver en paus. Har du förklarat för dig hur du känner?

    Att utesluta sin familj tycker jag inte att man ska göra om det inte är något väldigt allvarligt.. men en paus ett tag så du får andas lite på egen hand. Sen antar jag att du är väldigt ung? Du kommer säkert förstå dina föräldrar mer när du blir äldre.


    Jag vet vad du menar men känner inget behov just nu av mina föräldrar. Kanske är det så att dom fortfarande vill verka viktig men att det bara blir fel från deras håll. En paus kanske är ett klokt beslut, jag behöver främst ordna mitt eget liv och känna att jag inte har någon press på mig för jag mår dåligt när dom ställer sina frågor.

Svar på tråden Problem med föräldrar ?