• Anonym (Orolig)

    P-stav, erfarenheter?

    Hej alla!

    Har tid imorgon för att sätta in p-stav, och börjar nu bli så nervös!

    Nervös för biverkningar, att den ska sättas in fel men också för eventuellt ärr när den ska tas ut sen?!

    Har ni erfarenheter? Biverkningar? Ärr? Vill veta allt för att förbereda mig inför imorgon! Och, kan jag ångra mig nu? Har hämtat ut p-staven till subventionerat pris vilket känns som lite slöseri av skattepengar om jag nu inte sätter in den..

  • Svar på tråden P-stav, erfarenheter?
  • Padawan

    Du kanske redan har satt in den, men p-stav är det bästa valet jag gjort! Jag har använt p-piller och spiral och båda har funkat horribelt dåligt!! Kände att gyn pushade mig lite för att skaffa spiral och nu önskar jag att se hade berättar mer om p-stav!

    Jag har haft småblödningar sedan jag satte in den (fyra månader sedan) men tar det hellre en mens! Annars inga biverkningar, det kändes inte när den sattes in och jag har ett skydd!

    Jag älskar den :) lycka till!

  • MissMagnolia

    Jag hade pstav i 9 månader, blödde lite hela tiden och hade noll sexlust.

    Min vandrade lite i armen och måste kommit åt en nerv eller nått sånt... kan fortfarande få ont nu 4 år efter att jag tog ut den.

    Blev övertalad att sätta i den när jag egentligen ville ha p-piller, den bm sa att pstav var jättebra och funkade för de flesta. Bytte mottagning när jag ville ta ut den men inte fick för den gamla. Och den nya bm sa tvärtom om pstav att hennes erfarenhet var att fler var missnöjda än nöjda.

    Jag vet några som det fungerar bra för så det är väl kanske bara att testa och se om det går för dig :)

  • Kexsmula

    P-stav var det värsta skiten jag provat och jag ångrar mig bittert. För det första gjorde det ganska ont att sätta in, dock hanterbart med lite kodeintavletter. Sedan började helvetet... Jag hade konstant ?mens? - ganska riklig också, varje dag! Noll sexlust. Jag har aldrig haft finnar förut men efter någon månad med staven såg jag ut som en flottig salamipizza i ansiktet. Det värsta av allt är att jag som alltid varit naturligt smal (t.o.m. underviktig) gick upp 20(!) kg på ett år. Då fick jag nog och tog ut skiten, men det var en MARDRÖM! Den hade vandrat långt åt helvete in i armen så läkaren fick gräva sig fram för att hitta den och bedövningen tog inte just det ställe den satt på. Den satt dessutom precis vid en nerv så det gjorde sjukt ont när han skulle försöka fiska ut den och jag grät som ett litet barn. Skulle inte rekommendera det till någon.

  • Lucia2019

    Jag ÄLSKADE min P-stav! Hade det i 9 år, bytte var 3:e år...Min mens upphörde och det var så himla skönt att slippa ta p-piller varje dag! Så jag har bara gott att säga om P-stav!

Svar på tråden P-stav, erfarenheter?