• Anonym (Fel)

    Fel i statistiken

    När man redovisar folk som dött i olika sjukdomar redovisar man ju inte hur många som hade den sjukdomen men tog livet av sig innan sjukdomen orsakade ens död eller personer som dog i något annat exempelvis olycka men hade ändå dött i den dödliga sjukdomen senare.

    Hur har myndigheterna tänkt när de inte gör det tror jag?

    Då kan man få intrycket att vården blivit bättre eller färre personer som drabbats av dessa sjukdomar.

  • Svar på tråden Fel i statistiken
  • Anonym (***)
    Anonym (Fel) skrev 2019-09-15 20:30:26 följande:

    När man redovisar folk som dött i olika sjukdomar redovisar man ju inte hur många som hade den sjukdomen men tog livet av sig innan sjukdomen orsakade ens död eller personer som dog i något annat exempelvis olycka men hade ändå dött i den dödliga sjukdomen senare.

    Hur har myndigheterna tänkt när de inte gör det tror jag?

    Då kan man få intrycket att vården blivit bättre eller färre personer som drabbats av dessa sjukdomar.


    Dödsfallet blir registrerat som ett självmord. Men sjukdomen är ju känd för myndigheterna, eftersom personen i fråga är känd för sjukvården. Sjukvården vet alltså hur många som t ex får cancer varje år. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (***) skrev 2019-09-15 20:34:36 följande:

    Dödsfallet blir registrerat som ett självmord. Men sjukdomen är ju känd för myndigheterna, eftersom personen i fråga är känd för sjukvården. Sjukvården vet alltså hur många som t ex får cancer varje år. 


    Men inte som exempelvis cancerrelaterad död.
  • Drottningen1970

    Om du har narkotika i blodet när du dör så redovisas det som narkotikarelaterad död även om du kolar vippen i en tsunami eller blir skjuten på älgjakten. Också lite missvisande kan man tycka...

  • Anonym (***)
    Anonym (Fel) skrev 2019-09-15 20:35:37 följande:
    Men inte som exempelvis cancerrelaterad död.
    Nej, eftersom det förmodligen inte var cancer som hen dog av.  Att få ett sjukdomsbesked är ju inte samma sak som att man ska dö. Jag tror de flesta tar livet av  sig av andra anledningar.

    Visst blir det fel i statistiken, men jag ändå att statistiken är hyfsat pålitlig, de flesta dödsfall registreras på ett korrekt sätt.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (***) skrev 2019-09-15 21:37:49 följande:
    Nej, eftersom det förmodligen inte var cancer som hen dog av.  Att få ett sjukdomsbesked är ju inte samma sak som att man ska dö. Jag tror de flesta tar livet av  sig av andra anledningar.

    Visst blir det fel i statistiken, men jag ändå att statistiken är hyfsat pålitlig, de flesta dödsfall registreras på ett korrekt sätt.
    Pratar om när de fått en dödsdom. 
  • Anonym (ERROR)

    Hur jäkla exakt vill du ha allt? Det går inte. Man kan inte veta allt.

Svar på tråden Fel i statistiken