• Anonym (Kille)

    Hur vet du att mensen kommer?

    Hur känner/vet du att din mens kommer? Har du koll på dagar sedan senaste mens? Känner du att nu är det dax? Kommer första mensen oannonserat och att du efter den använder skydd?

    Måste missat detta i skolan..

  • Svar på tråden Hur vet du att mensen kommer?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kille) skrev 2019-09-16 07:46:11 följande:

    Hur känner/vet du att din mens kommer? Har du koll på dagar sedan senaste mens? Känner du att nu är det dax? Kommer första mensen oannonserat och att du efter den använder skydd?

    Måste missat detta i skolan..


    Det går nästan att ställa klockan efter min mens.

    Cykeln för mig är 27 dagar och ett par dagar innan den sätter igång känner jag mig olustig i kroppen. Dagen innan har jag lätt huvudvärk och väldigt ont i ryggen.

    Blöder ganska lätt i två dagar och därefter endast ytterst lite i två dagar till. Smärtan är på topp de första två dagarna och för att inte kräkas av smärta går jag på receptbelagda värktabletter. De två sista dagarna räcker det med en ipren och sen är jag som vanligt igen.

    Har sett lika ut sen jag var 12.5 år när mensen kom första gången och följer ännu samma mönster med avbrott för graviditeter.
  • Anonym (Vet ungefär)

    Jag har statistik i en bra app så jag vet på några dagar när den kommer. Är jag på jobbet har jag ofta skydd i förväg de dagarna.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Kille) skrev 2019-09-16 07:46:11 följande:

    Hur känner/vet du att din mens kommer? Har du koll på dagar sedan senaste mens? Känner du att nu är det dax? Kommer första mensen oannonserat och att du efter den använder skydd?

    Måste missat detta i skolan..


    Alla tjejers första mens kommer oannonserat. Man har ju inte haft det innan så hur ska man kunna veta?

    Sedan har många oregelbunden mens speciellt i början så då är det inte lätt att hålla koll. Plus att de flesta är barn när de får första mensen, jag var 12.

    Vuxna kvinnor har oftast men inte alltid, mer regelbunden menscykel så man vet på ett ungefär när den är på gång. För många handlar det om att msn vet att nästa vecka någon gång kommer den och andra vet exakt.

    Men jag Har aldrig hört talas om någon tjej som har skydd hela tiden ifall att, utan man ser till att ha skydd tillgängligt när man vet att det Kan komma. Vissa kvinnor får ont i magen och blir deppiga innan mens och andra märker inget.
Svar på tråden Hur vet du att mensen kommer?