• Saraa4

    Hobbyverksamhet

    Jag pysslar en hel del med måleri, skulptering, sömnad, cosplay osv på min fritid. Nu skulle jag vilja dryga ut kassan och sälja lite grejer. Kanske något porträtt på husdjur, kanske någon tröja, kanske någon figur. Ja, lite blandat. Jag skulle alltså vilja bedriva en hobbyverksamhet.

    Men jag tycker detta är väldigt krångligt. Har spenderat timmar på att googla och läsa på skatteverket men blir inte mycket klokare. Är det någon här som har hobbyverksamhet eller är insatt i vad som gäller?

    Jag förstår att man måste deklarera och skatta vid vinst. Detta redan från första kronan. Exakt hur mycket har jag inte lyckats klura ut. Någon som har koll? Kan man välja föra över ev vinst på något slags skattekonto eller måste man sitta med pengarna ändå till deklaration?

    Om man inte går med vinst behöver man inte deklarera MEN man är ändå anteckningsskyldig och behöver spara kvitton osv för att kunna bevisa att man inte går med vinst.

    Men hur drar man gränsen mellan olika hobbies? Jag förstår att ifall någon målar tavlor och föder upp hundar så är detta två hobbies som skall antecknas/skattas på enskilt håll.

    Men jag som sysslar med lite olika material där projekten flyter ihop ibland och ibland inte. Inom cosplay kan jag massvis med medium på samma projekt. Till en utstrysel kan jag sy, skulptera, göra smycken, det behövs smink osv.

    Får man se allt mitt kreativa skapande som EN hobby eller måste jag dela upp det på FLERA? Typ måleri, sömnad, skulptering osv? Det blir väldigt rörigt om jag ska föra anteckningar separat. De färger jag har används både till att måla tavlor, måla skulpturer och måla delar till min cosplay. Verktyg likaså. Blir snabbt väldigt rörigt och krångligt. Ska man börja dela på kvittorna efter hur mycket de används i olika hobbies?

    Jag tänker att denna frågan är viktig om jag hamna i situationen att jag totalt sett går back på mitt skapande. Men att just en del, kanske måla husdjursportätt går plus. Och att jag då måste skatta på måleri?

  • Svar på tråden Hobbyverksamhet
  • Saraa4
    Kjell2 skrev 2019-09-20 09:36:26 följande:

    Hur mycket omsätter du?

    Går du med vinst?


    Det beror på om man får klumpa ihop allt skapande till en hobby eller om det är separata.

    Räknar att jag kanske skulle kunna gå 5000 kr i vinst per år på att måla porträtt. Men den summan skulle ätas upp av kostnader för övrigt material och verktyg. Köpte nyligen en symaskin t ex.
  • Anonym (Mjukstarta)

    Med så liten trolig vinstmarginal låter Tradera och Blocket och att sälja privat som bästa alternativet att börja med.

  • Anonym (Konstig)

    Jag lägger ihop allt konstnärligt en en pott. Jag började med att spara på och få ordning på alla kvitton och utgifter och de första åren så var de pengar jag tjänade bara ett sätt att betala för utrustning och material. Nu syr jag inte, men skulpturer, målningar, installationer och skisser allt är under samma post. För mig så drar jag in mest pengar på mina skisser, de blir ju så många helt enkelt.

Svar på tråden Hobbyverksamhet