• babyloonez

    är det okej...

    Min son är 15 månader, när sonen gör något som pappan inte tycker är okej, tex drar i hans spelkonsoler, slår på tvn också vidare så går inte pappan fram och säger till, utan han sitter och skriker från soffan. och när sonen inte lyssnar så går pappan fram och klappar hårt mot sonen som för att skrämma honom. är det okej ? jag har sagt till men enligt pappan är jag bara överkänslig för "sonen måste lära sig" säger pappan. era åsikter?

    kan tillägga att när sonen gråter så säger pappan " vad är det för bortskämda fasoner att böla när man inte får som man vill"

    jag får även utskällningar när jag tröstar sonen om han trillat, eller om sonen kommer och sträcker armarna för han vill bli buren. pappan tycker jag daltar, är så förvirrad.

  • Svar på tråden är det okej...
  • LoveRain

    Det låter opedagogiskt. Bättre att säga nej, du får inte slå på tvn, den kan gå sönder. Och så avleder du med nåt annat.

    Givetvis ska du trösta ett barn som gråter. Det enda han lär som om hans pappa inte tröstar är att det är meningslöst att visa känslor för pappa och att det är så män är. Du ska lyfta upp honom om han vill det, kan du inte göra det ska du berätta för sonen varför. Han vill ha närhet, ge honom det!

    Inte ok att kalla ett litet barn bortskämt.

    Ja, man måste lära sig att det kan göra ont om man ramlar. Men det lär man sig inte bättre för att man inte blir tröstad.

    Din sambo skulle behöva läsa på lite om anknytning och om lite nyare rön kring föräldraskap.

  • Sisisisi

    Självklart är det inte okej. En föräldrakurs vore kanske något. Åtminstone läsa några böcker om barnuppfostran. Jesper Juul, Martin Forster och Petra Krantz Lindgren är bra.

    Du gör inte fel. Självklart ska du trösta barnet om han gör sig illa.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • syntharen

    Jag får ont i magen när jag läser hur din son blir behandlad av sin pappa... När man är 15 månader testar man gränser, man gör inget för att vara elak. Men barnets pappa är elak och otrevlig! Skrämma sitt eget barn, fy fan! Och så klart ska man trösta ett barn som är ledsen! Jag hade inte accepterat ett sånt beteende.

Svar på tråden är det okej...