• Anonym (Mammen)

    Vill inte flytta!!!!

    Jag har planer på att flytta ut till min sommarstuga något som skulle göra mitt barn väldigt ledsen.


    Jag bor i dagsläget i en dyr hyreslägenhet i stan med mitt nio åriga barn hos mig på halvtid. Hen vill verkligen inte flytta, älskar att kunna gå hem ifrån skolan. Något som hen inte kan göra när hen är hos sin pappa. Från stugan skulle det ta ca 20-30 min med bil till hens skola/pappa.

    Betalar idag 9200 kr/mån för en 3 rok på 74 kvm.
    Stugan kostar ungefär 1800 kr/mån inkl driftkostnader. Ej el.


    Stugan är bara 35 kvm, dåligt isolerat, enkel standard med mulltoalett och dusch i en separat byggnad. Vattnet in från den grävda brunnen har jag ständigt haft problem med. Det skulle alltså innebära en stor omställning för oss båda att bo där. Jag är bara så trött på att bo i lägenhet och hade så ekonomisktknapert hela tiden.

    Hur skall jag göra den här omställningen så bra som möjligt för mitt barn? Snälla behöver olika synvinklar, råd och röd.


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vill inte flytta!!!!
  • smulpaj01

    Nej usch, tvinga inte ditt barn att bo så torftigt och långt borta från kompisar, skola m.m. Stackarn . Stugan låter hemsk!

    Byt lägenheten till en billigare 2:a, så får barnet sovrummet och du sover i bäddsoffa i vardagsrummet.

  • Anonym (Jess)
    smulpaj01 skrev 2019-09-21 10:01:53 följande:

    Nej usch, tvinga inte ditt barn att bo så torftigt och långt borta från kompisar, skola m.m. Stackarn . Stugan låter hemsk!

    Byt lägenheten till en billigare 2:a, så får barnet sovrummet och du sover i bäddsoffa i vardagsrummet.


    Håller med! Sälj stugan istället så får du ut lite extra pengar. Och byt ner dig till en mindre/billigare lägenhet om du inte får ihop det ekonomiskt.
  • AnnaSthlm

    Det låter som att du har en attraktiv lägenhet, byt till en med lägre hyra. Vill du själv gå på mulltoa, på riktigt??

  • Anonym (U)

    Byt till mindre / billigare lägenhet. Stugan låter hemskt som heltidsboende om inte personen väljer själv och trivs bo så.

  • Anonym (Hanna)

    Går det inte att byta lägenhet med någon som vill ha större lägenhet i samma område? Ofta får man byta med andra inom samma bostadsbolag (och ibland öven mellan olika bolag). Det skulle jag testa först.

    Om du inte vill sälja stugan, finns möjlighet att hyra ut den för att få extra inkomst på så sätt?

  • Anonym (andra lösningar)

    Jag förstår att du inte vill ha det knapert hela tiden. Men tänk på de extra kostnader som tillkommer om du flyttar ut till stugan. 

    Bensinkostnaderna tex. Skjuts av ditt barn hit och dit för att han inte kan ta sig dit han vill själv, längre till jobb (?), du måste ta bilen för att handla osv. För att inte tala om de känslomässiga kostnaderna. 

    Jag föreslår som många andra att du istället försöker byta till dig en billigare lgh och ser över dina övriga kostnader. 

  • Fjäril kär

    På vilket sätt skulle stugan bli billigare boende då det finns mycket kostnader på den för att KUNNA bo där? Vilket måste åtgärdas INNAN en inflytt.

    Att bo i stugan nån helg ibland eller en vecka på sommaren är något helt annat mot att bo där mitt i vintern... (på riktigt.. Ingen el och mulltoa mitt i snöstorm?)

    Byt lägenhet istället till något mindre och billigare. Kanske byta område.

  • Anonym (M)

    Jag älskar ju att bo i hus o skulle valt stugan alla dagar i veckan. Men så är jag ju också händig och skulle fixa till alla de brister du räknar upp.

    Ska du fixa bristerna går mycket pengar åt, i alla fall om du inte gör allt själv. Skulle ta många år innan det blir lugnare ekonomiskt.

    Om du inte själv är händig eller verkligen älskar att leva enkelt skulle jag försöka hitta en mindre lägenhet.

Svar på tråden Vill inte flytta!!!!