• Heliena

    Lättätlig mat vid illamående

    Till er som mått illa under de tidiga veckorna i graviditeten! Vad åt ni? Eller rättare sagt, vad överlevde ni på?!

    Jag är i vecka 10 och har märkt att jag väldigt snabbt tröttnar och blir äcklad av mat som fungerade för någon dag sedan..

    Förra veckan kunde jag äta bananer, kokta ägg på mackor och yoghurt. Det fungerar inte alls nu! Får kvällningar direkt..

    Just nu är det nyponsoppa och apelsiner som går ner. Men sen då?! När inte det funkar?!

    Snälla! Ge tips på vad ni klarar av att äta just nu eller hur ni hade det i era graviditeter..

  • Svar på tråden Lättätlig mat vid illamående
  • Agronomen

    Ja, det där är ju så personligt.. precis som du så hade jag problemet att det ändrades från dag till dag nästan... den listan jag hade gjort iordning till sambon med mat som antingen lindrade eller förvärrade illamåendet var inte fast om man säger så..

    Något jag lyckades få i mig under min värsta period var fiskbullar i hummersås med kokt potatis och stekt falukorv med snabbmakaroner och lite ketchup. Smaklös mat med andra ord och bara små portioner. Annars var det apelsiner, filmjölk, svag citronsaft (mådde illa av att dricka ?rent vatten?) och att sitta och suga på en djungelvrål ibland.

  • Jag är bara jag

    Salt mat! Sött gick bara inte ner, inte mjukbröd, ingen frukt. Nudlar, riskakor, jordnötter, Saltiner. Som ovan sa kunde inte jag heller dricka vatten utan bara svag saft.

  • Daphodil

    Något jag och en del andra har upplevt är att mat från barndomen går bättre. Har aldrig varit så sugen på burkravioli, kokkorv och mannagrynsgröt som under mina graviditeter!

  • BuoBä

    Vissa lever på piggelin och gröna äpplen. Jag ville bara ha stabbig mat, ju mer kolhydrater i kombination med smält ost desto bättre. Men jag klarade bara 4-5 tuggor i taget, sen var jag mätt. I ca 10 minuter.

  • Heliena
    Daphodil skrev 2019-09-25 15:29:23 följande:

    Något jag och en del andra har upplevt är att mat från barndomen går bättre. Har aldrig varit så sugen på burkravioli, kokkorv och mannagrynsgröt som under mina graviditeter!


    Haha, ja, det blir korv med bröd till middag här! Innan åt jag en tallrik med jordgubbskräm.. Som när man var barn, haha.
  • Heliena
    Jag är bara jag skrev 2019-09-25 15:22:24 följande:

    Salt mat! Sött gick bara inte ner, inte mjukbröd, ingen frukt. Nudlar, riskakor, jordnötter, Saltiner. Som ovan sa kunde inte jag heller dricka vatten utan bara svag saft.


    Ja, många paket Saltiner går åt här hemma kan jag berätta! Nudlar har jag också köpt, så hoppas det går ner! :) Exakt, står en kanna citronjuice i kylen och väntar på mig.. Huää!
  • Etta
    Daphodil skrev 2019-09-25 15:29:23 följande:

    Något jag och en del andra har upplevt är att mat från barndomen går bättre. Har aldrig varit så sugen på burkravioli, kokkorv och mannagrynsgröt som under mina graviditeter!


    Samma här! Fiskpinnar, fiskbullar och makaroner var det jag var sugen på! Äter aldrig det i vanliga fall..
  • Sasu

    rostade mackor med avocado och örtsalt, hallonkräm, kunde inte dricka vatten utan bara kaffe utan mjölk och socker. Tar du såna multivitamin tabletter för gravida? vissa av dessa kan förvärra illamåendet. Körde på Mitt val kvinna ett tag, men märkte att så fort den började lösa upp sig i magen så spydde jag, så slutade ta den och tog endast d vitamin och folsyra, samt fiskolja för gravida (har ett extra skal runt omkring tabletten som löser upp sig i tarmen) så den irriterade inte igång illamåendet.  Postafen och lergigan funkade inte på mig, men omeprazol tog bort illamåendet så pass att jag inte spydde iallafall!

Svar på tråden Lättätlig mat vid illamående