• Noviish

    Möjligtvis gravid?

    Hej!

    Jag börjar med att säga att detta kanske inte är i rätt ?tråd?, men jag är ny här och jag vet inte riktigt hur och var man ska skriva vissa saker. Men jag känner ändå att detta har delvis med graviditet å göra.

    Nu e det såhär:

    Jag är orolig för att jag har blivit gravid på någon konstig vänster.

    Anledningen till det är en hel del, jag ska försöka fatta mig kort.

    Så jag är 16 år gammal och har för ungefär 1 halvår sedan skaffat en ny sort p-piller, dionerette, då jag lyckades bli gravid på de förra jag hade (estrelen). Jag gjorde då en abort vilket inte ändrade så mycket på min mens. Alltså: min mens har varit ganska regelbunden sedan dess. Det är inte förens nu, sen 3 månader tillbaka som min mens slutade att komma. Jag hade även sex för första gången sedan aborten för 3 månader sedan. Och nu e jag paranoid att jag har blivit gravid igen, vi använde inte kondom, jag vet dumma ungdomar. Så jag har inte fått min mens sen vi hade sex. Jag har inte gjort ett graviditetstest då jag inte har haft tid för det, vilket också är dumt.

    Men det jag tänker på är att mensen kanske strular för att det är nya piller eller något??

    Iallafall, förra gången när jag var havande så kände jag illamående varje morron å var konstant hungrig och arg. Jag kunde inte äta gröna äpplen (vilket e min favorit frukt) för det smakade som röda äpplen (vilket jag hatar).

    Och nu har jag inte alls samma symptomer. Jag är konstant hungrig jo, men jag kan äta gröna äpplen. Och jag känner inte mig överdrivet sur. Jag e bara väldigt trött, men det kan ha med att jag nyss har börjat gymnasiet.

    Iallafall, kan jag vara gravid? Eller e jag bara orolig? (Vill inte att mina föräldrar ska få reda på detta).

    Detta blev inte så kort, fråga gärna om min bakgrundshistoria var för sluddrig eller om ni har andra frågor. Jag vänder mig till er vuxna som vet lite mer då jag inte har så mycket kunskap själv och inte har någon att prata med haha

    //mvh Nova

  • Svar på tråden Möjligtvis gravid?
  • LoveRain

    Det finns en risk att du är gravid om du haft oskyddat sex. Särskilt som du blivit det tidigare trots p-piller. Vissa kvinnor har oerhört lätt att bli gravida.

    Tycker du ska ringa ungdomsmottagningen och boka en tid. Ta ett test där och be om hjälp. Har du redan varit gravid i tre månader finns det inte jättemycket tid kvar om du vill göra abort. Dina föräldrar behöver inte få veta något.

    Fattar att det är jobbigt, särskilt som du redan gjort en abort, men du kommer få bra hjälp!

    All kärlek och styrka till dig!

  • Anonym (Lyykke)

    Ja, du är gravid.
    Att din mens uteblir är naturens tecken på att du är gravid.

    P-piller kan påverka mensen, men inte att den uteblir i 3månader. Det låter som du använder det som skygglappar för att vilja erkänna verkligheten.
    Gå till apoteket, köp Clearblue digitala test, de är mer pålitliga. Och gör det redan idag, du kan inte skjuta mer på det. Sedan bokar du tid för antingen abort eller mvc. 

    Sedan skulle jag råda dig att skaffa kopparspiral eller p-stav istället. P-piller är inte särskilt säkra, och du verkar vara en av dem som de inte fungerar bra för.

    I övrigt, använd kondom, barn är inte det värsta som kan ske utan det finns en drös med sjukdomar du inte vill drabbas av. Ta hand om dig.

  • Anonym (Lyykke)
    Noviish skrev 2019-09-25 14:32:24 följande:

    Jo, jag får väl göra det när jag får tid


    Du har tid nu. Släpp familjeliv och gå direkt till apoteket.
  • Anonym (Skärp dig)

    Ta ett test nu. Använd skydd om du inte vill bli gravid.

Svar på tråden Möjligtvis gravid?