• Eliiineliiin

    Dagar med spädbarn

    Överallt står det att små barn sover mycket, styr över sin egen sömn, äter när dom vill och hur mycket dom vill. "Släpper nappflaskan när dom är mätta".

    Min två-veckors är jättesvår att få att sova. Testar ALLT. Hon har inget matstopp. Slutar aldrig äta ur nappflaskan. Äter betydligt mer än dosering. Gått upp ett halvt kilo sen födseln vid vägning för några dagar sedan.

    Varför låter det så lätt att ha en liten bebis? Vi blir tokiga.

    Hur ser det ut för er? Era som flaskmatas. Vad gör ni efter maten? Saknar dom sugbehovet? När somnar dom igen?

  • Svar på tråden Dagar med spädbarn
  • Anonym (3)

    Jag har en 3 veckors liten bebis hemma. Här är det tvärtom. Börjar dock vända lite grann...


    Började med amning men fick snabbt lägga till ersättning. Nu äter hen i stort sätt bara ersättning. Äter extremt lite och har kämpat med vikten dessa 3 v och har gått ner. Nu har hen gått upp och har nästan nått sin födelsevikt. 


    Äter kanske hälften av det som rekommenderas på förpackningen. Sover så man måste väcka för mat. Slutar äta långt innan flaskan är slut.


    Summa summarum, alla är vi olika, även bebisar...så det gäller att ni hittar ER bebis och hur hen är. Det är inget rätt eller fel.


    Är superbra att ert barn äter! Själv har jag varit orolig i veckor nu för att hen INTE äter och går ner i vikt. Fått väcka för att äta osv. 


    Så, nä inget konstigt med ert barn, bara en individ som alla andra hur trist det än låter!

  • nnnnnnnn

    Någon gång slutar väl barnet  att äta? Testa att mata tills det blir mätt, även om det betyder att barnet äter mer än paketet säger.

  • Anonym (3)

    Glömde skriva att hen oftast somnar efter maten. Längden på sömnen är olika på tiden på dygnet. Ibland är det bara en kort stund och ibland flera timmar. Hen suger på napp för är väldigt "tuttsugen", men det funkade bra redan på BB.

  • Anonym (Olika)

    Bebisar är så olika. Mitt barn sov typ aldrig. Max 20 min åt gången och bara när jag var ute och gick med vagnen. Superlättväckt. Jag fick aldrig någon vila det första året. Har inte blivit några syskon kan jag säga. :)

  • Eliiineliiin
    nnnnnnnn skrev 2019-09-26 21:56:19 följande:

    Någon gång slutar väl barnet  att äta? Testa att mata tills det blir mätt, även om det betyder att barnet äter mer än paketet säger.


    Nej, idag åt hon 150 ml, först 120 = sjukt missnöjd. Sen 30 till. Ingen spya. Somnade tillslut. Vaknade hungrig efter 3 timmar. 150 är ju sjukt mycket när man är två veckor. Dock född 11 dagar efter bf och vägde drygt 4 kg. Hur mycket ska jag erbjuda henne för att testa om hon slutar? Är rädd för att hon äter ihjäl sig (förstår att dom inte kan det, hoppas jag)
  • Eliiineliiin
    Anonym (Olika) skrev 2019-09-26 23:14:42 följande:

    Bebisar är så olika. Mitt barn sov typ aldrig. Max 20 min åt gången och bara när jag var ute och gick med vagnen. Superlättväckt. Jag fick aldrig någon vila det första året. Har inte blivit några syskon kan jag säga. :)


    Åh fy! Och jag tycker att detta är tillräckligt jobbigt för att redan tänka att det aldrig mer blir fler barn
  • Anonym (3)
    Eliiineliiin skrev 2019-09-26 23:40:55 följande:

    Åh fy! Och jag tycker att detta är tillräckligt jobbigt för att redan tänka att det aldrig mer blir fler barn


    Man överlever. Min 2a sov aldrig mer än 20 min i stöten. Är idag 10 år och sover bättre men långt ifrån bra. Fått sovmedicin till slut. Men ändå sitter jag är med en trea haha
  • Sasu

    min dotter hade svårt att sova i början, se till att det är mycket ljud runt omkring din bebis, att ha radion igång hela dagen räcker gott och väl, de är ju vana vid att ha ljud runtomkring sig. Första månaden så sov hon princip bara på min bröstkorg med undantag från nätterna då hon sov i spjälsängen. Hon blev lugnare av att höra mina hjärtslag, så det blev att hänga i soffan och titta på serier med lillan i en hel månad :) När hon var ca 1 månad så började jag lägga ner henne i ett babynäste bredvid mig efter hon hade somnat :) Nu är hon snart 3 månader och kan somna helt själv, sover i min säng på förmiddagarna och är vaken större delen av eftermiddagen, somnar vid ca. 20:00 och sover till kl.04 på morgonen :)


    Flaskmatning har jag inte så stor erfarenhet då jag bara matade henne med pumpad mjölk första månaden då jag hade amningsnapp. Men verkar ju som hon har ett stort sugbehov, så kanske ska ge henne en napp? då kan hon ju bli lite lugnare och sova bättre också.

  • Eliiineliiin
    Sasu skrev 2019-09-27 09:05:59 följande:

    min dotter hade svårt att sova i början, se till att det är mycket ljud runt omkring din bebis, att ha radion igång hela dagen räcker gott och väl, de är ju vana vid att ha ljud runtomkring sig. Första månaden så sov hon princip bara på min bröstkorg med undantag från nätterna då hon sov i spjälsängen. Hon blev lugnare av att höra mina hjärtslag, så det blev att hänga i soffan och titta på serier med lillan i en hel månad :) När hon var ca 1 månad så började jag lägga ner henne i ett babynäste bredvid mig efter hon hade somnat :) Nu är hon snart 3 månader och kan somna helt själv, sover i min säng på förmiddagarna och är vaken större delen av eftermiddagen, somnar vid ca. 20:00 och sover till kl.04 på morgonen :)

    Flaskmatning har jag inte så stor erfarenhet då jag bara matade henne med pumpad mjölk första månaden då jag hade amningsnapp. Men verkar ju som hon har ett stort sugbehov, så kanske ska ge henne en napp? då kan hon ju bli lite lugnare och sova bättre också.


    Hon somnar nästan enbart på mig, så för allas skull sover vi så på nätterna med i soffan. Kan ibland lägga ner henne, men får betala för om det inte går. Kan ju dock inte bo i soffan hela dygnet. Jag blir galen och gå på toa och duscha måste man ju.

    Hon har stort sugbehov. Tog nappen första gången igår efter mycket kämpande. Innan dess har mitt lillfinger varit ockuperat o hennes mun. Sambons funkar inte. Men hon visar tydligt när det är hunger. Enligt BB, ammningsmottagning och BVC är det bara att mata på. Dom reglerar själva.
  • Sasu
    Eliiineliiin skrev 2019-09-27 10:16:40 följande:
    Hon somnar nästan enbart på mig, så för allas skull sover vi så på nätterna med i soffan. Kan ibland lägga ner henne, men får betala för om det inte går. Kan ju dock inte bo i soffan hela dygnet. Jag blir galen och gå på toa och duscha måste man ju.

    Hon har stort sugbehov. Tog nappen första gången igår efter mycket kämpande. Innan dess har mitt lillfinger varit ockuperat o hennes mun. Sambons funkar inte. Men hon visar tydligt när det är hunger. Enligt BB, ammningsmottagning och BVC är det bara att mata på. Dom reglerar själva.
    Min BVC sköterska förklarade att bebisar måste lära sig allting kring världen utanför livmodern, så barnet måste lära sig att mamma inte alltid är tillgänglig och att man kan sova utan att sova vid bröstet, Lite tidigt för din att lära sig detta dock, jag började vid 2 månaders ålder, var några jobbiga dagar med mycket gråt och gnäll, men de ställer om sig väldigt snabbt. :)
  • nnnnnnnn
    Eliiineliiin skrev 2019-09-26 23:38:50 följande:
    Nej, idag åt hon 150 ml, först 120 = sjukt missnöjd. Sen 30 till. Ingen spya. Somnade tillslut. Vaknade hungrig efter 3 timmar. 150 är ju sjukt mycket när man är två veckor. Dock född 11 dagar efter bf och vägde drygt 4 kg. Hur mycket ska jag erbjuda henne för att testa om hon slutar? Är rädd för att hon äter ihjäl sig (förstår att dom inte kan det, hoppas jag)
    Låter som mina och de fick äta tills de vände bort huvudet.
    Gör 200 ml nästa gång och se om det räcker.

    När de får för lite blir de lite otrygga och äter för mycket ett tag tills de lärt sig att det kommer mer mat hela tiden, men de kräks upp överskottet så det är ingen fara.
  • Eliiineliiin

    Okej tack för tipset! Blir nervös bara eftersom hon är så liten. Men idag peppar peppar har hon sovit massor, inte väckt henne för mat, och hon har varit väldigt nöjd efter maten. Börjat låta henne ha napp i pauserna med så att matningen tar mycket längre tid, känns som en mycket nöjdare bebis. Hoppas att det inte är inbillning. Somnat direkt efter maten, hoppas att det håller i sig

  • nernu
    Sasu skrev 2019-09-27 11:15:50 följande:

    Min BVC sköterska förklarade att bebisar måste lära sig allting kring världen utanför livmodern, så barnet måste lära sig att mamma inte alltid är tillgänglig och att man kan sova utan att sova vid bröstet, Lite tidigt för din att lära sig detta dock, jag började vid 2 månaders ålder, var några jobbiga dagar med mycket gråt och gnäll, men de ställer om sig väldigt snabbt. :)


    Åh det var det dummaste... Små bebisar ska inte lära sig något. De reagerar enbart på sima instinkter. Det enda du lär ett så litet barn genom att inte vara tillgänglig är just det. Ingen är tillgänglig och ingen kommer hjälpa mig så jag kan lika gärna ge upp.
  • Sasu
    nernu skrev 2019-09-28 07:04:13 följande:
    Åh det var det dummaste... Små bebisar ska inte lära sig något. De reagerar enbart på sima instinkter. Det enda du lär ett så litet barn genom att inte vara tillgänglig är just det. Ingen är tillgänglig och ingen kommer hjälpa mig så jag kan lika gärna ge upp.

    jag är tillgänglig hela tiden, jag sitter med henne vid spjälsängen tills hon somnat, ifall hon vaknar igen så går jag in och sätter mig där igen. Så tillgänglig är jag 24/7 för henne. När hon är vaken är hon med mig överallt, antingen i en bärsele eller i sin babysitter. På eftermiddagarna sover hon några korta stunder på min bröstkorg, kan dock inte ha henne på bröstkorgen hela dagen pga min onda rygg, vilket är därför hon får sova i min säng på förmiddagen, det luktar som mig och då känner hon sig trygg, då får jag också mycket gjort i hemmet. På nätterna sover hon bäst i sin spjälsäng, annars vaknar hon varannan timme ifall hon sover i våran säng, ingen bra nattsömn, ingen bra dagsömn, vilket resulterar i en väldigt grinig och trött bebis som vägrar sova.


    Detta är våra rutiner som gör att vi båda får mycket sömn och inga blir griniga av för lite sömn. Så jag ser inget fel i att sätta rutiner såhär tidigt, blir lättare sen längre fram att sätta nya rutiner :)


    Men alla gör olika, så gör du på ditt sätt, och jag gör på mitt! :)

Svar på tråden Dagar med spädbarn