• Tom Araya

    Tips för kostnadsberäkningar

    Jag behöver skaffa fram underlag för kostnadsjämförelser och mottar med tacksamhet alla tips på sajter och funktioner som kan vara till hjälp.

    Det jag behöver ta reda på är

    Generell prisskillnad i procent att handla för normala hushållsbehov i små lokalbutiker jämfört med att handla på större varuhus som Ica maxi, Coop forum, Willy's, Lidl, ÖoB, Rusta m.fl. Framförallt vad det gäller torrvaror, frysvaror, konserver, hygienvaror, toalett- och hushållspapper.

    Generell prisskillnad mellan de vanligaste sorterna av brödtyperna nedan, i de flesta matvarubutiker  
    bröd - oskivad limpa
    bröd - skivad limpa
    bröd - kakor, frallor, kusar, exempelvis Fazers frökusar och liknande

  • Svar på tråden Tips för kostnadsberäkningar
  • Anonym (K)

    Det är väl bara att gå till affärerna och skriva upp priserna och räkna ut sen? Vissa matbutiker har ju till och med så man kan handla mat på nätet, komla priserna där om du inte orkar åka iväg.

  • AniieeHär

    Jag pysslar med dett ahelva dagarna =P Det finns bara 2 sätt att göra det på - antingen kollar man de olika handlarnas onlinepriser (vilket jag gör), eller så får man snöra på sig skorna.

    På nätet kan man tänka sig lite enkelt att priserna är ca 10% dyrare än i butiken i snitt, fast en del grejer är faktiskt billigare på nätet.

    Om du vill räkna ut portionspriser för diverse recept så vet jag ett skitbra program för det också.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tom Araya

    ...och ingen förstod vad jag var ute efter.

    Generell prisskillnad mellan små lokala och större butiker.

    Generell prisskillnad mellan de olika varianterna av samma varukategori, i detta fallet bröd. Alltså, om man går till de vanligaste butikerna i exempelvis en stad eller kommun och köper de vanligaste sorterna av oskivad brödlimpa, skivad brödlimpa och brödkakor, vad blir prisskillnaden per bit eller kilo, genomsnittligt sett?

  • Jamesdio

    Svaret är ju fortfarande att du får gå till de butiker du vill jämföra och skriva upp priserna och gå hem och räkna. Ingen av oss tänker göra det åt dig.

    Sedan kan du ju fundera på skillnaden om man gör detta i Malmö, Stockholm och någon mindre kommun i Norrland.

  • Tom Araya
    Jamesdio skrev 2019-10-07 09:55:40 följande:

    Svaret är ju fortfarande att du får gå till de butiker du vill jämföra och skriva upp priserna och gå hem och räkna. Ingen av oss tänker göra det åt dig.

    Sedan kan du ju fundera på skillnaden om man gör detta i Malmö, Stockholm och någon mindre kommun i Norrland.


    Eftersom jag gillar att spara egen tid för arbete som redan är gjort så efterfrågar jag tips om var man kan hitta sådan info.
    Självklart räknar jag med att sådan kanske inte finns för att ingen gjort detta...
  • AniieeHär
    Tom Araya skrev 2019-10-07 09:38:26 följande:

    ...och ingen förstod vad jag var ute efter.

    Generell prisskillnad mellan små lokala och större butiker.

    Generell prisskillnad mellan de olika varianterna av samma varukategori, i detta fallet bröd. Alltså, om man går till de vanligaste butikerna i exempelvis en stad eller kommun och köper de vanligaste sorterna av oskivad brödlimpa, skivad brödlimpa och brödkakor, vad blir prisskillnaden per bit eller kilo, genomsnittligt sett?


    Jodå jag förstod ungefär vad du var ute efter, och svaret är detsamma - du får snöra på dig skorna. Någon databas för sånt finns inte, så klart.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (LOL)
    Tom Araya skrev 2019-10-07 09:38:26 följande:

    ...och ingen förstod vad jag var ute efter.

    Generell prisskillnad mellan små lokala och större butiker.

    Generell prisskillnad mellan de olika varianterna av samma varukategori, i detta fallet bröd. Alltså, om man går till de vanligaste butikerna i exempelvis en stad eller kommun och köper de vanligaste sorterna av oskivad brödlimpa, skivad brödlimpa och brödkakor, vad blir prisskillnaden per bit eller kilo, genomsnittligt sett?


    Klart att folk fattar vad du vill. Men du gillar ju inte svaren, därför måste de ju vara fel på de som svarar.

    Som sagt, gör jobbet själv. Om det nu är så viktigt.
Svar på tråden Tips för kostnadsberäkningar