• yasso

    Envis flicka

    Har en liten fråga kom gärna med tips

    Min lilla dotter är snart 5 år kämpar med henne verkligen hon e väldigt envis och oftast hittar på saker som gör mig galen. Hon vill i princip få allt vad det än är. Provat olika saker med att Lär henne att man får inte alltid de men önskar sig och alla dagar ska ej behöva Var roliga som hon vill o att man kan ha tråkigt. Vad kan man göra tips?

  • Svar på tråden Envis flicka
  • legomum

    Istället för att bli galen så se hennes kreativa sida och uppmuntra den i rätt riktning.

    Hon kommer hitta på saker vare sig du vill det eller inte. Så se vad det är och uppmuntra henne till att lära sig vad det nu än är.

  • Anonym (Sara)

    Personligen så har jag försökt "jobba" med 3 delar i mitt föräldraskap: förklara varför, tydlighet och att vara öppen och inlyssnande.

    Så säg tex att barnet inte vill gå till förskolan på mornarna (rent hypotetiskt). Då skulle jag 1

    1. färklara varför barnet måste går dit

    2 fråga/ eller på annat sätt lista ut vad det är som är jobbigt för barnet. Tex om baenet tycker att det blir stressigt på norgnarna gå upp tidigare.

    3. Vara väldigt tydlig med vad som gäller och förbereda i god tid.

    Tillämpbart i de flesta situationer. Men det "hjälper" inte alltid om en högsta mål är att barnet ska göra som man säger.

  • yasso
    legomum skrev 2019-10-01 21:26:29 följande:

    Istället för att bli galen så se hennes kreativa sida och uppmuntra den i rätt riktning.

    Hon kommer hitta på saker vare sig du vill det eller inte. Så se vad det är och uppmuntra henne till att lära sig vad det nu än är.


    Hitta på saker menar jag. Med att hon ljuger eller oftast de jobbiga jag skiljer ju inte mellan henne o hennes bror men då båda två ifall jag säger en sak till ena blir den andra sur osv
Svar på tråden Envis flicka