• Eliiineliiin

    Halsbränna spädbarn?

    Vi fick råd av BVC att testa mjölkfritt till vår lilla 3-veckors bebis. Pga mycket gaser, magont, inte kunna sova, ont i sömnen. Misstänkt kolik. Men, hon fick världens halsbränna. Fruktansvärt att se sin lilla lida så när alla sura uppstötningar kommer, hon lyckas dock sova igenom det ibland, eller somna om själv, men hon låter så ledsen i sömnen.

    Nu inser vi dock att detta har vi sett tidigare men inte lika tydligt, så hon har ju haft halsbränna sen dag ett.

    Hur vanligt är det att det växer bort? Och ungefär när?

    (Vi slutade givetvis med nya ersättningen. Har pratat med BVC. Men ska dit på tisdag, hon tyckte att vi skulle avvakta)

    Det gör så ont att se henne. Vi inser nu att vridandet och korvandet vid matning kanske har varit halsbränna och inte magont. Det kanske är just det som leder till hetsätningen som ger magont?

  • Svar på tråden Halsbränna spädbarn?
  • Anonym (M)

    Gå till barnmottagning så hon kan få behandling.

  • Johanna1986

    Rekommenderar dig att läsa på om reflux också. Å se ifall där e mer som kanske fler saker som stämmer in på detta :) hoppas ni snabbt kommer till bättring:)

  • Anonym (Lisa)

    Det kan ta flera år innan det går över och på vissa människor blir magmunnen aldrig helt tät utan de lider mer eller mindre av halsbränna hela livet. Med det sagt, ni ska naturligtvis söka på barnmedicin så att barnet får utredning och medicinering snarast. Det kan bli frätskador på strupen. bvc är inte rätt ställe för detta. Jag har hittills inte hört om någon vars bvc-sköterska varit särskilt kunnig om reflux/tyst reflux.

  • Eliiineliiin

    Tack för svaren! Givetvis ska vi ta tag i detta, trodde att BVC var dit man vände sig. Detta började lite igår utan att vi riktigt förstod men idag var det tydligt och då inser vi att hon har haft symptomen hela tiden, dock mycket mycket lindrigare än nu. Så förmodligen (förhoppningsvis) blir det bättre igen nu när vi kastar nya maten.

    Vi har pratat med många om hennes "problem" och beteende. Olika personer på BB, amningsmottagningen och BVC. Men ingen har nämnt halsbränna och som förstagångsförälder visste jag inte ens att dom kunde ha det.

    Har läst idag att det är vänligt eftersom magmunnen kan vara outvecklad. Misstänker att det är svaret man får av BVC, precis som vårdcentralen, att man alltid ska avvakta med allt. Därför frågade jag, om det var vanligt att det kanske blir bättre vid tex tre månader eller liknande

  • Johanna1986
    Anonym (Lisa) skrev 2019-10-03 22:06:19 följande:

    Det kan ta flera år innan det går över och på vissa människor blir magmunnen aldrig helt tät utan de lider mer eller mindre av halsbränna hela livet. Med det sagt, ni ska naturligtvis söka på barnmedicin så att barnet får utredning och medicinering snarast. Det kan bli frätskador på strupen. bvc är inte rätt ställe för detta. Jag har hittills inte hört om någon vars bvc-sköterska varit särskilt kunnig om reflux/tyst reflux.


    Menade givetvis att Bvc ska remittera dem vidare.
  • WomanS

    Nu ser jag att du startade tråden 2019. Jag undrar om du kan dela med dig av din dotters historia? Försvann din dotters halsbränna? Isåfall vid vilken ålder? Fick ni någon medicin utskrivet? Vi är i precis samma situation just nu med sonen född 2022 juli. Vi förstod inte att det var halsbränna han hade första veckorna men nu har vi tydligt förstått att han har halsbränna och uppstötningar som besvärar honom. Vi fick träffa en läkare som skrev ut Esomeprazol som vi har använt i en månad nu men den hjälper ingenting. Uppstötningarna blir bara värre och värre för varje dag som gårGråterså jag vill bara höra om det försvann för er dotter och isåfall vid vilken ålder?

Svar på tråden Halsbränna spädbarn?