• fragor

    Intervjuare avslöjade till nuvarande arbetsgivare att jag sökte jobb

    Hej, 

    Jag var på intervju på ett företag och ett par dagar efter det berättade intervjuaren till min nuvarande arbetsgivare att jag sökt jobb hos dem. Vem gör så?Det har satt mig i en väldigt jobbig situation.

    Med tanke på GDPR undrar jag om detta kan vara lagligt? 

  • Svar på tråden Intervjuare avslöjade till nuvarande arbetsgivare att jag sökte jobb
  • Anonym (Kaly)

    Nej, de har inte brutit mot någon lag. Detta är en risk man får räkna med när man söker nytt jobb.

  • Alekri

    Var det så att intervjuaren ville ha referens? Dåligt att han inte bad dig om det isåfall och gör det "bakom ryggen".

  • Anonym (12345)

    Vem pratade intervjuaren med och hur fick denne tag på din chefs kontaktuppgifter.

    Vad säger intervjuaren när du tar upp händelsen med denne?

  • Anonym (deo)

    Det har hänt mig också, sökte jobb på ett företag jag varit inhyrd hos via bemanningsföretag. Planen var att jag skulle ringa och berätta detta för bemanningsföretaget efter att jag varit på intervju hos det företag jag sökte hos. Hann inte ens hem innan telefonen ringde, och de sa något i stil med "Jaha vi fick precis höra att du sökt jobb hos ****".

    Det kändes lite pinsamt, men de var inte arga eller så, det var ganska vanligt att bemanningsanställda sökte på andra ställen, men det hade ändå varit bättre om jag fått berätta själva först.

Svar på tråden Intervjuare avslöjade till nuvarande arbetsgivare att jag sökte jobb