• Anonym (Anonym)

    Kompis som har barn där dagiset dragit in soc

    Hej

    Har en vän jag känt väldigt väldigt länge som jag är lite orolig och undrande över.

    Hon berättade idag att hennes son hade sagt något som hade hänt på dagis. Vad berättar hon inte. Men tydligen skulle soc dras in i det.

    Vad kan det bero på?

    Dras soc in direkt då, om något hänt på dagis? Hon sa att det kanske är något barn eller någon vuxen? Att hon inte visste. Men jag tycker det verkar lustigt.

    Om tex en förskollärare varut dum dras väl polisen in och den får inte jobba kvar där? Eller har jag missuppfattat det? Om ett barn varit dumt, drar man in soc då? Hade de inte mer haft samtal med föräldrar osv först?

    Kan inte alla reglerna om sånt här men jag blir orolig. Hon sa inte mer än så och jag kräver inte att hon ska det heller. Vill bara fråga er om hur reglerna är. Någon som har koll?

  • Svar på tråden Kompis som har barn där dagiset dragit in soc
  • Anonym (Anonym)

    Så det är inte hennes fall jag rotar i för der har jah inte med att göra, utan jag undrar mest hur reglerna är nu.

  • Anonym (Pedagog)

    Soc dras in om barnet berättat något som gör att personalen misstänker att barnet farit / far illa. Tex .... tar på mitt underliv. ....... brukar slå mig etc.

    Finns bara där för din vän och stötta henne.

  • Anonym (Pedagog)

    Soc dras in om barnet berättat något som gör att personalen misstänker att barnet farit / far illa. Tex .... tar på mitt underliv. ....... brukar slå mig etc.

    Finns bara där för din vän och stötta henne.

  • SilverEmma

    När min äldsta var 3 kläckte hon ur sig "Mamma slog mig" på förskolan strax efter jag lämnat efter några dagar hemma pga sjukdom. Personalen agerade precis som de skulle och drog in soc. De hade möte med mitt barn och två pedagoger och sedan med mig och specialpedagogen. Efter alla samtal var de övertygade om att jag faktiskt inte slog mitt barn och allt lades ner. Det ledde sen till jättebra samtal i barngrupperna om vad det betyder när någon slår, när det är en olycka och när det är med flit, vad som är ok och inte. 

    Händelsen som ledde fram till att ungen sa som hon gjorde var att hon inte ville byta blöja, jag tog henne i handen och ledde henne mot toaletten och hon slänger sig på golvet och jag hinner inte släppa hennes hand som jag håller i ett fast grepp. Hennes arm vreds till lite och det gjorde ont. Hon hade en period där hon kunde springa in i någon och säga "Du slog mig!" eller samma sak om hon hoppade i soffan och landade på mitt knä. Vi skojade hemma om att det bara är en tidsfråga innan hon kläcker ur sig det vid fel tillfälle. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-10-05 20:58:21 följande:

    Soc dras in om barnet berättat något som gör att personalen misstänker att barnet farit / far illa. Tex .... tar på mitt underliv. ....... brukar slå mig etc.

    Finns bara där för din vän och stötta henne.


    Aha jo anade det var så.
  • Anonym (Anonym)
    SilverEmma skrev 2019-10-06 09:39:59 följande:

    När min äldsta var 3 kläckte hon ur sig "Mamma slog mig" på förskolan strax efter jag lämnat efter några dagar hemma pga sjukdom. Personalen agerade precis som de skulle och drog in soc. De hade möte med mitt barn och två pedagoger och sedan med mig och specialpedagogen. Efter alla samtal var de övertygade om att jag faktiskt inte slog mitt barn och allt lades ner. Det ledde sen till jättebra samtal i barngrupperna om vad det betyder när någon slår, när det är en olycka och när det är med flit, vad som är ok och inte. 

    Händelsen som ledde fram till att ungen sa som hon gjorde var att hon inte ville byta blöja, jag tog henne i handen och ledde henne mot toaletten och hon slänger sig på golvet och jag hinner inte släppa hennes hand som jag håller i ett fast grepp. Hennes arm vreds till lite och det gjorde ont. Hon hade en period där hon kunde springa in i någon och säga "Du slog mig!" eller samma sak om hon hoppade i soffan och landade på mitt knä. Vi skojade hemma om att det bara är en tidsfråga innan hon kläcker ur sig det vid fel tillfälle. 


    Okej , ja det kan nog bli så ibland då. Ändå bra tycker jag att soc reagerar om det skulle bara något någon gång, nu menar jag inte just min kompis eller för dig. Men om någon annan verkligen vsrit dum mot sitt barn. Hennes son är över 4 år och kan knappt prata än iofs, så jag vet inte hur de ska göra riktigt. Men det ordnar sig nog får man hoppas. Undrade mest hur reglerna är i denna tråden.
  • Utvandraren
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-06 10:36:15 följande:
    Okej , ja det kan nog bli så ibland då. Ändå bra tycker jag att soc reagerar om det skulle bara något någon gång, nu menar jag inte just min kompis eller för dig. Men om någon annan verkligen vsrit dum mot sitt barn. Hennes son är över 4 år och kan knappt prata än iofs, så jag vet inte hur de ska göra riktigt. Men det ordnar sig nog får man hoppas. Undrade mest hur reglerna är i denna tråden.
    Av det du skriver så är min gissning att din vän varit ovillig att utreda sitt barns problem, språkstörning, eventuell npf.
Svar på tråden Kompis som har barn där dagiset dragit in soc