• Svedenborg

    Varför så mycket smink & lösögonfransar?

    Varför har dagens tjejer och kvinnor så mycket smink på sig och en mängd olika lösdelar...tex lösögonfransar, löshår, lösnaglar, lösbröst, lösrumpor?

    Ser man inte att man gör sig billigare och fulare med all denna smink och lösdelar? 

    Om det står två kvinnor bredvid varandra och den ena ser bättre ut än den andra, men den som ser bättre ut har ansiktet nersmetat med smink + en massa lösdelar, då blir den naturliga tjejen genast upplyft i min trångsynta manliga hjärna och anses finare.

  • Svar på tråden Varför så mycket smink & lösögonfransar?
  • momJ
    Svedenborg skrev 2019-10-06 19:04:50 följande:

    Varför har dagens tjejer och kvinnor så mycket smink på sig och en mängd olika lösdelar...tex lösögonfransar, löshår, lösnaglar, lösbröst, lösrumpor?

    Ser man inte att man gör sig billigare och fulare med all denna smink och lösdelar? 

    Om det står två kvinnor bredvid varandra och den ena ser bättre ut än den andra, men den som ser bättre ut har ansiktet nersmetat med smink + en massa lösdelar, då blir den naturliga tjejen genast upplyft i min trångsynta manliga hjärna och anses finare.


    För att det är en hobby, inte för att locka någon. Mer för att man själv tycker om att skapa med smink t.ex. eller själv tycker att man är fin? Precis som att vissa gillar att skapa med färg på ett papper... 

  • AniieeHär

    Män inbilliar sig att kvinnor sminkar sig för deras skull. Sanningen är att kvinnor sminkar sig för sin egna och/eller andra kvinnors skull.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Johanna1986

    Om man tittat tillbaka i tiden. 10-15 år så har du svaret där. Dagens kvinnor har vuxit upp med en bild på hur kvinnor ska se ut som har varit väldigt hård. Man ska vara smal, stora börsen, stora läppar mycket tjockt hår. Prinar man in de i huvudet på tjejer i 10-15 års åldern (ibland yngre) så blir de få hörn mär de växer upp å blir vuxna kvinnor.

    Jag anser att jag e väldigt naturlig. Ändå har jag gjort en del förändringar med mitt utseende de dock inget man kan se om man inte vet om de (å näää de e inte som jag tror. Utan folk blir uppriktigt förvånade när de får veta vad jag gjort) för man de snyggt och inte överdiver arr jag inget hinder i alla försöka förbättra sitt utseende. Huvudsaken e ju trots allt att man mår bra i sog själv. Inte hur andra uppfattar en.

  • Sofiesolstråle

    Det är mest omogna och osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket.

    Jag sminkade mig också mycket och använde lösfransar när jag var yngre och osäker, nu när jag är säker i mig själv och mognare använder jag bara ytterst lite mascara till jobbet.

  • Sofiesolstråle
    AniieeHär skrev 2019-10-06 19:10:55 följande:

    Män inbilliar sig att kvinnor sminkar sig för deras skull. Sanningen är att kvinnor sminkar sig för sin egna och/eller andra kvinnors skull.


    Stämmer inte riktigt. Förr sminkade jag mig bara för männens skull, nu gör jag det för min egen skull.

    Många kvinnor sminkar sig för att se bra ut inför män.
  • Pumakvinna
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 19:13:59 följande:

    Det är mest omogna och osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket.

    Jag sminkade mig också mycket och använde lösfransar när jag var yngre och osäker, nu när jag är säker i mig själv och mognare använder jag bara ytterst lite mascara till jobbet.


    Tror det handlar om intresse snarare än osäkerhet. Människor blir å andra sidan väldigt tråkiga och lite väl bekväma när de blir äldre och hade  många gånger vunnit på lite glamour! Har träffat många naturliga kvinnor i mina dagar som inte varit självsäkra nog att  våga vara sexiga och attraktiva. De har känt sig vulgära i fina feminina kläder och smink och inte tyckt att de förtjänat att bli åtrådda. Så det kan nog gå åt båda hållen. Människan är en underlig och komplicerad varelse och sällan uppenbar i sina motiv.
  • momJ
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 19:16:28 följande:
    Stämmer inte riktigt. Förr sminkade jag mig bara för männens skull, nu gör jag det för min egen skull.

    Många kvinnor sminkar sig för att se bra ut inför män.
    Precis som att ditt påstående om att "Det är mest omogna och osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket" skulle vara ett  påstående med hög sanningsgrad? 
  • Sofiesolstråle
    momJ skrev 2019-10-06 19:20:59 följande:

    Precis som att ditt påstående om att "Det är mest omogna och osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket" skulle vara ett  påstående med hög sanningsgrad? 


    Ja det är det.
  • Svedenborg
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 19:13:59 följande:

    Det är mest omogna och osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket.

    Jag sminkade mig också mycket och använde lösfransar när jag var yngre och osäker, nu när jag är säker i mig själv och mognare använder jag bara ytterst lite mascara till jobbet.


    Tack för ditt svar! Kände att jag blev nyfiken och ville fråga en sak.

    Hur menar du med att det är omogna & osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket? Många unga tjejer sminkar sig med flera lager ju, men finns ju gott om medelålders kvinnor också? 
  • Sofiesolstråle
    Svedenborg skrev 2019-10-06 19:22:27 följande:

    Tack för ditt svar! Kände att jag blev nyfiken och ville fråga en sak.

    Hur menar du med att det är omogna & osäkra kvinnor som sminkar sig så mycket? Många unga tjejer sminkar sig med flera lager ju, men finns ju gott om medelålders kvinnor också? 


    De sminkar sig för att de känner sig nakna och fula utan smink, de lägger på som en mask. Bara för att kvinnor är i medelåldern behöver inte det betyda att de är självsäkra och känner sig bekväma utan smink men de flesta mognar ändå och börjar med åldern acceptera sitt utseende mer.
Svar på tråden Varför så mycket smink & lösögonfransar?