• Nursie

    Min man har förändrats efter vi fått barn

    Hej! Efter flera gångers grubblande så tänkte jag att jag skriver ned det ist. Vill höra om jag inbillar mig och överanalyserar eller om det stämmer.

    Jag och min man varit tsm ungefär 4 år. Gifta sedan i somras, snart 3 mån och har en underbar bebis på snart 3 mån.

    Var en intensiv sommar.. VECKA.. Tog körkort, hade bröllop och sattes igång akut på samma vecka. Men vi hanterade allt jätte bra.

    Jag och min man har i botten haft mkt upp och ner i vårt förhållande. Mycket pga mig och att jag varit instabil men han har inte heller varit en ängel.. Men iaf jag hade mycket hormoner och blev åter igen mycket instabil i början efter vi fått barn. Vid 2 tillfällen som jag minns så har jag fått utbrott och kallat han dumma saker och sagt att jag ångrar att jag skaffade barn med han. Men sömnbristen var total och vi hade ett kolikbarn. Han hjälpte inte till vid nätter i början.

    Har självklart bett jätte mycket omursäkt. Men jag känner verkligen att hans blick och sätt att vara mot mig har förändrats. Ibland känns det som att jag är ett störmoment. Innan kunde han ge mig jätte mkt kärlek. Visst kom dagar han var passiv, kort och trött.. Men nu känns de som jag inte existerar känslomässigt för honom. Sexet har dock inte förändrats och han är världens bästa pappa åt vårt barn. Men det är hans tomma blick. När vi en gång kom i stort tjaffs om allt så sa han att hans känslor inte hade försvunnit men mina utbrott tidigare hade påverkat hans sätt att vara kärleksfull. För mig är det desså två dumma utbrott inget jämfört vad vi varit med om tidigare i förhållandet (mkt grövre) och han hade inga problem med att visa mig kärlek då. Jag förklarat att skylla på hormoner är ingen ursäkt men att jag verkligen inte var mig själv. Pluss att han provocerade mig vilket han nu förstår. Vi bestämt att kommunicera bättre, med mer respekt och tänkte på hur vi beter oss mot varandra. Men jag känner ändå en tom blick. Han ser inte på mig och dottern med kärlek som jag gör när jag ser dem två ihop. Han har dock den fina blicken mot vår dotter men inte oss ihop. Jag vet inte vad det ska betyda..... Men börjar bli rädd att han tappat känslor?

  • Svar på tråden Min man har förändrats efter vi fått barn
  • Jaysun

    Tror det bästa i detta läget är kommunikation och respekt mot varandra, och det låter det som att ni är medvetna om och jobbar på. Ni är nyblivna föräldrar vilket förmodligen gör att din mans reaktion inte kan jämföras med hur det var tidigare. Nu finns ett barn som är det viktigaste i era liv, och din man kanske känner besvikelse över att trots det behöva stå ut med onödiga känslomässiga utbrott? Ge det tid och kommunicera och respektera varandra.

  • MammaTillDansband
    Du skriver att han förändrats, men det är mycket troligt att han tycker detsamma om dig.
    För att det ska gå att få ordning på detta behöver du ta fullt ansvar för ditt agerande. Du kan ju inte påverka vad din man gör, endast vad du själv gör (och säger). 
    Du kan inte först be om ursäkt, men sedan skylla ifrån dig, då är det inte en riktig ursäkt. Jag tror det är det din man reagerar på. Din ursäkt måste vara förbehållslös. "Jag är hemskt ledsen att jag sa alla de där sakerna och sårade dig". Punkt. Inte med ett tillägg om att "det var faktiskt du som provocerade mig och jag är dessutom väldigt hormonell just nu".

    Det är en stor omställning att få barn, och då får ens relation bekänna färg. En bra relation blir bättre, att få dela en underbar liten bebis med sin älskade. En dålig relation, ja, då blir det annorlunda... 
  • Ignoramus

    Tja, om jag talar för mig själv så har min sambo sagt ett par riktigt sårande saker när vi bråkat som fortfarande ligger kvar. Även om jag förlåtit honom har jag ju liksom inte glömt, och en del av min kärlek till honom har mycket riktigt dött pga dessa ord. Jag tycker med andra ord att man ska passa sig riktigt noga för vad man säger när man är arg/ledsen/trött/frustrerad/etc.

    För det är en stor skillnad på ?du är dum i huvudet!!? (rimligare reaktion när man är något av ovanstående), och ?jag ångrar att jag skaffade barn med dig?. Den sistnämnda är att gå över en gräns om man verkligen inte tänker göra slut och gå in i en vårdnadstvist.

  • mammatill6

    Förstår honom om du kläckt ur dig sånt. Har 6 barn, många tuffa år och varit sjukt slutkörd. Men sånt säger man inte. Även om man säger förlåt finns orden kvar.

  • 2barnsmorsan

    Ni behöver nog prata med varandra och visa varandra att ni är i ert förhållande tillsammans, att ni stöttar och älskar varandra. Det låter som att ni båda är helt slutkörda och chockade av era nya roller som föräldrar. Det är tufft i början och svårt att hitta tid att ta hand om varandra. Er bebis är bara 3 månader så fyllt förståligt att allt är nytt och på ända fortfarande. Försök att inte såra varandra och säga saker som inte går att få osagda.

Svar på tråden Min man har förändrats efter vi fått barn