• MariaCin

    Akneproblem bli gravid

    Hej,

    Jag och min sambo har mer eller mindre bestämt att vi vill försöka bli gravida (vi är båda en bit över 30 så känns som att det är lite nu eller aldrig). Jag har dock stor ångest inför att sluta med mina P-piller (Diane) som jag ätit i ca 13 år pga ganska svår akneproblematik.

    När jag ätit Diane + smort mig med Epiduo (receptbelagd kräm mot akne) har min hy varit näst intill perfekt. Den har tom varit så bra att jag två gånger provat att sluta med Diane/Epiduo - båda gånger har dock aknen kommit tillbaka rätt aggressivt (stora bölder) inom ganska exakt två månader.

    Jag undrar nu om någon av er där ute har samma problematik & om ni har några tips på alternativ behandling som fungerar när man vill bli gravid/är gravid? Har försökt läsa på men verkar som att alla aknemediciner är strängt förbjudna vid graviditet.

    Jag mår dåligt över detta då jag såklart vill ha barn med min sambo, men samtidigt vet jag hur jobbigt det är att handskas med svår akne. Den psykiska biten är värst, men rent fysiskt är det också smärtsamt med stora bölder i hela ansiktet som värker & kliar, ständigt flottig hud osv.

    Tacksam för alla tips, råd & historier från er i liknande sits.

  • Svar på tråden Akneproblem bli gravid
  • Barbro45

    Jag hade själv stora akneproblem under många år. Under mina graviditeter var jag i stort sett besvärsfri, tror att det var alla hormoner som hjälpte till där. Förhoppningsvis blir det så också för dig, å andra sidan finns det kvinnor som får akneutbrott under graviditeten. Kanske finns det andra preparat att ta till som du kan ta under graviditeten som åtminstone lindrar något.

    Jag vet hur jobbigt det är med dessa utbrott för att inte tala om att det gör så ont också.

  • Vicktoria88

    Hej!

    Jag har också haft problem med akne sen jag var 16-17 år, fick då Yasmin som också gjorde min hy helt fri från akne. Jag är också över 30 nu och har försökt sluta med dem ett par gånger men stod inte ut! Jag har dock Pcos så aknen är tyvärr en biverkning av det. Nu försöker jag och sambon också skaffa barn så slutade med ppiller i november och aknen kom ju som ett brev på posten.. För två månader sen fick jag äntligen komma till en fertilitetsklinik och där fick jag veta att pcos:en beror egentligen på att man är insulinresistent, så har fått börja äta en diabetesmedecin som heter Metformin. Tydligen så ska aknen bli bättre när man väl får ordning på insulinet då kroppen kan ta hand om hormonerna som orsakar aknen. Än så länge har jag inte märkt någon skillnad men läkaren trodde att det skulle ta iallafall 3 månaders behandling. Vet inte om det är Pcos som spökar i ditt fall men kanske värt att kolla upp :) Kram och kämpa på!!

Svar på tråden Akneproblem bli gravid