• Sirest01

    Infertilitetsutredning + jobb

    Vi ska påbörja infertilitetsutredning och har några frågor som jag inte lyckas Google fram.

    Hur mycket påverkar det jobbet? Alltså är det många läkarbesök? Förstår att det beror på vilken hjälp man behöver, men överlag. Vet era chefer/kollegor om det? Har man några "rättigheter" när det gäller sådan här utredning? (säkert olika beroende på jobb) För min del kan det nog bli en del besök på bestämda tidpunkter, vilken kommer påverka jobbet mycket.

  • Svar på tråden Infertilitetsutredning + jobb
  • Anonym (olika)

    när vi gick genom utredning så är det som vilket läkarbesök/tandläkarbesök som helst, man får söka flex, komp eller semester utifrån hur verksamheten ser ut. man har inte några speciella rättigheter iallafall inom mitt jobb.

  • Sirest01
    Anonym (olika) skrev 2019-10-11 20:28:09 följande:

    när vi gick genom utredning så är det som vilket läkarbesök/tandläkarbesök som helst, man får söka flex, komp eller semester utifrån hur verksamheten ser ut. man har inte några speciella rättigheter iallafall inom mitt jobb.


    Tänkte nästan det, tack för svar
  • Anonym (chef)

    Jag har jobbat i snart 30 år mest med kvinnor.
    Uppskattar att få veta medarbetarnas planer när de har svårigheter att tex få barn.
    Nej du har inga rättigheter direkt men på en bra arbetsplats underlättar man för varandra. 
    Att erbjuda sig att jobba någon helg eller klämdag eftersom du har flexat ut så mycket de senaste månaderna brukar få även den suraste kollegan att le.
    Men det viktigaste, du ska sätta din utredning och dig själv först, skit i jobbet.

  • Sirest01
    Anonym (chef) skrev 2019-10-12 22:47:51 följande:

    Jag har jobbat i snart 30 år mest med kvinnor.

    Uppskattar att få veta medarbetarnas planer när de har svårigheter att tex få barn.

    Nej du har inga rättigheter direkt men på en bra arbetsplats underlättar man för varandra. 

    Att erbjuda sig att jobba någon helg eller klämdag eftersom du har flexat ut så mycket de senaste månaderna brukar få även den suraste kollegan att le.

    Men det viktigaste, du ska sätta din utredning och dig själv först, skit i jobbet.


    Förstår att jag inte ha rnågra rättigheter, men tror absolut att mina kollegor kan tänka sig byta pass då och då. Jobbar inte på helger och svårt att jobba ihop så mycket flex. Så kommer väl få ta ledigt i semestertimmar eller tjänstledighet vid vissa tillfällen. Ja, vi har väntat länge på detta nu och vill så gärna att det ska gå vägen, utan stress och känna sig jobbig mot kollegor/chef.
  • Bunny on speed

    Infertilitet räknas ju som sjukdom, och vilket läkarbesök som helst.

    Min arbetsplats kände till när vi gick på utredning, men vid ivf hade jag bytt jobb och "mörkade" vad jag höll på med.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Infertilitetsutredning + jobb