• Mickej8606

    Min dotter vägrar sluta med blöjan

    Hej familjeliv. Som sagt jag har en dotter som snart är 5 år

    Och tvärvägrar sluta bajsa i blöja. Hon kissar på toaletten

    Mer än gärna men bajsa blir det inget av.

    Vi gjorde ett rejält försök för lite drygt ett år sedan men de gick ej. Nu har det gått så långt att hon verkar ha utvecklat en fobi till hela idén och håller sig hällre. Rekordet är närmare 1 v utan att det har hänt något. Dvs hon håller sig tills hon gör på sig i trosorna istället. Här om dagen hade hon blivit soppas förstoppad att jag fick ge henne en dos microlax och vi hade det mest plågsamma toalettbesök

    Hittills för att få ut en mer eller mindre päronstor korv. Nu känns det som att det bara blir värre och värre. Hur skall man göra för att få henne att åtminstone få henne att försöka igen. Vi har provat allt ifrån motivera tvinga och förklara för henne att konsekvenserna blir läkarbesök men inget fungerar.

  • Svar på tråden Min dotter vägrar sluta med blöjan
  • Studentpappa

    Vi körde med stjärnor på kylskåpet varje gång dottern gick och bajsade på toan istället för blöjan. Det funkade bra, behöver ju inte fungera för er men det kan ju vara värt att testa.


    Ride it like you stole it
  • Mickej8606

    Vi gjorde de fast det va hjärt - klistermärken. Det fungerade 1 gång men de va precis

    I början. Skall kanske pro va det igen :)

  • Vivala

    Ta blöjan, förklara än en gång att man ska bajsa på toaletten/pottan. Ge lactulose varje dag, håll stenkoll på henne. Krama henne och peppa henne igenom första bakandet, förklara att man ska bajsa, alla bajsar, det känns bra efter man har fått ut bajset.

    Sätt henne på toa regelbundet och sjung, läs böcker osv, ge en ordentlig chans att se om det kommer nått.

    Funkar inte det, gärna att hon är naken under till så ni ser att det händer, så kontakta bvc/läkare.

    Är det så att de gör ont när hon bajsar pga sprickor tex så finns krämer som bedövar lite.

  • Jag är bara jag

    Min systerson var torr vad gällde kisset jättelångt innan han kunde sluta bajsa i blöjan. Han var helt enkelt rädd för "ploppet". Kan tyckas komiskt, men det var så lagom kul när förstoppningen ledde till 2 besök på akuten. Till slut var syrran så less så hon satte sonen på toan, laddade med en massa godis och sagor och där satt dom tills han bajsade och faktiskt upptäckte att det inte var så farligt. Då fick hon inte ens spola för pappan skulle ju få se hur duktig han varit. Skrattande

  • Ellie

    Vår äldsta dotter var likadan. Hon fick panik utan blöja när det gällde bajset, och eftersom förstoppning gör allt värre så ville vi ta det lugnt, och inte bara tvinga henne. Under hela träningsperioden fick hon Laktulos.

    Först skulle hon vara inne på toaletten med blöja på (helst ville hon vara gömd bakom soffan).

    När det fungerade skulle hon träna på att böja benen/sitta på huk med blöja på (hon ville helst stå med raka ben).

    Sedan gällde att sitta på toastolen, fast med blöja på.

    När hon kunde sitta på toa med blöja och bajsa så klippte vi ett hål i blöjan. Först så litet att inget bajs kom igenom, men hon tillät hålet att finnas där. Sedan blev hålet allt större och till sist åkte bajset ner i toan. Vi fortsatte med stora hål tills det i stort sett inte var någon blöja kvar, bara "band" runt midjan och låren. Då, kunde hon äntligen inse att hon redan bajsat på toan sedan länge, och vi tog bort de sista resterna av blöjan.

    Hon var hela tiden med på vad vi gjorde, och fick godkänna varje steg. För att ploppet skulle vara mindre läskigt lade vi lite papper i botten av toan innan hon satte sig. Hon fick också sitta med ipad ifred för att ta god tid på sig.

  • legomum

    Mina grabbar ville aldrig sluta med blöja, för bekvämt med helt enkelt (inga fobier som i ert fall).

    Jag provade alla knep känns det som. Men tillslut så gav jag en chokladbit varje gång det hände något på toa.
    Mina grabbar älskar choklad så det blev ju smidigt. Men när det fungerade med kisseriet så slutade jag med chokladen och när det fungerade med nr2 så slutade jag ge choklad där med.
    Det handlar nu om en period på en vecka med flera chokladbitar om dagen.
    Det var det värt för min del.

    Se om det finns något som kan motivera din lilla tjej.

    Sedan kan du börja ge lactulos varje dag för att hålla magen igång. Annars blir det en riktigt ond cirkel med smärtor vid varje besök och så ska det ju inte vara.

    Titta på mat som stoppar och vilken som är lösande.

    En ganska viktig fråga men har ni gjort en utredning så det inte är något fysiskt?

  • Alexi

    Vi mutade! Sonen var typ 4 år då tror jag. Vi bestämde att han för varje toabesök fick en stjärna och när han hade fått tio stjärnor så fick han en leksak som han verkligen ville ha.

    Så fråga dottern om det är något hon väldigt gärna vill ha. Så säger ni att hon får den när hon gjort detta.

Svar på tråden Min dotter vägrar sluta med blöjan