• Anonym (Kling)

    Hon bestämmer saker över mitt huvud

    Jag arbetar som lärare på en skola. Tjänsten är på 50% och det har känts bra till skolstarten då min sambos ex blev rektor. De har ett barn tillsammans som brukar vara hos oss varannan helg och om det tidigare gått att lösa vid lov eller planeringsdagar.

    Nu har min sambo bytt arbete vilket innebär att han reser en del utomlands i tjänsten. I tisdags hade de pratat då bonus blev sjuk och behövde vara hemma. Min sambo är i Tyskland och kommer hem i morgon. Igår blev jag inkallad till rektorn som utan att fråga mig sa att hon löst vikarie för mig så att jag kunde vabba för deras barn. Jag sa att det inte riktigt var vad jag hade tänkt mig då jag redan haft frånvaro pga magsjuka och inte kunde vara hemma mer. Då sa hon att hon hade pratat med min sambo i tisdags och att de hade bestämt att det här var det bästa alternativet då han ändå kommer hem i morgon och det är vår helg. Jag sa rakt ut att de får lösa det mellan varandra och om han inte kan får hon ta det.

    - Jag är rektor och kan inte vara frånvarande hur som helst. Det är ingen som kan gå in istället för mig och nu har vi massor av rekryteringar på gång som jag måste prioritera. Du får ta det här.

    Det känns inte okej! Väldigt oprofessionellt av henne. När jag frågade min sambo varför de bestämde bakom min rygg sa han att hon hade frågat honom om det var okej och då hade han sagt att hon får fråga mig först eftersom det inte blev så bra förra gången.

    Så nu sitter jag här och vabbar deras barn med inkomstbortfall. Inte första gången det händer men absolut den sista. Söker nytt arbete så kan hon fortsätta att vara upptagen med rekryteringar.

  • Svar på tråden Hon bestämmer saker över mitt huvud
  • Jemp

    Inte okej! Håller med om oprofessionellt men du gör nog rätt i att söka nytt jobb.

    För övrigt borde hon ju kompensera dig för inkomstbortfallet. Annars får du väl ha det som argument vid löneförhandling :p

  • AnnaSthlm