• Anonym (Kling)

    Hon bestämmer saker över mitt huvud

    Jag arbetar som lärare på en skola. Tjänsten är på 50% och det har känts bra till skolstarten då min sambos ex blev rektor. De har ett barn tillsammans som brukar vara hos oss varannan helg och om det tidigare gått att lösa vid lov eller planeringsdagar.

    Nu har min sambo bytt arbete vilket innebär att han reser en del utomlands i tjänsten. I tisdags hade de pratat då bonus blev sjuk och behövde vara hemma. Min sambo är i Tyskland och kommer hem i morgon. Igår blev jag inkallad till rektorn som utan att fråga mig sa att hon löst vikarie för mig så att jag kunde vabba för deras barn. Jag sa att det inte riktigt var vad jag hade tänkt mig då jag redan haft frånvaro pga magsjuka och inte kunde vara hemma mer. Då sa hon att hon hade pratat med min sambo i tisdags och att de hade bestämt att det här var det bästa alternativet då han ändå kommer hem i morgon och det är vår helg. Jag sa rakt ut att de får lösa det mellan varandra och om han inte kan får hon ta det.

    - Jag är rektor och kan inte vara frånvarande hur som helst. Det är ingen som kan gå in istället för mig och nu har vi massor av rekryteringar på gång som jag måste prioritera. Du får ta det här.

    Det känns inte okej! Väldigt oprofessionellt av henne. När jag frågade min sambo varför de bestämde bakom min rygg sa han att hon hade frågat honom om det var okej och då hade han sagt att hon får fråga mig först eftersom det inte blev så bra förra gången.

    Så nu sitter jag här och vabbar deras barn med inkomstbortfall. Inte första gången det händer men absolut den sista. Söker nytt arbete så kan hon fortsätta att vara upptagen med rekryteringar.

  • Svar på tråden Hon bestämmer saker över mitt huvud
  • Jemp

    Inte okej! Håller med om oprofessionellt men du gör nog rätt i att söka nytt jobb.

    För övrigt borde hon ju kompensera dig för inkomstbortfallet. Annars får du väl ha det som argument vid löneförhandling :p

  • AnnaSthlm

    Om det är din sambos vecka är det hans ansvar att lösa vem som vabbar när han är bortrest. Du borde ha ringt honom och sagt: Barnet är sjukt och du är bortrest. Jag kan inte ta vab. Hur vill du lösa det? Ring mig när du har besked om vem jag ska lämna barnet till"

  • Anonym (Kling)
    AnnaSthlm skrev 2019-10-17 08:40:49 följande:

    Om det är din sambos vecka är det hans ansvar att lösa vem som vabbar när han är bortrest. Du borde ha ringt honom och sagt: Barnet är sjukt och du är bortrest. Jag kan inte ta vab. Hur vill du lösa det? Ring mig när du har besked om vem jag ska lämna barnet till"


    Det är fortfarande hennes vecka. Vi skiftar fre kl 18.
  • Zarch

    Nej fy sjutton vilken soppa, det här var ju bland det värsta jag hört. För det första så måste du byta jobb för din egen skull men sedan så måste jag säga att hennes beteende är totalt gränslöst och oprofessionellt.

    WTF - din gubbe o kärringen ligger och förökar sig och sedan ska du ta hand om det som är deras ansvar? Nej usch vad förbannad jag hade blivit, ta din karl i örat och fråga vad i helvete han håller på med och be hans gamla kärring att swisha pengar till dig för det du förlorar i lön för vabbandet.

  • Anonym (J)

    Bytt jobb + sambo om han inte skärper sig.

    Hans ex beteende är inte acceptabelt , och han låter henne hålla på.

  • AnnaSthlm
    Anonym (Kling) skrev 2019-10-17 09:02:43 följande:

    Det är fortfarande hennes vecka. Vi skiftar fre kl 18.


    OK, då är det fortfarande din sambos ansvar att sätta gränser. Han borde ha sagt till sitt barns mamma att han tyvärr är bortrest och att han hoppas på att hon kan lösa det.

    Du är givetvis i en jätteknepig sits som har mamman som arbetsgivare och jag tycker att du gör väldigt klokt när du söker dig därifrån.

    Har du själv känt dig mindre viktig än någon annan under din uppväxt? Var har du lärt dig att andras behov är viktigare än dina egna, och att du liksom måste maka på dig?
  • Anonym

    Detta är ett stort maktmissbruk av din chef. Kontakta facket.

Svar på tråden Hon bestämmer saker över mitt huvud