• Anonym (Ts)

    Vad bör åldersgränsen för IVF vara?

    Vad tycker ni åldersgränsen för IVF bör vara?

    Jag och min man är strax över 30 och nu när vi har försökt få barn i över ett år känns det stressande att veta att vi har mindre än 10 år på att kunna få hjälp med IVF ifall det behövs, så jag är glad att man kan få chanser senare utomlands om det skulle behövas...

    Men frågan är när för sent är för sent? Ska folk verkligen få välja det helt själva, när det ju handlar om barnets liv också? Jag har nog lite tyckt det innan, men när man läser att föräldrar som är 75 och 80 år får barn via ivf så känns det inte ok, vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Vad bör åldersgränsen för IVF vara?
  • Anonym (E)

    Tycker det är svårt att sätta en sådan gräns men kanske om man säger att barnet bör hinna bli vuxen innan föräldrarna går i pension (räknar 65 som pensionsålder)?I så fall blir gränsen 44-46 år beroende på hur man ska definiera ?vuxen?. Är det året när barnet blir 18 och myndig? Året när barnet blir 19 och tar studenten? Eller är det året när barnet blir 20 och inte längre är tonåring?

    Men ja, någonstans 44-46 år då kan jag tycka känns lite rimligt, om man nu ska behöva sätta en gräns alls.

  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (E) skrev 2019-10-18 13:40:32 följande:

    Tycker det är svårt att sätta en sådan gräns men kanske om man säger att barnet bör hinna bli vuxen innan föräldrarna går i pension (räknar 65 som pensionsålder)?I så fall blir gränsen 44-46 år beroende på hur man ska definiera ?vuxen?. Är det året när barnet blir 18 och myndig? Året när barnet blir 19 och tar studenten? Eller är det året när barnet blir 20 och inte längre är tonåring?

    Men ja, någonstans 44-46 år då kan jag tycka känns lite rimligt, om man nu ska behöva sätta en gräns alls.


    Det är klart det måste finnas en gräns.
    Eller tycker du att det är lämpligt med 70-80-åriga nyblivna föräldrar?
  • Anonym (E)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-10-18 15:19:27 följande:

    Det är klart det måste finnas en gräns.

    Eller tycker du att det är lämpligt med 70-80-åriga nyblivna föräldrar?


    Jag bryr mig inte. Vill folk skaffa barn när de är 70 så får de väl göra det. Inte mitt liv och inte mina problem. Män kan ju, och gör ju, till och med det naturligt. Tycker helt ärligt att folk tycker, tänker och lägger sig i andras liv allt för mycket. Tycker inte alls att det ?måste finnas en gräns?. Men som sagt, om man nu ska ha en gräns tycker jag som nämnt i mitt inlägg ovan att en gräns någonstans 44-46 är rätt rimligt. Det kan man ha någon sorts motivering för.
  • Anonym (50)

    IVF med egna ägg den gräns som finns idag, dvs max 43 om förutsättningarna ser bra ut. Vid ÄD/ED 49 som övriga Europa har i de flesta länder. Däremot tycker jag de här gränserna ska gälla privata kliniker. Landstingen har inte råd att hjälpa alla över 40 som vill ha barn. Där tycker jag istället att reglerna och antalet försök ska vara lika i alla landsting.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (50) skrev 2019-10-18 15:58:36 följande:

    IVF med egna ägg den gräns som finns idag, dvs max 43 om förutsättningarna ser bra ut. Vid ÄD/ED 49 som övriga Europa har i de flesta länder. Däremot tycker jag de här gränserna ska gälla privata kliniker. Landstingen har inte råd att hjälpa alla över 40 som vill ha barn. Där tycker jag istället att reglerna och antalet försök ska vara lika i alla landsting.


    Ang. vad som ska vara Landstingsfinansierat håller jag helt med dig! Sen är ju frågan om man fortfarande tycker så när man närmar sig 40... för egen del hoppas jag just nu väl fortfarande på att 8 år ska vara gott om tid för oss att få till ett barn. Det är mer för syskon som förhoppningsvis blir aktuellt som jag tänker att det i värsta fall kan bli tight, med då får man ju betala ev. IVF själv oavsett.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2019-10-18 15:28:46 följande:
    Jag bryr mig inte. Vill folk skaffa barn när de är 70 så får de väl göra det. Inte mitt liv och inte mina problem. Män kan ju, och gör ju, till och med det naturligt. Tycker helt ärligt att folk tycker, tänker och lägger sig i andras liv allt för mycket. Tycker inte alls att det ?måste finnas en gräns?. Men som sagt, om man nu ska ha en gräns tycker jag som nämnt i mitt inlägg ovan att en gräns någonstans 44-46 är rätt rimligt. Det kan man ha någon sorts motivering för.
    Jag tänker nog på IVF på lite samma sätt som åt adaptionshållet. Att kan man få barn naturligt så är det en sak (och då är vanligtvis i alla fall en av föräldrarna relativt ung och kommer sannolikt kunna ta hand om barnet under dess uppväxt), men att hjälpa till med IVF för att ett par som är 75 respektive 80 år känns inte etiskt, på samma sätt som man inte skulle placera ett nyfött adoptivbarn hos paret...
  • Anonym (50)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-18 16:28:49 följande:
    Ang. vad som ska vara Landstingsfinansierat håller jag helt med dig! Sen är ju frågan om man fortfarande tycker så när man närmar sig 40... för egen del hoppas jag just nu väl fortfarande på att 8 år ska vara gott om tid för oss att få till ett barn. Det är mer för syskon som förhoppningsvis blir aktuellt som jag tänker att det i värsta fall kan bli tight, med då får man ju betala ev. IVF själv oavsett.
    Det är försvinnande få som inte lyckas få barn med hjälp inom 8 år. Ni lyckas säkert.Glad Tyvärr tillhörde jag själv dom- därav att jag hann bli så gammal innan jag fick barn.

    Vad gäller 75-åringar som får hjälp är det extremt få och gäller endast Indien vad jag vet. Har aldrig läst om nån äldre än var det just 78 hon var hon nyss eller nåt år yngre? Det är naturligtvis rena vansinnet. Först och främst livsfarligt att vara gravid i den åldern och sen vara så gammal med en nyfödd och dessutom med nästan all säkerhet dö ifrån sina barn innan de hinner bli vuxna. Tror vi alla är överens om att gränsen ska gå långt, långt före.
  • Anonym (Åldersgräns)

    Åldersgränsen borde vara minst 25 år och max 39. Det är väl utanför den åldersgränsen de flesta landsting har? Och även privata.

  • Anonym (Åldersgräns)
    Anonym (Åldersgräns) skrev 2019-10-18 17:43:43 följande:

    Åldersgränsen borde vara minst 25 år och max 39. Det är väl utanför den åldersgränsen de flesta landsting har? Och även privata.


    Det är väl ungefär den gränsen de flesta landsting har* ska det stå.
  • Anonym (Åldersgräns)
    Anonym (Åldersgräns) skrev 2019-10-18 17:45:41 följande:

    Det är väl ungefär den gränsen de flesta landsting har* ska det stå.


    Åldersgränsen *
  • Anonym (50)
    Anonym (Åldersgräns) skrev 2019-10-18 17:43:43 följande:
    Åldersgränsen borde vara minst 25 år och max 39. Det är väl utanför den åldersgränsen de flesta landsting har? Och även privata.
    Nej, privat kan man göra IVF upp till 42-43 om värdena är bra. FET kan man göra upp till 45.
  • Anonym (Åldersgräns)
    Anonym (50) skrev 2019-10-18 17:49:10 följande:

    Nej, privat kan man göra IVF upp till 42-43 om värdena är bra. FET kan man göra upp till 45.


    Det är väl bara utomlands man får göra FET till 45?
  • Anonym (50)
    Anonym (Åldersgräns) skrev 2019-10-18 17:52:45 följande:
    Det är väl bara utomlands man får göra FET till 45?
    Nej, såvida de inte ändrat senaste året typ och det har jag inte läst/hört. Jag gjorde själv FET vid 44. ET däremot är som jag sa 42-43 som gäller.
  • Anonym (Åldersgräns)
    AmericanMommy skrev 2019-10-19 03:07:27 följande:

    Är åldersgränsen bara för kvinnan? Om det finns åldersgräns borde det gälla för båda könen.


    Kvinnor och män har biologiskt olika förutsättningar när det gäller hur länge de är fertila. Kvinnor får allt svårare att bli gravida ju äldre de blir med fler komplikationer som följd, exempelvis hög risk för missfall och missbildning. Medans mäns spermier är livsdugliga livet ut.

    Det är därför det är lite olika åldersgränser för kvinnor och män. Mäns åldersgräns är högre just pga av detta.
  • Anonym (Finnsenanledning)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-18 13:26:07 följande:

    Vad tycker ni åldersgränsen för IVF bör vara?

    Jag och min man är strax över 30 och nu när vi har försökt få barn i över ett år känns det stressande att veta att vi har mindre än 10 år på att kunna få hjälp med IVF ifall det behövs, så jag är glad att man kan få chanser senare utomlands om det skulle behövas...

    Men frågan är när för sent är för sent? Ska folk verkligen få välja det helt själva, när det ju handlar om barnets liv också? Jag har nog lite tyckt det innan, men när man läser att föräldrar som är 75 och 80 år får barn via ivf så känns det inte ok, vad tycker ni andra?


    Om jag går bara till mig själv som fick barn vid 30 och 34 och idag är 46, skilde mig och träffade ny partner vid 40, så tänkte jag direkt när barnfrågan kom på tal. Jag orkar inte! Goda anledningar: 

    1. Fysiskt. Kroppen utsätts för en enorm påfrestning vid graviditet, med förstorat hjärta, hormoner åt alla håll. Det jag lyckats återställa efter de första barnen, skulle aldrig återställas igen. Hudens spänst ...I say no more.

    2. Den psykiska påfrestningen. Man må vara mer erfaren som flerbarnsmamma och kan sålla problem. Men - du kommer inte undan sömnlösheten, dagisförkylningarna som kan pågå 2 år utan avbrott. Därtill fördela vem som är tröttast mellan parterna och ska ta alla plikter. 

    3. Klimakteriet. För den som lyckas få barn efter 40 väntar klimakteriet, det är jobbigt i sig med hormoner och allt (tro mig) och att då ha ett tungt ansvar som småbarnsförälder, det skulle jag aldrig orka med.

    4. Risk för egna sjukdomar hos sig själv eller partnern att hantera, samtidigt som man har barn att ta hand om.

    Jag har respekt för de som vill ha IVF efter 40 men jag anser att det i a f finns en rimlig anledning till att kroppen trappar ner möjligheterna till befruktning och att den är som bäst i 20-årsåldern. Ork och återhämtning helt enkelt. 
  • Anonym (Finnsenanledning)
    Anonym (Ålder) skrev 2019-10-19 09:42:08 följande:

    Mellan 30-48 tycker jag.


    38-42
Svar på tråden Vad bör åldersgränsen för IVF vara?