• Anonym (Ledsen)

    Skilsmässa med bebis

    Hej.

    Min man vill lämna mig. Vi har en dotter på 6 mån som sedan födseln i princip alltid är med mig, maken jobbar väldigt mkt. Jag har skött i princip alla nattningar o allt därefter. Ammar dock inte . Hur gör man bäst för dottern? Känns inte så bra att ha växelvis boende med sån liten (och går inte heller för mannen jobbar o kan ej ta dagar pga hur hans jobb är)

    Någon som gått igenom samma?

  • Svar på tråden Skilsmässa med bebis
  • BlodSvettochVärkar

    Separerade när dottern var drygt ett år gammal. Tills den dagen ni fått dom fastställd i tingsrätten (och dit vill ni absolut inte i onödan) så gäller det som ni gemensamt kommer fram till. Men det kanske du redan visste :)

    I mitt fall så bodde dottern hos mig på veckorna och hos sin mamma på helgerna. Det var ett enkelt beslut baserat på att mamman inte hade tid att avvara på veckorna och att vi då bodde i olika städer. När mamman någon gång hade lite tid över under vardagarna så fick hon träffa dottern "extra".


    Efter något år, när dottern var ca 3 år, flyttade mamman till samma stad som mig och dottern. Sedan dess har vi delat lika på umgänget/boendet. Vår lösning har då varit att köra hela veckor, med byte på söndagar (gemensam fika i hemmet) och att den andra föräldern hämtar på dagis under onsdagen och umgås någon timme för att sedan lämna tillbaka dottern till den föräldern vars vecka det är.


    Nu är dottern snart 6 år och därför har det börjat pratas på telefon och Facetime några gånger per vecka också. Det har rent generellt fungerat väldigt bra.


    Att vi sen är ovänner fortfarande, det är en helt annan historia. Hoppas ni hittar en lösning!

Svar på tråden Skilsmässa med bebis