• matf

    Åt två dagar gammal kyckling - gravid

    Igår fick jag reda på att jag hade fått i mig två dagar gammal kyckling i fredags. Hade det i en matlåda, och hade två likadana, så igår kollade jag datum på den som var kvar och såg att den gick ut 16e och när jag åt den så var det 18e. Kycklingen såg inte konstig ut och smakade väldigt gott så det var ingenting jag märkte när jag åt, jag har inte blivit dålig på något sätt efter jag ätit den. Men jag är ändå sjukt orolig nu eftersom jag är gravid i vecka 18 nu, och är så rädd att kycklingen ska ha innehållit bakterier som kan skada barnet och leda till ett missfall.. hur stor är risken att det gjort det när jag inte märker att jag blivit dålig och kycklingen inte smakade konstigt? Väldigt dumt att jag inte kollade bäst före datum innan jag åt men ibland har man så mycket annat i tankarna så man inte tänker på precis allt hela tiden.. drömt mardrömmar hela natten om att jag ska få missfall nu och det är en så jobbig oro..

  • Svar på tråden Åt två dagar gammal kyckling - gravid
  • Anonym (Lugnt)

    Det är säkert ingen fara.

    Ibland får man i sig fel saker som gravid utan att det påverkar barnet. Hade den vart dålig så hade du ju blivit magsjuk och spytt som en gris dessutom.

    När jag var gravid i v.7 under min första graviditet så blev jag matförgiftad av dålig kyckling. Spydde som en dåre och låg däckad i 1 dygn.

    Men allt gick bra.

  • Anonym (Mir)

    Bäst före betyder inte oärlig efter!

    Dessutom är kyckling mest känslig som rå.

    Släpp det, det är högst troligt ingen som helst fara.

  • Erkens mamma

    Risken är obefintlig för skador på barnet pga två dagar efter bäst före.

    Vad i kycklingen skulle kunna påverka fostret tänker du?

  • matf
    Anonym (Lugnt) skrev 2019-10-20 10:42:30 följande:

    Det är säkert ingen fara.

    Ibland får man i sig fel saker som gravid utan att det påverkar barnet. Hade den vart dålig så hade du ju blivit magsjuk och spytt som en gris dessutom.

    När jag var gravid i v.7 under min första graviditet så blev jag matförgiftad av dålig kyckling. Spydde som en dåre och låg däckad i 1 dygn.

    Men allt gick bra.


    Tack för en lugnande kommentar! Skönt att höra att det gått bra för någon annan, får försöka tänka på att jag ändå inte kan göra något åt de nu..
  • matf
    Anonym (Mir) skrev 2019-10-20 10:43:49 följande:

    Bäst före betyder inte oärlig efter!

    Dessutom är kyckling mest känslig som rå.

    Släpp det, det är högst troligt ingen som helst fara.


    Tack för en lugnande kommentar. Ska försöka släppa det! Mycket av min oro beror på hur BM har hetsat upp det och varit så noga med att ?det och det får man minsann inte äta för då kan man få missfall? osv. Har inga barn sedan tidigare så då blir man extra orolig.. Ska iallafall på rutinultraljud om 1 och en halv vecka så då får jag iallafall se så allt är bra.
  • Anonym (Sara)
    matf skrev 2019-10-20 10:39:00 följande:

    Igår fick jag reda på att jag hade fått i mig två dagar gammal kyckling i fredags. Hade det i en matlåda, och hade två likadana, så igår kollade jag datum på den som var kvar och såg att den gick ut 16e och när jag åt den så var det 18e. Kycklingen såg inte konstig ut och smakade väldigt gott så det var ingenting jag märkte när jag åt, jag har inte blivit dålig på något sätt efter jag ätit den. Men jag är ändå sjukt orolig nu eftersom jag är gravid i vecka 18 nu, och är så rädd att kycklingen ska ha innehållit bakterier som kan skada barnet och leda till ett missfall.. hur stor är risken att det gjort det när jag inte märker att jag blivit dålig och kycklingen inte smakade konstigt? Väldigt dumt att jag inte kollade bäst före datum innan jag åt men ibland har man så mycket annat i tankarna så man inte tänker på precis allt hela tiden.. drömt mardrömmar hela natten om att jag ska få missfall nu och det är en så jobbig oro..


    Var det bäst före eller sista förbrukningsdag?

    Jag förstår inte riktigt. Hade du lagat kycklingen själv eller var det en köpt matlåda? Om du tillagade ktcklingen själv, var det efter sista förbrukningsdag?

    Vad är det frä bakterier du funderar på? Mat efter sista förbrukningsdag kan man ju bli rejält magsjuk av, men det verkar du ju inte ha blivit. Amdra bakterier i kyckling handlar mer om tillagningen, att den varit helt genomstekt och att man är noga med skärbrädor knivar osv.
  • matf
    Erkens mamma skrev 2019-10-20 10:48:14 följande:

    Risken är obefintlig för skador på barnet pga två dagar efter bäst före.

    Vad i kycklingen skulle kunna påverka fostret tänker du?


    Jag hoppas det är så.. jag tänker på de bakterierna som toxoplasmos eller listeria som ska kunna vara väldigt skadligt för fostret om man får i sig, sen vet jag inte om campylobakterier också är det.. har en i min närhet som förlorade sitt barn i vecka 23 pågrund av en infektion så förlossningen startade för tidigt..
  • matf
    Giftskåneman skrev 2019-10-20 11:11:03 följande:

    Är kyckligen helt genomstekt/kokt är inte kycklingen farligare än annan mat.


    Ja det var en köpt matlåda så jag kan ju inte veta exakt hur den tillagats, men jag märkte inte av att den skulle vara rå för den såg genomstekt ut, så jag hoppas den var det
  • matf
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-20 11:12:08 följande:

    Var det bäst före eller sista förbrukningsdag?

    Jag förstår inte riktigt. Hade du lagat kycklingen själv eller var det en köpt matlåda? Om du tillagade ktcklingen själv, var det efter sista förbrukningsdag?

    Vad är det frä bakterier du funderar på? Mat efter sista förbrukningsdag kan man ju bli rejält magsjuk av, men det verkar du ju inte ha blivit. Amdra bakterier i kyckling handlar mer om tillagningen, att den varit helt genomstekt och att man är noga med skärbrädor knivar osv.


    Bäst före stod det på den. Det var en köpt matlåda som jag inte gjort själv..

    Funderar på listeria, toxoplasmos, eller campylobacter, vet inte om dessa smittar via kyckling mer än campylobacter, men blir så orolig efter att jag hört om flera som fått missfall sent pga infektion från bakterier..

    Den verkade vara genomstekt vad jag kunde se för det var inget jag reagerade på
  • Giftskåneman

    Bakterier i kyckling sätter fart på magen efter några timmar bara, fick campiolibakter efter gått i hönshus och bet på naglarna på hemvägen, hann knappt hem.

    Ber om ursökt för stavningen av campi, ja ni vet vad jag menar.

  • Anonym (Sara)
    matf skrev 2019-10-20 11:18:23 följande:

    Bäst före stod det på den. Det var en köpt matlåda som jag inte gjort själv..

    Funderar på listeria, toxoplasmos, eller campylobacter, vet inte om dessa smittar via kyckling mer än campylobacter, men blir så orolig efter att jag hört om flera som fått missfall sent pga infektion från bakterier..

    Den verkade vara genomstekt vad jag kunde se för det var inget jag reagerade på


    Ja, såna matlådeföretag lär vara noga, med tanke på vilka skandaler det annars kan bli.

    Det som står om listera och bästföredatum på 1177 gäller gravad, rökt och rå fisk samt smörgåspålägg och kall färdigmat.

    Tocoplasmos smittas enligt 1177 genom kattavföring, rått (under 65 grader) kött och i sällsynta fall av frukt, bär och grönsaker. Man ska inte äta rått kött och tvätta händer och käksnivar. Bäst- föredatum nämns inte.

    Campolybacter sprids via kyckling men då handlar det om hygien vid tillagning av rå kyckling och att kycklimgen ska vara genomstekt. Inte heller där står det något om bäst före datum (livsmedelsverket).

    Vanlig magsjuka/matfögiftning är väl annars det man kan få om maten är för gammal och dålig. Ofta håller sig dock mat efyter sista bästföredatum. Mat som är märkt med sista förbrukningsdag ska man aldrig äta efter sista datum döremot. Och ä man gravid ska man vara nog med bästföredatum gällande rökt fisk mm som står ovan.

    Jag är ingen som helst expert på detta, men enligt mina googlekunskaper verkar inte matlåda efter bästföedatum som smakade och luktade bra och som inte gav magsjuka vara en riskfaktor för något av det du nämner.
  • matf
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-20 11:37:22 följande:

    Ja, såna matlådeföretag lär vara noga, med tanke på vilka skandaler det annars kan bli.

    Det som står om listera och bästföredatum på 1177 gäller gravad, rökt och rå fisk samt smörgåspålägg och kall färdigmat.

    Tocoplasmos smittas enligt 1177 genom kattavföring, rått (under 65 grader) kött och i sällsynta fall av frukt, bär och grönsaker. Man ska inte äta rått kött och tvätta händer och käksnivar. Bäst- föredatum nämns inte.

    Campolybacter sprids via kyckling men då handlar det om hygien vid tillagning av rå kyckling och att kycklimgen ska vara genomstekt. Inte heller där står det något om bäst före datum (livsmedelsverket).

    Vanlig magsjuka/matfögiftning är väl annars det man kan få om maten är för gammal och dålig. Ofta håller sig dock mat efyter sista bästföredatum. Mat som är märkt med sista förbrukningsdag ska man aldrig äta efter sista datum döremot. Och ä man gravid ska man vara nog med bästföredatum gällande rökt fisk mm som står ovan.

    Jag är ingen som helst expert på detta, men enligt mina googlekunskaper verkar inte matlåda efter bästföedatum som smakade och luktade bra och som inte gav magsjuka vara en riskfaktor för något av det du nämner.


    Tack så mycket för det här lugnande inlägget, det känns mycket bättre nu och jag ska försöka att inte oroa mig & invänta RUL istället!
  • Anonym (Sara)
    matf skrev 2019-10-20 21:18:34 följande:

    Tack så mycket för det här lugnande inlägget, det känns mycket bättre nu och jag ska försöka att inte oroa mig & invänta RUL istället!


    Bra. Nu har jag ju bara googlat som sagt, men det var vad jag hittade.

    Sen tänker jag att om man är orolig är det nog bättre att kontakta mvc "en gång för mycket". Det är nog skönt att få prata med någon som faktiskt är expert och jag tycker personligen inte att man ska dra sig för det även om det känns "fånigt". Att slippa oroa sig (eller få annan adekvar info om det skulle behövas) är också viktigt.
  • Anonym (-)

    jag åt massa "förbjuden" mat under min graviditet, jag åt skinka, prickig korv, salami, jag värmde inte upp den innan, blev så jävla äckligt. Undvek endast rått kött, typ medium rare och sånt. allt annat åt jag, drack också flera koppar kaffe om dagen. hade inga komplikationer, födde en frisk flicka.

    Åt endast de jag var "tillåten" att äta på julbordet.. kände mig så jävla ensam med min sill och potatisgratäng. Efter det sket jag i vad fan jag åt, min mor åt allt möjligt under alla sina graviditeter, vi alla blev friska (6 ungar) så förstår verkligen inte varför jag inte skulle få äta vad jag vill.


     

Svar på tråden Åt två dagar gammal kyckling - gravid