• Anonym (Fattiglapp)

    Skulle jag klara mig ensam vid skilsmässa?

    Efter en snabb uträkning på våra utgifter har jag räknat ut att om jag var själv med tre barn skulle jag varje månad ha 7800 kr att röra mig på efter alla räkningar är betalda och förutsatt att jag behåller boendet och tar över lånet, samt att jag inte behåller bil, istället försöker klara mig utan/lånar bil av föräldrar vid behov.

    Har tre barn, skulle vi klara oss?

    På riktigt, utan att äta typ luft.. Med mat, blöjor, hygienartiklar samt inköp till barnen (kläder, presenter vid födelsedagar och jul). Skulle det gå? Just nu har vi rätt så höga matkostnader, skulle tippa på nästan 2000 kr i veckan men det skulle jag ju kunna minska på med barnen på halvtid såklart.

    Hjälp mig snälla, har så dålig koll på ekonomi att jag skäms!

  • Svar på tråden Skulle jag klara mig ensam vid skilsmässa?
  • Anonym (.)

    Det hade nog gått om du verkligen drog in på allt, men sannolikheten att du beviljas ta över lånen är nog liten. Tror inte ens att jag, utan barn, hade bedömts ha tillräckliga marginaler med de summorna.

  • Anonym (Sandra)

    Ja, om allt är betalt skulle du klara dig utan problem.. 
    Du kan minska på dessa kostnader även om du hade barnen heltid.. 

    Börja planera maten veckovis, gör storkok & anpassa efter vad som är billigt just för stunden så går det snabbt nedåt :) 

    Se till att ha ett sparande för julklappar, presenter osv så behöver du inte lägga ut hela summan på en gång! 

    I värsta fall kan du ju sälja boendet sedan.. Se till att spara undan för boendet också! Har du räknat med en högre ränta på boendet i dina kalkyler också förresten? Du behöver ju inte räkna på en 15% ränta direkt, men högre än vad den är idag kan ju vara bra!

  • Anonym (Fattiglapp)

    Lånet är inte så högt, 300k och ammorterar 2000 i månaden.

    Den summan har jag alltså räknat med som "räkningar"

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2019-10-20 18:34:49 följande:

    Får du ta över lånen? Har du kollat det?


    Ser nu att du redan svarat. Är boendet inte så högt belånat kan du minska amorteringen.
  • AniieeHär

    Har du räknat med ökade inkomster också? Bostadsbidrag osv....


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Fattiglapp)

    Har inte räknat med bostadsbidrag.

    Vet inte om det räknas ut på själva avgiften eller om det också räknas med vatten och el? I så fall skulle det röra sig om 900-1600 / månad.

    Nej jag har inte kollat upp om jag får ta över lånet.

  • LoveRain

    Om man ska gå efter konsumtverket beräkningar så bör matkostnader per månad bli ungefär (ungefärligt då jag inte vet hur gamla dina barn är): 4500

    Räknar med att barnen äter lunch på förskolan och de bor varannan vecka.

    Då har du 3 300 kvar.

    Har du någon buffert nu? Är sparande inräknat i räkningar (sparande till buffert och pension främst)?

Svar på tråden Skulle jag klara mig ensam vid skilsmässa?